2024. 09. 16. hétfő
Edit
: 394 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dél-Korea nem mondott le a saját lopakodóról

JETfly  |  2013. 11. 28., 10:46

Gyakorlatilag azzal egyidőben, hogy Dél-Korea bejelentette 40 ötödik generációs, F-35A típusú vadászrepülőgép vásárlását az Egyesült Államoktól, még egy fontos döntésre került sor a hazai védelmi ipar tekintetében. Hivatalosan „eldördült a startpisztoly”, amely saját, koreai „lopakodó” vadászrepülőgép fejlesztésének kezdetét jelzi. A jövőben a repülőgépből az ország légiereje nem kevesebb, mint 120 darabot kíván beszerezni, valamint szeretnének azzal a világpiacon is megjelenni. Információk szerint a repülőgép „külsőleg az F-35-re fog hasonlítani”.

Jelenleg egyedül az Egyesült Államok rendelkezik rendszerbe állított ötödik generációs vadászbombázó repülőgéppel, a kéthajtómüves F-22 Raptorral. Az USA szövetségeseivel exportra az F-35 különböző modifikációit ajánlja. Napjainkban saját lopakodó repülőgépén aktívan dolgozik Kína és Oroszország is, azonban azok a gépek még csak a tesztelések, módosítások stádiumában vannak.

A döntés a saját, következő (ötödik) generációs vadászrepülőgép létrehozásának programjáról a Dél-koreai Fegyveres Erők törzsparancsnokainak közelmúltban megtartott találkozóján született meg. A „KF-X – Porame” névre keresztelt program a tervek szerint 2014 elején veszi kezdetét.

A dél-koreai tábornokok megfogalmazták a tervezők számára a lopakodó repülőgéppel szemben támasztott főbb követelményeket, amelyek szerint a gépnek többek között jobb harcászati mutatókkal kell rendelkeznie, mint a Dél-Koreában összeszerelt KF-16 típusú repülőgépek. A hazai igények kielégítése (120 repülőgép) mellett Szöulnak már kész tervei vannak a repülőgép exportját illetően, ami előre vetíti a későbbi sorozatgyártás várható nagyságrendjét.

A dél-koreaiak tisztában vannak azzal, hogy egyedül nagyon nehéz lenne egy ilyen projekttel megküzdeni. Az új repülőgép létrehozására éppen ezért egy nemzetközi konzorciumot kívánnak létrehozni, amelybe úgy tünik Indonéziát már sikerült partnernek megnyerni. Szakértők mindamellett rámutatnak, hogy Koreának komoly nehézségekkel kell szembenéznie, mindenekelőtt azért, mivel nem rendelkeznek „lopakodó” technológiával.

F-35AF-35A(Fotó: lockheedmartin.com)

A 40 Lockheed Martin F-35A vásárlásáról szóló döntés meghozatala után, a koreaiak azonnal elkezdték keresni annak lehetőségét, hogy az amerikai cég biztosítsa számukra a szükséges technológiát. A Dél-koreai Légierő által kiírt tender korai szakaszában a Lockheed Martin éppúgy, mint a konkurensek tettek olyan kijelentést, miszerint „nem kizárt a know-how” átadása. Azonban most, hogy a helyzet megváltozott nem kizárható, hogy a Lockheed Martin nem lesz „partner” egy potenciális konkurens létrehozásában. Szöul azonban bízik az amerikai repülőgépgyártó cégben, aminek talán az betudható, hogy a „koreai lopakodó”külsőleg az F-35 típusra fog hasonlítani.

A másik probléma – miért kellene saját ötödik generációs vadászrepülőgépet fejleszteni, amikor azt „egyszerüen megvehetik”. Itt érdemes egy kicsit azon is elgondolkodni, hogy a repülőgép nem váltja be a hozzá füzött reményeket, azonban nagyon drága lesz. 2003-ban és 2007-ben két befolyásos koreai intézet – a Koreai Védelmi Tudományos Kutatóintézet (Korea Institute for Defense Analyses, KIDA) és a Koreai Fejlesztési Intézet (Korea Development Institute, KDI) – már kifejtették véleményüket a kérdésben: több olyan tényező van (gazdasági, technikai, katonai, stb.), amelyek nem igazolják a saját, következő generációs repülőgép létrehozásának szükségességét. Igaz, 2009-ben egy másik intézet annak a véleményének adott hangot, amelyet röviden úgy lehet összefoglalni, hogy „érdemes kipróbálni”. Az látható, hogy Dél-Korea nagyon szeretné megvalósítani, hisz meghozta a döntést a program beindításáról.

Nem elhanyagolható azonban a projekt magas költsége. Jelenlegi becslések szerint a költségek elérik majd a kilenc milliárd dollárt, azonban a szakértők nagyrésze azon a véleményen van, hogy ez a szám sokkal nagyobb lesz.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 09. 08., 10:36
A Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandár egy Airbus H225M többcélú helikoptere segítette az oltást Vas vármegyében. A csütörtökön kezdődött tüzet vasárnapra sikerült megfékezni.
2024. 08. 29., 22:00
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a horvát példát követve, Szerbia is a francia Dassault Rafale típusával modernizálná légierejét. A terv most úgy tűnik, meg is valósul.
2024. 08. 21., 09:00
A Magyar Légierőn belül jelentős fejlesztések zajlanak, néhány év alatt minőségben és mennyiségben egyaránt komoly technika érkezett be és a folyamat még nem ért véget. Ezek üzemeltetéséhez természetesen rengeteg, magasan képzett fiatalra is szükség van.
2024-09-10 16:39:21
Az olimpiai után a paralimpiai csapat is a Wizz Air repülőgépének fedélzetén érkezett haza Párizsból, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren hétfőn fél öt előtt nem sokkal landolt az aranygép, amely az olimpiai és paralimpia sportolók tiszteletére kapott egyedi fényezést.
2024-08-28 10:30:49
Megérkezett a KLM amszterdami bázisára a holland királyi légitársaság első Airbus A321neo típusú repülőgépe. A keskenytörzsű, főként európai járatokat teljesítő repülőgép a legújabb technológiát képviseli, alacsonyabb fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, mint az eddigi repülőgépek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 16., 15:28
Tavaly októberben, amikor az amerikai légierő KC-10A Extender légi utántöltő és szállítógéppel felszerelt kontingense hazatért Szaúd-Arábiából, a US Air Force hivatalosan is bejelentette, hogy véget ért a típus utolsó hadműveleti bevetése és 43 éves üzemeltetés után, 2024 szeptemberében kivonják a szolgálatból.
2024. 09. 16., 10:11
A Brit Királyi Légierő legendás Avro Lancasterei meghatározó szerepet játszottak a második nagy világégés Németország elleni légicsapásaiban. Bár több mint hétezret építettek, napjainkra mindössze két repképes példány maradt fenn belőlük.
2024. 09. 12., 10:23
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál három héten át Mi-17 szimulátoros képzést tartanak Bulgáriából heti váltásokban érkező pilóták számára. A cél, hogy fenntartsák és fejlesszék a bolgár helikopteres személyzetek repüléstechnikai képességeit, valamint gyakorolják a kényszerhelyzeti eljárások kezelését.
2024. 09. 11., 10:15
2004. július 8-án utoljára volt hangos a szentkirályszabadjai légtér a helikopterek jellegzetes zajától.

  Legfrissebbek most

Nagy népszerűségnek örvend a korábban már Kecskeméten, a Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutatón is többször látott, olasz Frecce Tricolori, mely több évtized után új típussal fogja repülni bemutatóit.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.