2017. 09. 23. szombat
Tekla
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dél-Korea nem mondott le a saját lopakodóról

JETfly  |  2013. 11. 28., 10:46

Gyakorlatilag azzal egyidőben, hogy Dél-Korea bejelentette 40 ötödik generációs, F-35A típusú vadászrepülőgép vásárlását az Egyesült Államoktól, még egy fontos döntésre került sor a hazai védelmi ipar tekintetében. Hivatalosan „eldördült a startpisztoly”, amely saját, koreai „lopakodó” vadászrepülőgép fejlesztésének kezdetét jelzi. A jövőben a repülőgépből az ország légiereje nem kevesebb, mint 120 darabot kíván beszerezni, valamint szeretnének azzal a világpiacon is megjelenni. Információk szerint a repülőgép „külsőleg az F-35-re fog hasonlítani”.

Jelenleg egyedül az Egyesült Államok rendelkezik rendszerbe állított ötödik generációs vadászbombázó repülőgéppel, a kéthajtómüves F-22 Raptorral. Az USA szövetségeseivel exportra az F-35 különböző modifikációit ajánlja. Napjainkban saját lopakodó repülőgépén aktívan dolgozik Kína és Oroszország is, azonban azok a gépek még csak a tesztelések, módosítások stádiumában vannak.

A döntés a saját, következő (ötödik) generációs vadászrepülőgép létrehozásának programjáról a Dél-koreai Fegyveres Erők törzsparancsnokainak közelmúltban megtartott találkozóján született meg. A „KF-X – Porame” névre keresztelt program a tervek szerint 2014 elején veszi kezdetét.

A dél-koreai tábornokok megfogalmazták a tervezők számára a lopakodó repülőgéppel szemben támasztott főbb követelményeket, amelyek szerint a gépnek többek között jobb harcászati mutatókkal kell rendelkeznie, mint a Dél-Koreában összeszerelt KF-16 típusú repülőgépek. A hazai igények kielégítése (120 repülőgép) mellett Szöulnak már kész tervei vannak a repülőgép exportját illetően, ami előre vetíti a későbbi sorozatgyártás várható nagyságrendjét.

A dél-koreaiak tisztában vannak azzal, hogy egyedül nagyon nehéz lenne egy ilyen projekttel megküzdeni. Az új repülőgép létrehozására éppen ezért egy nemzetközi konzorciumot kívánnak létrehozni, amelybe úgy tünik Indonéziát már sikerült partnernek megnyerni. Szakértők mindamellett rámutatnak, hogy Koreának komoly nehézségekkel kell szembenéznie, mindenekelőtt azért, mivel nem rendelkeznek „lopakodó” technológiával.

F-35AF-35A(Fotó: lockheedmartin.com)

A 40 Lockheed Martin F-35A vásárlásáról szóló döntés meghozatala után, a koreaiak azonnal elkezdték keresni annak lehetőségét, hogy az amerikai cég biztosítsa számukra a szükséges technológiát. A Dél-koreai Légierő által kiírt tender korai szakaszában a Lockheed Martin éppúgy, mint a konkurensek tettek olyan kijelentést, miszerint „nem kizárt a know-how” átadása. Azonban most, hogy a helyzet megváltozott nem kizárható, hogy a Lockheed Martin nem lesz „partner” egy potenciális konkurens létrehozásában. Szöul azonban bízik az amerikai repülőgépgyártó cégben, aminek talán az betudható, hogy a „koreai lopakodó”külsőleg az F-35 típusra fog hasonlítani.

A másik probléma – miért kellene saját ötödik generációs vadászrepülőgépet fejleszteni, amikor azt „egyszerüen megvehetik”. Itt érdemes egy kicsit azon is elgondolkodni, hogy a repülőgép nem váltja be a hozzá füzött reményeket, azonban nagyon drága lesz. 2003-ban és 2007-ben két befolyásos koreai intézet – a Koreai Védelmi Tudományos Kutatóintézet (Korea Institute for Defense Analyses, KIDA) és a Koreai Fejlesztési Intézet (Korea Development Institute, KDI) – már kifejtették véleményüket a kérdésben: több olyan tényező van (gazdasági, technikai, katonai, stb.), amelyek nem igazolják a saját, következő generációs repülőgép létrehozásának szükségességét. Igaz, 2009-ben egy másik intézet annak a véleményének adott hangot, amelyet röviden úgy lehet összefoglalni, hogy „érdemes kipróbálni”. Az látható, hogy Dél-Korea nagyon szeretné megvalósítani, hisz meghozta a döntést a program beindításáról.

Nem elhanyagolható azonban a projekt magas költsége. Jelenlegi becslések szerint a költségek elérik majd a kilenc milliárd dollárt, azonban a szakértők nagyrésze azon a véleményen van, hogy ez a szám sokkal nagyobb lesz.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.