Az Egyesült Királyság hivatalosan is megvétózta a koreai FA-50 Fighting Eagle könnyű harci repülőgép Argentínának történő eladását. A dél-koreai gyártó erről már tájékoztatta is Buenos Aires-t – a brit alkatrészek miatt teheti ezt meg Nagy-Britannia.
A Korea Aerospace Industries (KAI) rangidős vezetője október végén tájékoztatta Alfredo Carlos Bascou nagykövetet, hogy az FA-50-esek a brit kormány embargója miatt nem exportálhatóak.
„Sajnálattal tájékoztatjuk Önt, hogy az Egyesült Királyság kiviteli engedélyének kérdése a mai napig nincs megoldva. Bár a KAI még nem talált megoldást, de ésszerű erőfeszítéseket tesz a brit kiviteli engedély kérdésének megoldására.”- állt a levélben. A vétót Agustín Rossi argentin védelmi miniszter is megerősítette, aki azt az Egyesült Királyság "birodalmi arroganciájának" tulajdonította.
Az Egyesült Királyság fegyverembargót vezetett be Argentína ellen, amely magában foglalja azokat az eszközöket is, amelyek brit gyártású berendezésekkel rendelkeznek. Mint az ismert, a Falkland-szigetek tulajdonjoga miatt 1982-ben a két nemzet között háború folyt, ami a mai napig meghatározza a két ország viszonyát. Az FA-50 hat darab olyan fő alkatrészt tartalmaz, amelyek az Egyesült Királyságból származnak.
Argentínának ugyanezen okból már fel kellett adnia egy másik harci repülőgép beszerzését. 2014-ben az Egyesült Királyság megtiltotta a Gripen értékesítését Argentínának, mivel a svéd hajtómű 30 százalékban brit gyártmányú alkatrészekből áll.
Az Argentin Légierő (Fuerza Aérea Argentina) flottája drasztikusan lecsökkent a falklandi háború során elvesztett több mint 70 repülőgép miatt, ráadásul ezek pótlása nem csak költségvetési okok miatt nehézkes, hanem a folyamatos brit vétó is gátolja. Az argentin média szerint az ország most a kínai és az orosz piacon fog próbálkozni.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.