Hamarosan befejeződik az Amerikai Légierő QF-16-ossá átalakított célrepülőgépeinek tesztelése. Az utolsó teszt során egy F-15-ös indít egy harci rész nélküli rakétát az új típusra. A repülés eredetileg még augusztus 27-ére lett betervezve, azonban meg nem nevezett okok miatt néhány nappal módosult az időpont. Sikeres teszt esetén befejeződhet a típus fejlesztési fázisa, melyben hat repülőgép vett részt.
A Boeing 2010 márciusában kezdte meg a munkát a selejtezett block 15, 25, 30-as szériákból származó F-16A és C modellek átalakítására, melyekkel a régi QF-4 Phantomokat váltják majd le. Az új típus képességei lehetővé teszik a modern vadászrepülőgépek repülési jellemzőinek szimulálását. A QF-4-esek jelentős része már megsemmisült a légilövészetek során. Ilyenkor természetesen a pilóták a földről irányítják a repülőgépeket.
Júliusban föld-levegő rakétával hajtottak végre lövészetet a QF-16-osra a White Sands lőtéren, amely azonban abból a szempontból sikertelen volt, hogy a rakéta nem érte el a találathoz szükséges közelséget. A cél nem a teljes megsemmisítés volt, mivel a Boeing által alkalmazott rendszer képes a repülőgépet egy adott távolságra megközelítő rakéta jelzését érzékelni, ilyenkor pedig találatot jelez. A jelzés elmaradása ellenére viszont a célgép a feladatát sikeresen, probléma nélkül teljesítette, ebből a szempontból a teszt sikerrel zárult.
A záró repülésen azonban már nem finomkodnak, a cél a teljes találat elérése, a robbanófej nélküli rakéta azonban nem feltétlenül fogja megsemmisíteni a gépet. A fejlesztési fázis befejezésével megindulhat a kis darabszámú sorozatgyártás (LRIP), az első néhány gép átalakítása már szeptemberben megkezdődhet a floridai Jacksonville-ben. Az LRIP 1 szériában 13 gépet alakítanak át, a második szériában 23-at. Emellett a Boeing további három szériára rendelkezik opcióval, melyek egyenként 21-25 közötti mennyiségről szólnak. A légierő számításai szerint összesen 210 QF-16-osra lesz szükségük a program során. Bár nem jelezték, hogy fel kívánnák fegyverezni a gépeket, vagy esetleg alkalmassá tenni őket felderítésre, a Boeing mégis végzett munkákat ebbe az irányba is, így akár az MQ-1 és MQ-9 Predator gépekhez hasonló feladatú típust hozhatnak létre az F-16-os alapjain.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.