2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar Gripenek védik tavasztól Szlovénia légterét

JETfly  |  2014. 01. 17., 16:29

\"A Szlovénia és Magyarország közötti védelmi együttműködés rendkívül szoros és sokrétű. Meggyőződésem, hogy ez a mostani megállapodás tovább erősíti országaink egyébként is kiváló kapcsolatát\" – mondta Hende Csaba 2014. január 17-én, pénteken, Kecskeméten.

A magyar honvédelmi miniszter és Roman Jakiè szlovén védelmi miniszter a Magyarország és Szlovénia közti légtérrendészeti együttmüködésről szóló megállapodás módosítását írta alá az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. 

A megállapodás szerint tavasztól magyar Gripenek is védik Szlovénia légterét. A szomszédos országnak ugyanis nincsenek harci repülőgépei, márpedig korunkban az egyik legnagyobb fenyegetés a nemzetközi terrorizmus, amelynek a civil légi jármüvek eltérítése és fegyverként való felhasználása is az egyik eszköze lehet. A NATO ezért tekinti fontos feladatnak a tagországok egységes légvédelmi rendszerének fenntartását, a légtérrendészeti feladatok megnyugtató rendezését. Szövetségesi hozzájárulásként, 2004 óta Olaszország látta el a szlovén légtér védelmét, a tervek szerint tavasztól azonban hazánk is bekapcsolódik a szomszédos ország légtérrendészeti feladatainak ellátásába. 

A szlovén védelmi minisztert Hende Csaba fogadta a kecskeméti légibázison 

A magyar és a szlovén védelmi tárca az ehhez szükséges jogi hátteret szakértői szinten véglegesítette, a Magyar Légierő a megállapodás aláírásának ratifikálását és kihirdetését követően kezdheti meg a NATO integrált légvédelmi rendszer keretében a szlovén légtér védelmét. 

Az aláírás alkalmából Hende Csaba kiemelte: „A szlovén légtérrendészeti feladatokba történő bekapcsolódásunk hasznos Magyarországnak, mivel hozzájárul a NATO szövetségesi feladatokhoz és növeli a légierő müveleti tapasztalatait. Ugyanakkor hasznos Szlovéniának is, mivel így már két szomszédos ország védi a légterét. Hazánk is kapott már segítséget NATO szövetségeseitől, például az afganisztáni szerepvállalásunkkal kapcsolatban, most viszont Magyarország járul hozzá egy NATO tagállam egyik fontos kötelezettségének a végrehajtásához.” 

A most aláírt „Kiterjesztett légtérvédelem” nevet viselő dokumentum a két ország közt 1996-tól érvényben lévő „Repülő és légvédelmi szakterületeken történő katonai együttmüködésről” szóló megállapodás módosítása. Az akkori kormányközi szerződés ugyanis minimum egyhetes engedélykérési kötelezettséget, és az engedélyezett repülések esetén huszonnégy órás tájékoztatási kötelezettséget írt elő egymás légi irányításai számára. Tiltotta felfegyverzett katonai repülőgépek berepülését egymás légterébe – kivéve, ha erre, egy mindkét ország által aláírt nemzetközi szerződés kötelezi a feleket. A most aláírt szerződésmódosítás a légtérrendészeti feladatok végrehajtása érdekében ezt a tilalmat és kötelezettséget oldja fel. 

A dokumentumot a két miniszter írta alá

A két védelmi miniszter kézjegyével ellátott dokumentumot az Országgyülés emeli törvényerőre, majd jelenteti meg a Magyar Közlönyben. Ezt követően a köztársasági elnök kiállítja a ratifikációs okiratot, amelyet a Külügyminisztérium megküld Szlovéniának. A szlovén belső eljárások befejezését követően a ratifikációs okiratokat az érintett országok kicserélik, a most aláírt módosítás ezt követően 30 nap múlva lép érvénybe. 

A készenléti szolgálatot az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis negyedik generációs Gripen harci gépei látják majd el. Csakúgy, mint a hazai légtérrendészet esetében, feladatuk lesz biztosítani a szlovén légtér védelmét, a repülés biztonságát. Vizuálisan azonosítani a rádiózás és a nemzetközi légiközlekedés szabályait megszegő repülőgépeket a légtérben. 

A szlovén légtérrendészeti feladatok ellátásához történő hozzájárulásunk nem jelent többletköltséget a Magyar Honvédség számára. A repülőgépeink a honi bázisukról üzemelnek majd. A szomszédos ország légterének a védelmét a Gripenek az éves repült órájuk keretének a terhére látják majd el. Ezeket az órákat a gyártóval kötött 10 éves szerződés értelmében amúgy is le kell a gépeknek repülniük. 

Szlovéniának nincsenek harci gépei, légterének védelmével azonban teljes mértékben integrálódott az ország a NATO szervezetébe – hangsúlyozta a szerződés ünnepélyes aláírását követően Roman Jakiè

Galambos Sándor

Fotó: Galovtsik Gábor

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.