2025. 01. 14. kedd
Bódog
: 412 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen-gyártól a vadászgép felbőszítéséig

JETfly  |  2015. 01. 02., 08:00

Amikor a Discovery Channel megrendelt tíz epizódot az Attraktorból, már tudtuk, hogy a katonai témák borzasztó népszerűek. A webes Attraktorok közül a T-72-esről vagy a BTR-ről szóló epizód a legnézettebbek között volt. A honvédséggel jó viszonyban is voltunk, sok mindent megmutattak nekünk, pedig ez egy veszélyes műfaj (például az éles lőszert használó T-72-esek közelében álldogálni), mégis jobb fejek voltak sok polgári partnernél.

Régóta terveztük, hogy a Gripent is be kellene mutatni valahogy, de ez nehezen haladt, ami érthető, ezek nagyon drága eszközök, van egy csomó dolog, ami nem is nyilvános, és a svéd félnek is engedélyeznie kell sok mindent. De a discoverys megrendelés új lendületet adott, most már fel kellett dolgozni a témát.

Gripen

Először Svédországba mentünk, hogy a gyárat bemutassuk, de ez sem volt olyan egyszerü. Egy lengyelországi forgatásról mentünk volna át Budapest érintésével, elég feszített menetrendet követve. A Lufthansa viszont lekéste a saját csatlakozását, így Frankfurtban ragadtunk, és így már nem értük volna el a reggel Budapestről induló gépet. A légitársaság viszont nagyon készséges volt, szállást szereztek és simán adtak jegyeket a stábnak másnap reggelre Stockholmba.

Gripen

A linköpingi gyár nagyon barátságos hely, bár furcsa ezt a szót használni egy vadászgép-összeszerelő üzemmel kapcsolatban. A csarnok alig 70 méter hosszú (ezzel ez a legkisebb ilyen létesítmény a világon), ahol négy-öt lépésben rakják össze a gépet. Egy-egy állomáson néhány ember dolgozik, az egész olyan, mint valami manufaktúra, ahol a szakemberek saját kezükkel csavaroznak, illesztenek össze darabokat. Mindenhol szól a zene (általában valami svéd metál), és a nagyon kedves népek vidáman cseverésznek a precíziós munka mellett.

A Gripen-gyártól a vadászgép felbőszítéséig

Bár végig volt velünk valaki, aki arra vigyázott, nehogy olyasmit vegyünk fel, amit nem szabad, mindent megbámulhattunk, sőt megfogdoshattunk. Volt itt például egy eszköz, amit a törzs vizsgálatához használnak – egész szürreális élmény ezen a nyárson kézi erővel úgy megforgatni a gépet, mint egy ökröt a tüz fölött.

A Gripen-gyártól a vadászgép felbőszítéséig

A gyár után a szimulátorközpontba is beengedtek, ahol rengeteg munkaállomás volt sok-sok monitorral, de csak egy igazi dóm, ahol az ember valóban a levegőben érezhette magát, bármerre forgatta is a fejét. Itt egy villámkiképzést követően össze is csaphattunk (kizárólag a gépágyút használva), amiben az volt a legnehezebb, hogy egyáltalán megtaláljuk a másikat. Az összecsapás eredménye az epizódban megtekinthető.

Magát a gépet viszont nem Svédországban, hanem itthon Kecskeméten akartuk bemutatni. Ezt egy ruhapróbával kezdtük, ahol rögtön megtudtuk, milyen kellemetlen a ruhákat tesztelő berendezés, amikor rászorítja az emberre a ruhát, miközben még levegőt venni sem szabad. A Gripen adatait az olvasók nyilván ismerik, a gépben minket talán a története fogott meg leginkább: ahogy a Szovjetunió közelében fekvő, és ilyesmire annál sokkal kevesebbet költő kis ország megpróbált versenyképes repülőt fejleszteni a hidegháborúban. Ebből következett, hogy egy kis, olcsón fenntartható sok mindenre használható gépet kellett csinálni, ahogy az is, hogy a gépnek rövid távolságon fel- és le kellett tudnia szállni – hiszen egy esetleges háborúra készülve Svédországban rengeteg szükségrepülőteret jelöltek ki (akár sima közutakon is), így ehhez kellett alkalmazkodni.

A Gripen-gyártól a vadászgép felbőszítéséig

Végül részt vehettünk egy gyakorlaton, ahol három Gripen is felszállt, miközben mi a célponton, egy An-26-oson üldögéltünk. Leírhatatlan élmény, amikor az Antonov kinyitja a teherajtót és a nyílásban megjelennek a Gripenek, néha szinte karnyújtásnyira közelítve. Hogy hogyan végződött a gyakorlat, illetve hogy hogyan próbáltuk túlfeszíteni a húrt, nem lőnénk le, de ma este 19:00-kor a Discovery Channelen megtekinthető.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program
2025. 01. 02., 10:54
Lássuk hát őket és a többieket és, ha már a nyitóképen a kínai Air Central Boeing 747-ese van, kezdjük a tengerentúli, valaha szebb időket látott gyártó típusaival.

  Legfrissebbek most

A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.