2017. 09. 21. csütörtök
Máté, Mirella
: 308 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

12 000 órára nőhet az F-16-osok élettartama

JETfly  |  2015. 02. 23., 11:36

Bár az Amerikai Légierő illetékesei kivették az idei költségvetésből a Block 40 és Block 50 szériákba tartozó F-16-osok átfogó fejlesztését megcélzó CAPES (Combat Avionics Programmed Extension Suite) programot, némi pénzt mégis félretettek az elkövetkezendő öt évre, hogy megtörténhessen a repülőgépek fedélzeti számítógépeinek cseréje.

A CAPES eredetileg egy közös program volt a USAF és Tajvan együttmüködésében, azonban az amerikaiak kiszállásával ez egyoldalúvá vált. A USAF célja, hogy az F-35-ösök hadrafoghatóságáig technológiailag megfelelő színvonalon tartsák az F-16-osokat, azonban az egyetlen ütemben történő, nagy léptékü, AESA radarokat is magában foglaló képességnövelés helyett inkább kisebb lépésekkel haladnak előre. A számítógépek cseréje alapvető, hiszen azok nélkül az új radar beszerelése sem valósulhatna meg, így a Lockheed illetékesei szerint, bár a USAF jelenleg kihúzta a projektet a finanszírozott tervek közül, a jövőben mégis megmaradhat a fejlesztés lehetősége, pláne úgy, ha addig a tajvani gépeken végrehajtják azokat. 

Tajvan lesz így az F-16V-vel jelölt konstrukció első üzemeltetője, az említett fejlesztéseken túl strukturális megerősítést is kapnak a gépek. A Lockheed szerint más országok is érdeklődnek a csomag felől, erről reményeik szerint még az idei évben bővebb információk is rendelkezésre állhatnak majd. A V variáns egyébként a tervek szerint a Northrop Grumman APG-83 radarját kapja meg.

F-16

Az F-16-osokra még évekig nagy teher hárul, így a jelenlegi 8 000 órás élettartamukat minden bizonnyal 12 000-re növelik. Az ehhez szükséges csomag terheléses és fárasztásos tesztjei már zajlanak, várhatóan idén fejeződnek be. A próbákra kijelölt sárkányszerkezet a jelenleg engedélyezett 8 000 órás élettartam háromszorosának megfelelő terhelést kap, jelenleg 16 000 óránál járnak. Egyelőre úgy néz ki, hogy ehhez nagymértékü beavatkozásra (mint például szárnycsere) nincsen szükség, kisebb javításokkal és megerősítésekkel kivitelezhető a dolog.

A Lockheed jelenleg havonta egy F-16-os vadászrepülőgépet gyárt a texasi Fort Worth-ban, ezzel az ütemmel 2017-ig maradhat meg a gyártósor, de reményeik szerint még év vége előtt befuthat egy rendelés akár a Közel-Keletről, akár valamelyik dél-amerikai országból, és akkor a gyártást ráfizetés nélkül továbbra is fenn tudják majd tartani.

Mint ahogy arról 2014 októberében lapunkon is beszámoltunk, Kansas állam déli részén összeütközött két F-16-os: az egyik vadászbombázó lezuhant, pilótája sikeresen katapultált, a másik gépet hazarepülte a pilóta. A napokban friss fotók jelentek meg erről az F-16-osról, hogy valójában milyen állapotban sikerült a géppel leszállni. A fotókon jól látszik, hogy az F-16-os jobb szárnya milyen mértékben sérült az ütközés során, ennek ellenére a pilóta le tudott vele szállni. 

F-16

F-16

Szárnyaszegett F-16-os... (Fotók: USAF)

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A jelenlegi információk szerint nemsokára ismét a magyar égboltot fogják karcolni az ék alakú felségjelzéssel ellátott Mi–24-esek.