2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újabb pofon a Rafale export reményeknek

JETfly  |  2013. 12. 23., 09:43

Mostanában rájár a rúd két európai vadászrepülőgép gyártóra is, hiszen a 4 ország által közösen fejlesztett Eurofighter Typhoon, az Egyesült Arab Emirátusokban elszenvedett kudarca után a franciák üdvöskéje, a Rafale is tendert vesztett Brazíliában. A 36 repülőgépet jelentő megrendelést ugyanakkor egy másik európai gyártó, a svéd Saab cég Gripenje halászta el a franciák elől.

Jean-Yves Le Drian, francia védelmi miniszter a Rafale vadászrepülőgépek újabb értékesítési kudarcának nem tulajdonít akkora jelentőséget és biztos benne, hogy rövidesen jobb hírek érkeznek Indiából és az arab országokból. A Dassault Aviation cég továbbra sem talált külföldi vásárlót a Rafale-ra, amely a világ egyik leghatékonyabb és legkifinomultabb többfeladatú harci repülőgépe, ugyanakkor az egyik legdrágább is. A francia cég részvényei 2 százalékkal estek Brazília csütörtöki bejelentése után, miszerint a 36 darab repülőgép beszerzését tartalmazó 4,5 milliárd dolláros szerződést a svéd Saab nyerte. Ezzel a kudarccal már a második vereséget szenvedte el idén a Rafale a Gripentől, hiszen mint ismeretes Svájc is a svéd repülőgépek mellett döntött, a francia ajánlattal szemben. A francia védelmi miniszter a Europe 1 rádióban elhangzott interjúban úgy nyilatkozott, hogy természetesen jó lett volna, ha a Rafale kerül ki győztesként a brazil tenderen, de a típus exportlehetőségeinek kapcsán sokkal fontosabb célpontnak tartja Indiát és az arab térséget. 

Franciaország egyébként közel állt 2011-ben ahhoz, hogy megegyezzen Brazíliával és a Dassault, a technológiai transzferre tett ígérete révén előnybe is került a riválisokhoz képest, azonban végül a dél-amerikai ország elhalasztotta a döntést a gazdasági válság miatt. Indiával több, mint egy éve folytatnak tárgyalásokat 126 darab repülőgép értékesítéséről, amely végre áttörést jelenthetne a Rafale számára. Egy interjúban a Dassault vezérigazgatója, Eric Trappier magabiztosan nyilatkozott az indiai tenderről és elmondta, hogy ugyan India 2014 májusában nemzeti választásokat tart, de bízik abban, hogy a választás eredménye nem lesz hatással a repülőgépek beszerzésére és minél hamarabb sikerül tető alá hozni a szerződést. Francia részről ugyanakkor olyan vélemények is napvilágot láttak, miszerint várható volt a Rafale brazíliai kudarca és ésszerü, gazdasági döntés született a Gripen megvásárlásával. A Rafale túl drága és azt kéne Franciaországnak megérteni, hogy a jelenlegi döntéshozatali folyamatok során előtérbe helyeződnek a gazdasági szempontok a repülőgépek minőségi berendezéseivel szemben.

Az sem segít a típuson, hogy a francia hadsereg a tervezettnél lassabban veszi át a megrendelt repülőgépeket, ami 11 darabot jelent évente az eredeti tervekben szereplő 26 példánnyal szemben. A francia kormány azon döntése, hogy lelassítja a Rafale-ok gyártását, arra kényszeríti a Dassault-ot, hogy felülvizsgálja a repülőgép előállításának költségeit, ami várhatóan jelentősen megnöveli a védelmi költségvetés kiadásait. A gyártást és az értékesítést hátráltató tényezők ellenére jót tett a Rafale-nak a 2011-es líbiai bevetés, hiszen a NATO müveletekben való hatásos részvétel után megnőtt az érdeklődés a típus iránt. Líbia után Maliban is bevetették a Rafale-t 2013 elején, tehát bőven túl van már a tüzkeresztségen. India mellett még az arab térségben számolnak exportsikerre a Dassault részéről. A francia elnök, Francois Hollande december végén Szaúd-Arábiába utazik, hogy francia légvédelmi rakéták szállításáról tárgyaljon, azonban Katarban is látogatást tesz majd. Mint ismeretes, Doha a meglévő 12 darab Mirage 2000-5-ösét le kívánja cserélni. Az esetlegesen 24-től 36 darabos megrendelésig terjedő tenderen a franciák ellenfele többek között a Eurofighter Typhoon és a Boeing F/A-18E/F Super Hornet is. Katar mellett még az Egyesült Arab Emírségekben (ahol már egyszer versenyképtelennek ítélték a franciák ajánlatát) remélnek sikert a Dassault részéről.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.