Új, L-39NG típusnévre hallgató repülőgépet mutatott be az Aero Vodochody repülőgépgyártó cég, amely repülőgépnek alapja a méltán népszerű, még az 1960-as évek végén megalkotott L-39.
Az L-39-esből több mint 3 000 darabot gyártottak és napjainkban is még 400 példány repül belőle. A típus számos kiváló tulajdonsággal rendelkezik, ilyen például a jó manőverező képesség, az egyszerü karbantartás, a szélsőséges időjárási körülmények közötti alkalmazhatóság, az alacsony üzemeltetési költség, és az, hogy a robusztus kialakítású típus példányai mára elérték az 5 millió repült órát. Erre a sikeres alapra kíván az Aero Vodochody építkezni az új, L-39NG típusjelzésü repülőgép kifejlesztésénél. A nagy előddel szemben azonban az új repülőgép már a 21. század kihívásainak fog megfelelni, így modern technológiákat kívánnak alkalmazni a fejlesztés során.
Egyelőre még csak 3D-s grafika, illetve makett formájában létezik az L-39NG
A legfontosabb újdonság a Williams International által gyártott FJ44-4M hajtómü lesz, amely nagyobb sebességet, hatótávolságot biztosít és nagyobb élettartammal is rendelkezik. A repülőgép moduláris rendszerü, folyadékkristályos kijelzőkkel felszerelt kabinnal fog rendelkezni (glass cockpit), amely fejlett kommunikációs-, valamint beágyazott virtuális képzési rendszereket is tartalmaz, elősegítve a pilóták költséghatékony kiképzését a következő generációs vadászrepülőgépekre. Szemben az alap L-39-es változatokkal az L-39NG új struktúrájú, üzemanyagtartályokkal felszerelt, modern anyagok felhasználásával készülő szárnyakat kap, amelyek csökkentik a súlyt és növelik az élettartamot. Ezek a legjelentősebb változások, de természetesen sok más téren is modernebb lesz az új repülőgép.
Remélhetőleg nagyobb sikereket ér el az új típus, mint a hányatott sorsú L-159 Alca
Az új típus kifejlesztésének célja, hogy kiváltsák vele az elöregedő L-39 példányokat és egy sor más, szintén elavuló kiképző típust. A világ jelenleg rendszerben lévő sugárhajtású kiképző repülőgépeinek mintegy 60%-a kerül kivonásra az elkövetkező 15 évben, tehát jogosak lehetnek az Aero Vodochody reményei az új típus eladását illetően. A repülőgép a költséghatékony kiképzési feladatok ellátása mellett képes lesz könnyü harci- és felderítő bevetések végrehajtására is, bármilyen éghajlati viszonyok között. A tervek szerint a prototípus 2016-ban emelkedik először a levegőbe és 2018-ban kezdődne a sorozatgyártás. Remélhetőleg a cseh gyártó nagyobb sikert ér el az L-39NG-vel, mint a méltatlanul mostohagyerekként kezelt, szintén az L-39 alapjaiból kifejlesztett L-159 Alca típussal.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.