2024. 12. 01.
Elza
: 413 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bizonytalanná vált a pakisztáni J-10 beszerzés

JETfly  |  2013. 10. 16., 14:30

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) Pakisztánnal szembeni kemény feltételei, valamint a ki nem próbált technológiákkal kapcsolatos aggodalmak valószínűleg késleltetik Iszlámábád azon törekvését, hogy Kínától 36 darab J-10B típusú többfeladatú vadászrepülőgépet szerezzen be, amelyről szóló 1,9 milliárd dolláros szerződés aláírására már 2009-ben sor került.

A jelenlegi gazdasági körülmények között szinte kizárható új fegyverrendszerek beszerzése az elkövetkező 2-3 évben, nyilatkozta Kaiser Tufail nyugállományú vadász- és tesztpilóta, a Pakisztáni Légierő volt parancsnoka, aki jelenleg független katonai szakértőként tevékenykedik Lahore-ban. Az IMF-hitel feltételeinek megfelelően a pakisztáni kormány arra törekszik, hogy növelje bevételeit és ellenőrizze a kiadásokat, beleértve a katonai beszerzéseket. Szeptember utolsó hetében egy kínai katonai delegáció látogatott Pakisztánba, annak érdekében, hogy megvitassák a megrekedt katonai beszerzések helyzetét, amelyek tartalmazzák a J-10-esek megvásárlását is. A Pakisztán számára szánt J-10B Super-10 típus, a Kínai Légierő által 2003 végén rendszerbe állított J-10A speciális változata. Az új típus állítólag a kínai tervezésü WS-10A hajtómüvel rendelkezik, amellyel felváltják a J-10A orosz Szaturn AL-31FN erőforrásait. A kínai Chengdu repülőgépgyár által előállított repülőgép alapjául az Izrael által tervezett Lavi szolgál, amelynek megvalósítását még 1987-ben leállították. A J-10B változatról szóló hírek 2009-ben láttak először napvilágot, amelyek olyan információkat tartalmaztak miszerint a repülőgép IRST (Infrared Search and Tracking) rendszert tartalmazó új orrszekcióval rendelkezik, továbbá olyan új szívócsatornát is kapott, amellyel a Chengdu FC-1, vagyis a Pakisztánnal koprodukcióban gyártott JF-17 Thunder is rendelkezik. 

Jól látható a J-10A-tól eltérő orr-, illetve szívócsatorna kialakítás

A Pakisztán számára felajánlott J-10B új orrszekciója számos találgatásnak adott teret, így például annak, hogy a repülőgép rendelkezik fix antennával rendelkező fázisvezérelt radarral. Ez 2011-ben megerősítésre került, azonban az továbbra is vitatott, hogy az új fedélzeti lokátor passzív (PESA) vagy aktív (AESA) berendezés-e. Annyi bizonyos, hogy a J-10B 4++ generációs repülőgép, amely modern elektronikus rendszerekkel van felszerelve, ennek ellenére a légierő volt parancsnoka szerint jobb megoldás lenne további használt F-16C-ket beszerezni, ahelyett, hogy egy új és ismeretlen, eddig ki nem próbált repülőgépet rendszeresítsenek. Tufail megkérdőjelezte a beszerzendő J-10-esek darabszámának helyességét is. Ahhoz, hogy költséghatékony legyen, legalább 3-4 századnyi repülőgépet kéne beszerezni és karbantartó létesítmények létrehozására lenne szükség, jelentette ki a volt parancsnok. Amennyiben Pakisztán mégis elállna attól, hogy ő legyen a J-10B első külföldi üzemeltetője, az 50-60 millió dolláros beszerzési árral rendelkező repülőgép vonzó lehet olyan országok számára, mint Venezuela, Argentína, Peru, Malajzia és Indonézia, amelyek megfizethető áron keresnek többfeladatú vadászrepülőgépeket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 11. 18., 16:45
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
2024. 11. 06., 09:09
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
2024. 11. 04., 09:11
2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.
2024. 10. 25., 09:12
A 9603-as az utolsónak gyártott magyar MiG-21MF-ek (9507-9515, 9601-9606) egyike. Gyártási száma 969603, szériaszáma pedig 9603 (a 96. széria 03. gépe). A repülőgép felújítását a Berekfürdőn található, A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata végezte: az Aranysas magazin 2024. novemberi számában a 9603-as történetéről olvashatunk további részleteket.
2024-11-13 09:24:00
2003. november 13-án délelőtt 11 órakor ismét megtörtént a megszokhatatlan, egy repülőgép eltűnt a lokátorok képernyőjéről és nem válaszolt semmilyen frekvencián. Azonnal felszállt a kutató-mentő helikopter a két egykori kollégiumi szobatárs keresésére.
2024-11-05 18:30:00
A Wizz Air nyerte el idén a CAPA (Centre for Aviation) által megítélt Év Fenntartható Légitársasága elismerést az európai, közel-keleti és afrikai régióban (EMEA’s Environmental Sustainability Airline Group for 2024), amit a légitársaság Hongkongban, a CAPA díjkiosztóval egybekötött légi közlekedési csúcstalálkozóján vehetett át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 27., 10:15
A 2000-es évek első felében a tíz F-14-es mellett, harminchat F/A-18-as adta a Truman csapásmérő képességét.
2024. 11. 21., 10:02
Az amerikai légierő egyik igáslova az F-105 Thunderchief volt Délkelet-Ázsiában, ahol az eredetileg nukleáris csapásmérésre szánt típust vadászbombázóként, később pedig a légvédelem elnyomására is használták.
2024. 11. 13., 09:36
Néhány hónap után ismét a Brussels Airlines kerül terítékre, amelynek látványos, belga ikonokat felvonultató festésmintáiról áprilisban volt szó.
2024. 11. 09., 11:00
Az eseményen Dr. Koller József dandártábornok, Olaszországba akkreditált véderő, katonai és légügyi attasé is részt vett. A szicíliai látogatás célja a nemzetközi nap mellett, a Sigonella-i bázis szakmai bemutató napján történő részvétel volt.

  Legfrissebbek most

2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.