2025. 01. 17. péntek
Antal, Antónia
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar Gripenek védik tavasztól Szlovénia légterét

JETfly  |  2014. 01. 17., 16:29

\"A Szlovénia és Magyarország közötti védelmi együttműködés rendkívül szoros és sokrétű. Meggyőződésem, hogy ez a mostani megállapodás tovább erősíti országaink egyébként is kiváló kapcsolatát\" – mondta Hende Csaba 2014. január 17-én, pénteken, Kecskeméten.

A magyar honvédelmi miniszter és Roman Jakiè szlovén védelmi miniszter a Magyarország és Szlovénia közti légtérrendészeti együttmüködésről szóló megállapodás módosítását írta alá az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. 

A megállapodás szerint tavasztól magyar Gripenek is védik Szlovénia légterét. A szomszédos országnak ugyanis nincsenek harci repülőgépei, márpedig korunkban az egyik legnagyobb fenyegetés a nemzetközi terrorizmus, amelynek a civil légi jármüvek eltérítése és fegyverként való felhasználása is az egyik eszköze lehet. A NATO ezért tekinti fontos feladatnak a tagországok egységes légvédelmi rendszerének fenntartását, a légtérrendészeti feladatok megnyugtató rendezését. Szövetségesi hozzájárulásként, 2004 óta Olaszország látta el a szlovén légtér védelmét, a tervek szerint tavasztól azonban hazánk is bekapcsolódik a szomszédos ország légtérrendészeti feladatainak ellátásába. 

A szlovén védelmi minisztert Hende Csaba fogadta a kecskeméti légibázison 

A magyar és a szlovén védelmi tárca az ehhez szükséges jogi hátteret szakértői szinten véglegesítette, a Magyar Légierő a megállapodás aláírásának ratifikálását és kihirdetését követően kezdheti meg a NATO integrált légvédelmi rendszer keretében a szlovén légtér védelmét. 

Az aláírás alkalmából Hende Csaba kiemelte: „A szlovén légtérrendészeti feladatokba történő bekapcsolódásunk hasznos Magyarországnak, mivel hozzájárul a NATO szövetségesi feladatokhoz és növeli a légierő müveleti tapasztalatait. Ugyanakkor hasznos Szlovéniának is, mivel így már két szomszédos ország védi a légterét. Hazánk is kapott már segítséget NATO szövetségeseitől, például az afganisztáni szerepvállalásunkkal kapcsolatban, most viszont Magyarország járul hozzá egy NATO tagállam egyik fontos kötelezettségének a végrehajtásához.” 

A most aláírt „Kiterjesztett légtérvédelem” nevet viselő dokumentum a két ország közt 1996-tól érvényben lévő „Repülő és légvédelmi szakterületeken történő katonai együttmüködésről” szóló megállapodás módosítása. Az akkori kormányközi szerződés ugyanis minimum egyhetes engedélykérési kötelezettséget, és az engedélyezett repülések esetén huszonnégy órás tájékoztatási kötelezettséget írt elő egymás légi irányításai számára. Tiltotta felfegyverzett katonai repülőgépek berepülését egymás légterébe – kivéve, ha erre, egy mindkét ország által aláírt nemzetközi szerződés kötelezi a feleket. A most aláírt szerződésmódosítás a légtérrendészeti feladatok végrehajtása érdekében ezt a tilalmat és kötelezettséget oldja fel. 

A dokumentumot a két miniszter írta alá

A két védelmi miniszter kézjegyével ellátott dokumentumot az Országgyülés emeli törvényerőre, majd jelenteti meg a Magyar Közlönyben. Ezt követően a köztársasági elnök kiállítja a ratifikációs okiratot, amelyet a Külügyminisztérium megküld Szlovéniának. A szlovén belső eljárások befejezését követően a ratifikációs okiratokat az érintett országok kicserélik, a most aláírt módosítás ezt követően 30 nap múlva lép érvénybe. 

A készenléti szolgálatot az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis negyedik generációs Gripen harci gépei látják majd el. Csakúgy, mint a hazai légtérrendészet esetében, feladatuk lesz biztosítani a szlovén légtér védelmét, a repülés biztonságát. Vizuálisan azonosítani a rádiózás és a nemzetközi légiközlekedés szabályait megszegő repülőgépeket a légtérben. 

A szlovén légtérrendészeti feladatok ellátásához történő hozzájárulásunk nem jelent többletköltséget a Magyar Honvédség számára. A repülőgépeink a honi bázisukról üzemelnek majd. A szomszédos ország légterének a védelmét a Gripenek az éves repült órájuk keretének a terhére látják majd el. Ezeket az órákat a gyártóval kötött 10 éves szerződés értelmében amúgy is le kell a gépeknek repülniük. 

Szlovéniának nincsenek harci gépei, légterének védelmével azonban teljes mértékben integrálódott az ország a NATO szervezetébe – hangsúlyozta a szerződés ünnepélyes aláírását követően Roman Jakiè

Galambos Sándor

Fotó: Galovtsik Gábor

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.