A Nemzetközi Valutaalap (IMF) Pakisztánnal szembeni kemény feltételei, valamint a ki nem próbált technológiákkal kapcsolatos aggodalmak valószínűleg késleltetik Iszlámábád azon törekvését, hogy Kínától 36 darab J-10B típusú többfeladatú vadászrepülőgépet szerezzen be, amelyről szóló 1,9 milliárd dolláros szerződés aláírására már 2009-ben sor került.
A jelenlegi gazdasági körülmények között szinte kizárható új fegyverrendszerek beszerzése az elkövetkező 2-3 évben, nyilatkozta Kaiser Tufail nyugállományú vadász- és tesztpilóta, a Pakisztáni Légierő volt parancsnoka, aki jelenleg független katonai szakértőként tevékenykedik Lahore-ban. Az IMF-hitel feltételeinek megfelelően a pakisztáni kormány arra törekszik, hogy növelje bevételeit és ellenőrizze a kiadásokat, beleértve a katonai beszerzéseket. Szeptember utolsó hetében egy kínai katonai delegáció látogatott Pakisztánba, annak érdekében, hogy megvitassák a megrekedt katonai beszerzések helyzetét, amelyek tartalmazzák a J-10-esek megvásárlását is. A Pakisztán számára szánt J-10B Super-10 típus, a Kínai Légierő által 2003 végén rendszerbe állított J-10A speciális változata. Az új típus állítólag a kínai tervezésü WS-10A hajtómüvel rendelkezik, amellyel felváltják a J-10A orosz Szaturn AL-31FN erőforrásait. A kínai Chengdu repülőgépgyár által előállított repülőgép alapjául az Izrael által tervezett Lavi szolgál, amelynek megvalósítását még 1987-ben leállították. A J-10B változatról szóló hírek 2009-ben láttak először napvilágot, amelyek olyan információkat tartalmaztak miszerint a repülőgép IRST (Infrared Search and Tracking) rendszert tartalmazó új orrszekcióval rendelkezik, továbbá olyan új szívócsatornát is kapott, amellyel a Chengdu FC-1, vagyis a Pakisztánnal koprodukcióban gyártott JF-17 Thunder is rendelkezik.
Jól látható a J-10A-tól eltérő orr-, illetve szívócsatorna kialakítás
A Pakisztán számára felajánlott J-10B új orrszekciója számos találgatásnak adott teret, így például annak, hogy a repülőgép rendelkezik fix antennával rendelkező fázisvezérelt radarral. Ez 2011-ben megerősítésre került, azonban az továbbra is vitatott, hogy az új fedélzeti lokátor passzív (PESA) vagy aktív (AESA) berendezés-e. Annyi bizonyos, hogy a J-10B 4++ generációs repülőgép, amely modern elektronikus rendszerekkel van felszerelve, ennek ellenére a légierő volt parancsnoka szerint jobb megoldás lenne további használt F-16C-ket beszerezni, ahelyett, hogy egy új és ismeretlen, eddig ki nem próbált repülőgépet rendszeresítsenek. Tufail megkérdőjelezte a beszerzendő J-10-esek darabszámának helyességét is. Ahhoz, hogy költséghatékony legyen, legalább 3-4 századnyi repülőgépet kéne beszerezni és karbantartó létesítmények létrehozására lenne szükség, jelentette ki a volt parancsnok. Amennyiben Pakisztán mégis elállna attól, hogy ő legyen a J-10B első külföldi üzemeltetője, az 50-60 millió dolláros beszerzési árral rendelkező repülőgép vonzó lehet olyan országok számára, mint Venezuela, Argentína, Peru, Malajzia és Indonézia, amelyek megfizethető áron keresnek többfeladatú vadászrepülőgépeket.
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.