A cseh gyártású L-159 harci repülőgépek Irakba történő exportja hivatalosan is megbukott, miután Irak az Alca-k helyett 24 darab, Dél-Koreában gyártott T-50IQ (Iraq) Golden Eagle repülőgép beszerzése mellett döntött, közölték cseh lapok.
A cseh Aero Vodochody repülőgépgyár évek óta tárgyalt Irakkal az Alca-k értékesítéséről, amely üzlet értéke elérte volna az 1 milliárd dollárt, elősegítve a hányatott sorsú típus első exportsikerét. Mint ismeretes, 2012 októberében Alexandr Vondra, akkori cseh védelmi miniszter még azt a kijelentést tette, hogy az akkor 2 éve tartó intenzív tárgyalások végére pont került és megállapodás született 28 darab L-159-es Irakba történő exportjáról. Akkor 4 darab lekonzervált kétüléses példányról és 24 darab teljesen új repülőgépről szóltak a hírek. Vondra a cseh lapok napokban feltett, az üzlet elmaradásával kapcsolatos kérdéseire azt válaszolta, hogy az arab országokkal mindig nehéz egy üzletet tető alá hozni. Ugyanakkor azt is elmondta a volt védelmi miniszter, hogy valószínüleg az Aero Vodochody gyár nem volt elég agresszív, esetleg rugalmas a repülőgépek árával és az ellentételezési programmal kapcsolatos tárgyalások során.
A jobb sorsra érdemes L-159 típus két példánya a levegőben
A koreai T-50 repülőgépeket gyártó Korean Aircraft Industries elismerte, hogy az Irakkal történő tárgyalások nehézzé váltak az után, hogy a sajtóban 2012 végén megjelent, miszerint megegyeztek Csehországgal. Ennek kapcsán olyan felvetések is megjelentek, miszerint Irak igazából nem is akarta megvásárolni a cseh repülőgépeket, csupán stratégiai célból folytattak tárgyalásokat a csehekkel, mégpedig azért, hogy kedvezőbb áron kaphassák meg a dél-koreai repülőgépeket. A Golden Eagle repülőgépeket Dél-Korea és az amerikai Lockheed Martin cég közösen gyártja és a típus értékesítéséért folyamatosan lobbiznak a világ minden táján. A most aláírt iraki T-50 szerződés az eddigi legnagyobb fegyverexport, amelyet Dél-Korea tető alá hozott.
A Dél-Koreában gyártott T-50-es nemsokára iraki felségjellel is feltünik
A jelenlegi cseh védelmi miniszter, Vlastimil Picek azt nyilatkozta 2 héttel ezelőtt, hogy a Cseh Hadsereg közel áll 28 darab L-159-es értékesítéséhez, amelyet évek óta tartó erőfeszítések tehetnek lehetővé. Az amerikai Draken International cég érdeklődést mutat 24 darab üzemképes L-159 és további 4 darab alkatrészbázisként szolgáló repülőgép iránt. Csehország hadereje 72 darabot rendelt a típusból, de ezeknek mindösszesen harmadára van jelenleg szükségük és 36 darabot már le is állítottak. A repülőgépeket gyártó Aero Vodochody dolgozik az L-169-es változaton, amelyen a fedélzeti berendezések túlnyomó része cseh gyártmányú lesz és a repülőgép hatótávolsága jelentősen nagyobb lesz, mint az előző L-159 változatnak, ugyanakkor a tervezési filozófia az eddigi, tehát az új repülőgép alapja továbbra is, a világ számos országában még ma is használt és bevált L-39-es lesz. Az új repülőgép prototípusának első felszállását 2015-re tervezik.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.