Az orosz honvédelmi miniszter-helyettes, Jurij Boriszov a közelmúltban bejelentette, hogy a PAK FA programot vagy módosítják, vagy akár le is állítják, tekintettel az orosz gazdaságot sújtó Eu-szankciókra és az ukrán válság okozta gazdasági nehézségekre. Az Orosz Légierő kezdeti terveiben még az szerepelt, hogy az első „lopakodó” század 2016-ban hadrendbe áll, illetve 2020-ig megérkezik az első 55 darab PAK FA az alakulatokhoz.
Az orosz védelmi minisztérium múlt havi közleményében már a termelés várható lassítása szerepel, valamint a rendelésüket is lecsökkentették 12 darab repülőgépre. A gazdaságban várható negatív folyamatok és a gyártási költség emelkedése meggyőzte az Orosz Légierő vezetését arról, hogy meg kell tartani a meglévő Szu-27SzM és Szu-35Sz flottát, elkerülendő a képességcsökkenést. A PAK FA program úgy tünik, meglehetősen költséges, köszönhetően az új vadászgép gyerekbetegségeinek, illetve a hajtómü körüli gondoknak.
A lengyel Altair Air Agency információi szerint a gyártást ugyan megindítják a következő évben, azonban az első 12 darab gép leszállítása után fel is függesztenék azt a tesztidőszakra. Ez két célt szolgálna: egyrészt lehetővé tenné az orosz védelmi minisztérium számára a Szu-30SzM és Szu-35Sz vadászgépek beszerzését, amivel jelentős anyagi forrásokat tudnának megspórolni. Másodsorban ezt az időszakot a PAK FA müködési képességeinek tesztelésére fordítanák, és így elkerülhetőek lennének a rendszeresítéssel együtt járó kezdeti nehézségek.
A Szuhoj gyár terveiben 400 darab repülőgép eladása szerepel az orosz és az indiai légierő részére, azonban a mostani előrejelzések alapján ez a szám jelentősen le fog csökkenni. India a rendelését 200 darabról maximum 130-145 darabra módosította, ugyanakkor aggodalmuknak adtak hangot a növekvő költségek, a technikai problémák és a jelentős késedelem miatt. Mindezek együttesen nagymértékben veszélyeztetik a 10,5 milliárd dolláros FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) indiai-orosz fejlesztési programot is.
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.