2024. 06. 16.
Jusztin
: 398 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

C-17: újratöltve, a levegőben

JETfly  |  2013. 10. 28., 11:23

A légi utántöltés egészen hétköznapi folyamat azoknál a repülőgépeknél, amelyeknek úgy kell nagy távolságokat megtenniük, hogy közben nincs lehetőségük leszállni. Pontosan ez a helyzet az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) C-17-es Globemaster típusú gépeivel is. Nikolai Chaprazov főhadnagy, az ezred egyik gépparancsnoka szerint a sikeres utántöltési manőver kulcsa a megfelelő kiképzés, a koordináció és a nyugodt hozzáállás.

Valószínüleg Olvasóink közül a legtöbben nemegyszer tankoltak már benzinkútnál. Most képzeljünk el másik tankolási folyamatot, épp csak a levegőben… A főszereplők: a 265 tonnás C-17-es, a százötven tonnás tankergép, illetve a 17 méter hosszú cső, amelyen keresztül percenként 3 000 liternyi üzemanyag cserél gazdát. A bolgár Nikolai Chaprazov főhadnagy elmondta: a légi utántöltéssel mind béke, mind háborús időkben sok különféle hadmüvelet támogatható: 

„Harctéri körülmények között a légi utántöltés lehetővé teszi, hogy hosszabb időt maradjunk a levegőben, elkerülve ezzel az olykor esetleg kockázatos leszállást. Békeidőben történő szállítási feladat közben pedig lehet maximalizálni a repülőgép szállítókapacitását, mégpedig úgy, hogy induláskor nem töltjük fel teljesen üzemanyaggal a C-17-est. Ilyenkor is jól jön a légi utántöltés” – mondja a főhadnagy. 

Persze annak érdekében, hogy a légi utántöltés folyamata minden esetben zökkenőmentes legyen, a HAW hajózó állománya rendszeresen gyakorolja ezt a bonyolult és komoly koncentrációt kívánó müveletet. Amióta az ezrednél szolgál, Chaprazov főhadnagy már több tucat olyan küldetésben vett részt, ahol légi utántöltésre volt szükség. Mint mondja, a folyamat különleges felkészülést kíván és olyan gépparancsnokot, aki már legalább több száz repült órát repült az adott típuson. 

„Az előírásokat figyelembe véve, egy repülőgép-vezetőnek 45 naponta végre kell hajtania legalább egy légi utántöltést és hat hónap alatt, legalább hat alkalommal kell repülnie. Ez a szám olyan magas, hogy a képességek fenntartása érdekében külön légi utántöltési gyakorlatokat is kell szerveznünk” – fogalmaz a főhadnagy. 

A nemzetközi Stratégiai Légiszállítási Program (SAC) keretében, ezeket a gyakorlatokat általában olyan nemzetekkel közösen hajtják végre, amelyek tankergépeket üzemeltetnek. A két gép vagy Magyarország légterében, vagy az adott nemzet légterében találkozik, és az utántöltési gyakorlatot követően a repülőgépek saját bázisukra térnek vissza. Ez a módszer – mutat rá Chaprazov főhadnagy – nagyon hatékony módja a képességek megosztásának. 

„A kiképzést általában az amerikai légierő Európában állomásozó KC-135-ös tankergépeivel, vagy a holland légierő KDC-10-es gépeivel hajtjuk végre” – füzi hozzá a gépparancsnok. 

A gyakorlatban a légi utántöltés folyamata úgy történik, hogy miután a C-17-es és a tankergép olyan távolságra kerül egymástól, hogy vizuálisan azonosítani tudják egymást, a szállítógépet a pilóta manuálisan arra a pozícióra irányítja, ahol a cső majd csatlakozni fog. 

„A tankergép típusától függően körülbelül 510 kilométer/órás sebességgel repülünk és a csőhöz nagyjából harminc centiméter/másodperces sebességgel közeledünk” – mondja a repülőgép-vezető, akinek a folyamat során arra kell ügyelnie, hogy olyan nyugalomban tartsa a gépet, amennyire ez csak lehetséges. Erre azért van szükség, hogy a tankergép operátora simán rá tudja csatlakoztatni a csövet a C-17-es vevő részére. Miután pedig megtörtént a csatlakozás, hosszú perceken át le kell követni a tankergép mozgását, egészen addig, ameddig a C-17-es meg nem kapta a megfelelő mennyiségü üzemanyagot. 

A Nehéz Légiszállító Ezred repülőgép-vezetőinek általános véleménye szerint mindig nagyon izgalmas néhány tíz méterre repülni egy másik hatalmas repülőgéptől. Ugyanakkor Chaprazov főhadnagy szerint a sikeres és biztonságos légi utántöltés kulcsa az, hogy a repülőgép-vezető éber maradjon, de ne legyen túlságosan izgatott. 

„A nyugalmas lelkiállapot, simább repülést eredményez” – tette hozzá. 

Fotó: HAW/illusztráció

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 31., 12:45
Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Az Aranysas interjúja Gróf Gergely ezredessel, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnokával.
2024-06-03 13:23:02
Fonalka Marcell őrmester az Acélkocka Alap Altiszti Tanfolyam elvégzésének köszönhetően tölti mindennapjait a Gripen-hangárban, feladata a Magyar Honvédség vadászgépeinek szerelése és javítása. Miért ezt az utat választotta?
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 14., 10:39
A kilencvenes évek elején az amerikai haditengerészet légiereje átalakulóban volt.
2024. 06. 11., 14:00
Számos munkaterület összehangolása szükséges ahhoz, hogy a bosznia-hercegovinai EUFOR Althea művelet magyarok katonák által biztosított MEDEVAC, azaz egészségügyi kiürítési képessége porszem nélküli gépezetként tudjon működni.
2024. 06. 10., 10:57
Légtérzár, menetrendi változások, biztonsági aggályok, csomagfeladás és a szakszervezetek sztrájkfenyegetése.
2024. 06. 04., 13:31
A pezsgő ballószögi kulturális életnek egyik kiemelkedő színfoltja volt a napokban befejeződött repülős rendezvény, melyet a ballószögi repülőtér fennállásának 30. évfordulója alkalmából tartottak meg.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.