Gyakorlatilag azzal egyidőben, hogy Dél-Korea bejelentette 40 ötödik generációs, F-35A típusú vadászrepülőgép vásárlását az Egyesült Államoktól, még egy fontos döntésre került sor a hazai védelmi ipar tekintetében. Hivatalosan „eldördült a startpisztoly”, amely saját, koreai „lopakodó” vadászrepülőgép fejlesztésének kezdetét jelzi. A jövőben a repülőgépből az ország légiereje nem kevesebb, mint 120 darabot kíván beszerezni, valamint szeretnének azzal a világpiacon is megjelenni. Információk szerint a repülőgép „külsőleg az F-35-re fog hasonlítani”.
Jelenleg egyedül az Egyesült Államok rendelkezik rendszerbe állított ötödik generációs vadászbombázó repülőgéppel, a kéthajtómüves F-22 Raptorral. Az USA szövetségeseivel exportra az F-35 különböző modifikációit ajánlja. Napjainkban saját lopakodó repülőgépén aktívan dolgozik Kína és Oroszország is, azonban azok a gépek még csak a tesztelések, módosítások stádiumában vannak.
A döntés a saját, következő (ötödik) generációs vadászrepülőgép létrehozásának programjáról a Dél-koreai Fegyveres Erők törzsparancsnokainak közelmúltban megtartott találkozóján született meg. A „KF-X – Porame” névre keresztelt program a tervek szerint 2014 elején veszi kezdetét.
A dél-koreai tábornokok megfogalmazták a tervezők számára a lopakodó repülőgéppel szemben támasztott főbb követelményeket, amelyek szerint a gépnek többek között jobb harcászati mutatókkal kell rendelkeznie, mint a Dél-Koreában összeszerelt KF-16 típusú repülőgépek. A hazai igények kielégítése (120 repülőgép) mellett Szöulnak már kész tervei vannak a repülőgép exportját illetően, ami előre vetíti a későbbi sorozatgyártás várható nagyságrendjét.
A dél-koreaiak tisztában vannak azzal, hogy egyedül nagyon nehéz lenne egy ilyen projekttel megküzdeni. Az új repülőgép létrehozására éppen ezért egy nemzetközi konzorciumot kívánnak létrehozni, amelybe úgy tünik Indonéziát már sikerült partnernek megnyerni. Szakértők mindamellett rámutatnak, hogy Koreának komoly nehézségekkel kell szembenéznie, mindenekelőtt azért, mivel nem rendelkeznek „lopakodó” technológiával.
F-35A(Fotó: lockheedmartin.com)
A 40 Lockheed Martin F-35A vásárlásáról szóló döntés meghozatala után, a koreaiak azonnal elkezdték keresni annak lehetőségét, hogy az amerikai cég biztosítsa számukra a szükséges technológiát. A Dél-koreai Légierő által kiírt tender korai szakaszában a Lockheed Martin éppúgy, mint a konkurensek tettek olyan kijelentést, miszerint „nem kizárt a know-how” átadása. Azonban most, hogy a helyzet megváltozott nem kizárható, hogy a Lockheed Martin nem lesz „partner” egy potenciális konkurens létrehozásában. Szöul azonban bízik az amerikai repülőgépgyártó cégben, aminek talán az betudható, hogy a „koreai lopakodó”külsőleg az F-35 típusra fog hasonlítani.A másik probléma – miért kellene saját ötödik generációs vadászrepülőgépet fejleszteni, amikor azt „egyszerüen megvehetik”. Itt érdemes egy kicsit azon is elgondolkodni, hogy a repülőgép nem váltja be a hozzá füzött reményeket, azonban nagyon drága lesz. 2003-ban és 2007-ben két befolyásos koreai intézet – a Koreai Védelmi Tudományos Kutatóintézet (Korea Institute for Defense Analyses, KIDA) és a Koreai Fejlesztési Intézet (Korea Development Institute, KDI) – már kifejtették véleményüket a kérdésben: több olyan tényező van (gazdasági, technikai, katonai, stb.), amelyek nem igazolják a saját, következő generációs repülőgép létrehozásának szükségességét. Igaz, 2009-ben egy másik intézet annak a véleményének adott hangot, amelyet röviden úgy lehet összefoglalni, hogy „érdemes kipróbálni”. Az látható, hogy Dél-Korea nagyon szeretné megvalósítani, hisz meghozta a döntést a program beindításáról.
Nem elhanyagolható azonban a projekt magas költsége. Jelenlegi becslések szerint a költségek elérik majd a kilenc milliárd dollárt, azonban a szakértők nagyrésze azon a véleményen van, hogy ez a szám sokkal nagyobb lesz.
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.