2025. 01. 21. kedd
Ágnes
: 412 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

F-4 Phantom a lassú feledés útján

JETfly  |  2013. 07. 29., 14:02

Mint ismeretes, 2013. június 29-én a Német Légierő 41 évnyi szolgálat után kivonta a rendszeresített 263 darab F-4 Phantom repülőgépeinek utolsó példányait, ezzel lezárva egy korszakot. Három feladatkörben használták a gépeket, volt felderítő változat (RF-4E), valamint földi támogató és légvédelmi feladatokra használt verzió (F-4F) is. Ez a nyugdíjazás is része azon tendenciának, amelyet a sok évtizede szolgáló öreg igáslovak modernebb típusokkal való kiváltása jellemez.

A dél-koreai F-4-eseket (valamint az F-5 típust) az elmúlt 15 évben folyamatosan váltották fel 40 darab F-15K vadászbombázóval, valamint 180 darab F-16-ossal. Nem minden ország gondolja viszont úgy, hogy időszerü lenne számára a Phantomok nyugdíjazása. Ilyen például Irán is, amely ország 225 darab F-4-est vásárolt még a 70-es években és ezek közül több tucat még a mai napig is üzemképes. Az embargó sújtotta közel-keleti ország a pótalkatrészek beszerzését csempészet útján oldja meg, illetve a kevésbé bonyolult alkatrészeket Iránban gyártják.

Phantom

Az utolsó 4 német Phantom kötelékben

A több évtizede tartó szankciók megakadályozzák, hogy Irán új repülőgépet rendszeresítsen, de vannak olyan országok is, amelyek ugyan nincsenek rákényszerítve, de mégis tovább használják a típust. Ilyen például Törökország és Görögország is, amely országok azon a véleményen vannak, hogy az F-4-es továbbra is egy potens repülőgép bombázó feladatkörben. Az összesen legyártott 5 195 darab Phantom mintegy 8%-a üzemel még napjainkban is szerte a világon, további 100 darabot pedig pilóta nélküli célrepülőgépként használ az Egyesült Államok légiereje. Az F-4-es az 1950-es évek terméke és a maga idejében nagyon fejlett volt. A kétüléses, 28 tonnás maximális felszálló súlyú repülőgép azonban még mindig tekintélyt parancsoló vadászbombázó, hiszen képes 8 tonnányi bomba vagy rakéta célba juttatására.

Phantom

Iráni F-4E-k a Perzsa-öböl felett

A F-4-es egyike volt azon első harci repülőgépeknek, amelyekkel biztonságosan lehetett repülni. Az évtizedek folyamán a harci repülőgépek egyre megbízhatóbbak lettek, még növekvő bonyolultságuk ellenére is. Például az 50-es évek elején az F-89 Scorpion vadászgépnél 383 baleset jutott 100 000 repült órára. Egy évtizeddel később ez az érték már csak 20 volt egy új generációs repülőgépnél. Abban az időben az F-4-nél, amelyek zöme a 90-es évekig szolgált mindössze 5 baleset jutott 100 000 repült órára. A kortárs szovjet repülőgépeknél volt olyan típus, aminél ez az érték 10-20-szor volt nagyobb. A kétüléses F-4 nagyon népszerü volt a pilóták körében és egyike volt azon kevés repülőgépeknek, amelyek szolgáltak repülőgép-hordozók fedélzetén, valamint szárazföldön egyaránt. A Phantomok sokszor estek át modernizáláson az évek folyamán, melyek érintették az elektronikát és a fegyverzetet is, tehát továbbra is versenyképes és halálos ellenfél lehet. Az F-4 különböző változatai 53 éve vannak szolgálatban és valószínüleg az utolsó példányok megérhetik a 60 éves jubileumot is, mielőtt végleg eltünnének a világ aktív harci repülőgépeinek palettájáról.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 02., 10:24
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2025-01-17 12:23:25
Az Emirates bemutatta új egyenruháját, amely az exkluzivitást és a légitársaság luxus színvonalát tükrözi. Az új viselet kifejezetten a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren dolgozó elit csapat számára készült, amely a VIP és prémium utasok gördülékeny és személyre szabott utazási élményéért felelős.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.