Mostanában rájár a rúd két európai vadászrepülőgép gyártóra is, hiszen a 4 ország által közösen fejlesztett Eurofighter Typhoon, az Egyesült Arab Emirátusokban elszenvedett kudarca után a franciák üdvöskéje, a Rafale is tendert vesztett Brazíliában. A 36 repülőgépet jelentő megrendelést ugyanakkor egy másik európai gyártó, a svéd Saab cég Gripenje halászta el a franciák elől.
Jean-Yves Le Drian, francia védelmi miniszter a Rafale vadászrepülőgépek újabb értékesítési kudarcának nem tulajdonít akkora jelentőséget és biztos benne, hogy rövidesen jobb hírek érkeznek Indiából és az arab országokból. A Dassault Aviation cég továbbra sem talált külföldi vásárlót a Rafale-ra, amely a világ egyik leghatékonyabb és legkifinomultabb többfeladatú harci repülőgépe, ugyanakkor az egyik legdrágább is. A francia cég részvényei 2 százalékkal estek Brazília csütörtöki bejelentése után, miszerint a 36 darab repülőgép beszerzését tartalmazó 4,5 milliárd dolláros szerződést a svéd Saab nyerte. Ezzel a kudarccal már a második vereséget szenvedte el idén a Rafale a Gripentől, hiszen mint ismeretes Svájc is a svéd repülőgépek mellett döntött, a francia ajánlattal szemben. A francia védelmi miniszter a Europe 1 rádióban elhangzott interjúban úgy nyilatkozott, hogy természetesen jó lett volna, ha a Rafale kerül ki győztesként a brazil tenderen, de a típus exportlehetőségeinek kapcsán sokkal fontosabb célpontnak tartja Indiát és az arab térséget.
Franciaország egyébként közel állt 2011-ben ahhoz, hogy megegyezzen Brazíliával és a Dassault, a technológiai transzferre tett ígérete révén előnybe is került a riválisokhoz képest, azonban végül a dél-amerikai ország elhalasztotta a döntést a gazdasági válság miatt. Indiával több, mint egy éve folytatnak tárgyalásokat 126 darab repülőgép értékesítéséről, amely végre áttörést jelenthetne a Rafale számára. Egy interjúban a Dassault vezérigazgatója, Eric Trappier magabiztosan nyilatkozott az indiai tenderről és elmondta, hogy ugyan India 2014 májusában nemzeti választásokat tart, de bízik abban, hogy a választás eredménye nem lesz hatással a repülőgépek beszerzésére és minél hamarabb sikerül tető alá hozni a szerződést. Francia részről ugyanakkor olyan vélemények is napvilágot láttak, miszerint várható volt a Rafale brazíliai kudarca és ésszerü, gazdasági döntés született a Gripen megvásárlásával. A Rafale túl drága és azt kéne Franciaországnak megérteni, hogy a jelenlegi döntéshozatali folyamatok során előtérbe helyeződnek a gazdasági szempontok a repülőgépek minőségi berendezéseivel szemben.
Az sem segít a típuson, hogy a francia hadsereg a tervezettnél lassabban veszi át a megrendelt repülőgépeket, ami 11 darabot jelent évente az eredeti tervekben szereplő 26 példánnyal szemben. A francia kormány azon döntése, hogy lelassítja a Rafale-ok gyártását, arra kényszeríti a Dassault-ot, hogy felülvizsgálja a repülőgép előállításának költségeit, ami várhatóan jelentősen megnöveli a védelmi költségvetés kiadásait. A gyártást és az értékesítést hátráltató tényezők ellenére jót tett a Rafale-nak a 2011-es líbiai bevetés, hiszen a NATO müveletekben való hatásos részvétel után megnőtt az érdeklődés a típus iránt. Líbia után Maliban is bevetették a Rafale-t 2013 elején, tehát bőven túl van már a tüzkeresztségen. India mellett még az arab térségben számolnak exportsikerre a Dassault részéről. A francia elnök, Francois Hollande december végén Szaúd-Arábiába utazik, hogy francia légvédelmi rakéták szállításáról tárgyaljon, azonban Katarban is látogatást tesz majd. Mint ismeretes, Doha a meglévő 12 darab Mirage 2000-5-ösét le kívánja cserélni. Az esetlegesen 24-től 36 darabos megrendelésig terjedő tenderen a franciák ellenfele többek között a Eurofighter Typhoon és a Boeing F/A-18E/F Super Hornet is. Katar mellett még az Egyesült Arab Emírségekben (ahol már egyszer versenyképtelennek ítélték a franciák ajánlatát) remélnek sikert a Dassault részéről.
Svédország védelmi minisztériuma 2024. november 9-én, szombaton jelentette be, hogy a brazil Embraer C-390 Millennium típusával kívánják megújítani szállító repülőgép flottájukat, búcsút intve a kiöregedő C-130H Hercules flottának.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.