Tovább folytatódnak Kína új, J-31 típusú, 5. generációs vadászrepülőgépének repülési tesztjei, a repülőgépet gyártó Shenyang Aircraft Corporation kutatási létesítményében, amely Kína északi részén található.
A repülőgép hossza 17 méter és 11,5 méteres szárnyfesztávolsággal rendelkezik, tehát a J-31-es körülbelül olyan méretü, mint egy F-35-ös vagyis kisebb, mint az F-22, a J-20 vagy éppen az orosz PAK-FA. A J-31-es nagyméretü modelljét F-60 típusjelzéssel állították ki a Zhuhai 2012 légi szalonon, mintegy jelezve, hogy Kína hajlandóságot mutat az új típus exportjára, ami nemzetközi vetélytársa lehet így az F-35-ösnek. A J-31-esnek a tervek szerint lesz a jövőbeli kínai repülőgép-hordozókról üzemeltethető verziója, amellyel nagymértékben fokoznák a haditengerészeti légierő képességeit. Borítékolható, hogy Pakisztán lesz a J-31 első külföldi megrendelője, amellyel az ország reményei szerint ellensúlyozná India oroszoktól beszerzendő FGFA (PAK-FA) lopakodó vadászrepülőgépeit.
A Zhuhai 2012 légi szalonon kiállított, exportra szánt F-60-as modellje
A J-31 „Gyrfalcon” repülőgépen megtalálhatóak a J-19 típuson alkalmazott technológiák, amely repülőgép a Shenyang cég kudarcot vallott 5. generációs vadászrepülőgépe (a Chengdu által gyártott J-20 típussal szemben maradt alul). A J-31-es első prototípusa 2012 ősze óta legalább 6 repülési tesztet hajtott végre és a második prototípus is összeszerelés alatt áll. Összehasonlítva a J-20-asról fellelhető információkkal, a J-31 fejlesztése kevésbé zajlik titokban. A J-31-esen a súly csökkentése érdekében lézeresen 3D nyomtatott alkatrészeket használnak nagy számban, köztük a titán szárnytartókat is.
A J-31-es első prototípusa a levegőben
Összehasonlítva az F-35-össel a J-31-esen két darab, kisebb méretü RD-33-as hajtómüvet alkalmaznak, amely laposabb törzset eredményez, kisebb méretü belső fegyverkamrával, de javítja a repülőgép üzemanyag fogyasztását és csökkenti a káros ellenállást. Az új típus valószínüleg képes lesz majd hordozni nagyobb méretü rakétákat is, mint például a YP-12 hajó elleni rakétát, azonban csak a szárnyak alatt, amely az F-35-öshöz hasonlóan csökkenti a repülőgép lopakodó képességeit. Az orosz MiG tervezőiroda vezetője, Vlagyimir Barkovszkij elismerően nyilatkozott az új kínai vadászgépről, amely az ambíciózusan növekvő kínai repülőgépipar egyik sikeres terméke lehet.
Svédország védelmi minisztériuma 2024. november 9-én, szombaton jelentette be, hogy a brazil Embraer C-390 Millennium típusával kívánják megújítani szállító repülőgép flottájukat, búcsút intve a kiöregedő C-130H Hercules flottának.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.