2024. 11. 11. hétfő
Márton
: 408 Ft   : 382 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újabb pofon a Rafale export reményeknek

JETfly  |  2013. 12. 23., 09:43

Mostanában rájár a rúd két európai vadászrepülőgép gyártóra is, hiszen a 4 ország által közösen fejlesztett Eurofighter Typhoon, az Egyesült Arab Emirátusokban elszenvedett kudarca után a franciák üdvöskéje, a Rafale is tendert vesztett Brazíliában. A 36 repülőgépet jelentő megrendelést ugyanakkor egy másik európai gyártó, a svéd Saab cég Gripenje halászta el a franciák elől.

Jean-Yves Le Drian, francia védelmi miniszter a Rafale vadászrepülőgépek újabb értékesítési kudarcának nem tulajdonít akkora jelentőséget és biztos benne, hogy rövidesen jobb hírek érkeznek Indiából és az arab országokból. A Dassault Aviation cég továbbra sem talált külföldi vásárlót a Rafale-ra, amely a világ egyik leghatékonyabb és legkifinomultabb többfeladatú harci repülőgépe, ugyanakkor az egyik legdrágább is. A francia cég részvényei 2 százalékkal estek Brazília csütörtöki bejelentése után, miszerint a 36 darab repülőgép beszerzését tartalmazó 4,5 milliárd dolláros szerződést a svéd Saab nyerte. Ezzel a kudarccal már a második vereséget szenvedte el idén a Rafale a Gripentől, hiszen mint ismeretes Svájc is a svéd repülőgépek mellett döntött, a francia ajánlattal szemben. A francia védelmi miniszter a Europe 1 rádióban elhangzott interjúban úgy nyilatkozott, hogy természetesen jó lett volna, ha a Rafale kerül ki győztesként a brazil tenderen, de a típus exportlehetőségeinek kapcsán sokkal fontosabb célpontnak tartja Indiát és az arab térséget. 

Franciaország egyébként közel állt 2011-ben ahhoz, hogy megegyezzen Brazíliával és a Dassault, a technológiai transzferre tett ígérete révén előnybe is került a riválisokhoz képest, azonban végül a dél-amerikai ország elhalasztotta a döntést a gazdasági válság miatt. Indiával több, mint egy éve folytatnak tárgyalásokat 126 darab repülőgép értékesítéséről, amely végre áttörést jelenthetne a Rafale számára. Egy interjúban a Dassault vezérigazgatója, Eric Trappier magabiztosan nyilatkozott az indiai tenderről és elmondta, hogy ugyan India 2014 májusában nemzeti választásokat tart, de bízik abban, hogy a választás eredménye nem lesz hatással a repülőgépek beszerzésére és minél hamarabb sikerül tető alá hozni a szerződést. Francia részről ugyanakkor olyan vélemények is napvilágot láttak, miszerint várható volt a Rafale brazíliai kudarca és ésszerü, gazdasági döntés született a Gripen megvásárlásával. A Rafale túl drága és azt kéne Franciaországnak megérteni, hogy a jelenlegi döntéshozatali folyamatok során előtérbe helyeződnek a gazdasági szempontok a repülőgépek minőségi berendezéseivel szemben.

Az sem segít a típuson, hogy a francia hadsereg a tervezettnél lassabban veszi át a megrendelt repülőgépeket, ami 11 darabot jelent évente az eredeti tervekben szereplő 26 példánnyal szemben. A francia kormány azon döntése, hogy lelassítja a Rafale-ok gyártását, arra kényszeríti a Dassault-ot, hogy felülvizsgálja a repülőgép előállításának költségeit, ami várhatóan jelentősen megnöveli a védelmi költségvetés kiadásait. A gyártást és az értékesítést hátráltató tényezők ellenére jót tett a Rafale-nak a 2011-es líbiai bevetés, hiszen a NATO müveletekben való hatásos részvétel után megnőtt az érdeklődés a típus iránt. Líbia után Maliban is bevetették a Rafale-t 2013 elején, tehát bőven túl van már a tüzkeresztségen. India mellett még az arab térségben számolnak exportsikerre a Dassault részéről. A francia elnök, Francois Hollande december végén Szaúd-Arábiába utazik, hogy francia légvédelmi rakéták szállításáról tárgyaljon, azonban Katarban is látogatást tesz majd. Mint ismeretes, Doha a meglévő 12 darab Mirage 2000-5-ösét le kívánja cserélni. Az esetlegesen 24-től 36 darabos megrendelésig terjedő tenderen a franciák ellenfele többek között a Eurofighter Typhoon és a Boeing F/A-18E/F Super Hornet is. Katar mellett még az Egyesült Arab Emírségekben (ahol már egyszer versenyképtelennek ítélték a franciák ajánlatát) remélnek sikert a Dassault részéről.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 10. 25., 16:45
Egyedülálló lehetőséget biztosít a fiatalok számára az Ifjúsági Pilóta Program, amely 2025 januárjában indul el a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alatt - jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter, október 24-én, csütörtökön.
2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024-11-05 18:30:00
A Wizz Air nyerte el idén a CAPA (Centre for Aviation) által megítélt Év Fenntartható Légitársasága elismerést az európai, közel-keleti és afrikai régióban (EMEA’s Environmental Sustainability Airline Group for 2024), amit a légitársaság Hongkongban, a CAPA díjkiosztóval egybekötött légi közlekedési csúcstalálkozóján vehetett át.
2024-10-30 13:45:35
A 2024-2025-ös téli menetrendjében a Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a Wizz Airrel utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja.
2024-10-29 16:45:00
A légitársaság 1,5 millió utast és több mint 77 ezer tonna rakományt szállított egy évtized alatt a magyar főváros és a közel-keleti metropolisz között, hozzájárulva ezzel a magyar turizmus és kereskedelmi kapcsolatok bővüléséhez.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 09., 11:00
Az eseményen Dr. Koller József dandártábornok, Olaszországba akkreditált véderő, katonai és légügyi attasé is részt vett. A szicíliai látogatás célja a nemzetközi nap mellett, a Sigonella-i bázis szakmai bemutató napján történő részvétel volt.
2024. 11. 09., 10:00
Ugrik Csaba dandártábornok és Szarvas Dávid főhadnagy mesél a vadászpilóta hivatásról.
2024. 11. 06., 16:31
A Dél-alföldi régió nyugállományú katonáinak és honvédségi nyugdíjasoknak szerveztek találkozót ma az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár bázisán.
2024. 11. 05., 09:52
A műszeres leszállító rendszer iránysáv- és siklópályaadóinak ellenőrzésével és beállításával a munka nem ért véget, hiszen a leszállást segítő további rádió- és fénytechnikai eszközök is ellenőrzésre vártak.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.