Bár az Amerikai Légierő illetékesei kivették az idei költségvetésből a Block 40 és Block 50 szériákba tartozó F-16-osok átfogó fejlesztését megcélzó CAPES (Combat Avionics Programmed Extension Suite) programot, némi pénzt mégis félretettek az elkövetkezendő öt évre, hogy megtörténhessen a repülőgépek fedélzeti számítógépeinek cseréje.
A CAPES eredetileg egy közös program volt a USAF és Tajvan együttmüködésében, azonban az amerikaiak kiszállásával ez egyoldalúvá vált. A USAF célja, hogy az F-35-ösök hadrafoghatóságáig technológiailag megfelelő színvonalon tartsák az F-16-osokat, azonban az egyetlen ütemben történő, nagy léptékü, AESA radarokat is magában foglaló képességnövelés helyett inkább kisebb lépésekkel haladnak előre. A számítógépek cseréje alapvető, hiszen azok nélkül az új radar beszerelése sem valósulhatna meg, így a Lockheed illetékesei szerint, bár a USAF jelenleg kihúzta a projektet a finanszírozott tervek közül, a jövőben mégis megmaradhat a fejlesztés lehetősége, pláne úgy, ha addig a tajvani gépeken végrehajtják azokat.
Tajvan lesz így az F-16V-vel jelölt konstrukció első üzemeltetője, az említett fejlesztéseken túl strukturális megerősítést is kapnak a gépek. A Lockheed szerint más országok is érdeklődnek a csomag felől, erről reményeik szerint még az idei évben bővebb információk is rendelkezésre állhatnak majd. A V variáns egyébként a tervek szerint a Northrop Grumman APG-83 radarját kapja meg.
Az F-16-osokra még évekig nagy teher hárul, így a jelenlegi 8 000 órás élettartamukat minden bizonnyal 12 000-re növelik. Az ehhez szükséges csomag terheléses és fárasztásos tesztjei már zajlanak, várhatóan idén fejeződnek be. A próbákra kijelölt sárkányszerkezet a jelenleg engedélyezett 8 000 órás élettartam háromszorosának megfelelő terhelést kap, jelenleg 16 000 óránál járnak. Egyelőre úgy néz ki, hogy ehhez nagymértékü beavatkozásra (mint például szárnycsere) nincsen szükség, kisebb javításokkal és megerősítésekkel kivitelezhető a dolog.
A Lockheed jelenleg havonta egy F-16-os vadászrepülőgépet gyárt a texasi Fort Worth-ban, ezzel az ütemmel 2017-ig maradhat meg a gyártósor, de reményeik szerint még év vége előtt befuthat egy rendelés akár a Közel-Keletről, akár valamelyik dél-amerikai országból, és akkor a gyártást ráfizetés nélkül továbbra is fenn tudják majd tartani.
Mint ahogy arról 2014 októberében lapunkon is beszámoltunk, Kansas állam déli részén összeütközött két F-16-os: az egyik vadászbombázó lezuhant, pilótája sikeresen katapultált, a másik gépet hazarepülte a pilóta. A napokban friss fotók jelentek meg erről az F-16-osról, hogy valójában milyen állapotban sikerült a géppel leszállni. A fotókon jól látszik, hogy az F-16-os jobb szárnya milyen mértékben sérült az ütközés során, ennek ellenére a pilóta le tudott vele szállni.
Szárnyaszegett F-16-os... (Fotók: USAF)
A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.