2025. 11. 10. hétfő
Réka
: 383 Ft   : 331 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

F-4 Phantom a lassú feledés útján

JETfly  |  2013. 07. 29., 14:02

Mint ismeretes, 2013. június 29-én a Német Légierő 41 évnyi szolgálat után kivonta a rendszeresített 263 darab F-4 Phantom repülőgépeinek utolsó példányait, ezzel lezárva egy korszakot. Három feladatkörben használták a gépeket, volt felderítő változat (RF-4E), valamint földi támogató és légvédelmi feladatokra használt verzió (F-4F) is. Ez a nyugdíjazás is része azon tendenciának, amelyet a sok évtizede szolgáló öreg igáslovak modernebb típusokkal való kiváltása jellemez.

A dél-koreai F-4-eseket (valamint az F-5 típust) az elmúlt 15 évben folyamatosan váltották fel 40 darab F-15K vadászbombázóval, valamint 180 darab F-16-ossal. Nem minden ország gondolja viszont úgy, hogy időszerü lenne számára a Phantomok nyugdíjazása. Ilyen például Irán is, amely ország 225 darab F-4-est vásárolt még a 70-es években és ezek közül több tucat még a mai napig is üzemképes. Az embargó sújtotta közel-keleti ország a pótalkatrészek beszerzését csempészet útján oldja meg, illetve a kevésbé bonyolult alkatrészeket Iránban gyártják.

Phantom

Az utolsó 4 német Phantom kötelékben

A több évtizede tartó szankciók megakadályozzák, hogy Irán új repülőgépet rendszeresítsen, de vannak olyan országok is, amelyek ugyan nincsenek rákényszerítve, de mégis tovább használják a típust. Ilyen például Törökország és Görögország is, amely országok azon a véleményen vannak, hogy az F-4-es továbbra is egy potens repülőgép bombázó feladatkörben. Az összesen legyártott 5 195 darab Phantom mintegy 8%-a üzemel még napjainkban is szerte a világon, további 100 darabot pedig pilóta nélküli célrepülőgépként használ az Egyesült Államok légiereje. Az F-4-es az 1950-es évek terméke és a maga idejében nagyon fejlett volt. A kétüléses, 28 tonnás maximális felszálló súlyú repülőgép azonban még mindig tekintélyt parancsoló vadászbombázó, hiszen képes 8 tonnányi bomba vagy rakéta célba juttatására.

Phantom

Iráni F-4E-k a Perzsa-öböl felett

A F-4-es egyike volt azon első harci repülőgépeknek, amelyekkel biztonságosan lehetett repülni. Az évtizedek folyamán a harci repülőgépek egyre megbízhatóbbak lettek, még növekvő bonyolultságuk ellenére is. Például az 50-es évek elején az F-89 Scorpion vadászgépnél 383 baleset jutott 100 000 repült órára. Egy évtizeddel később ez az érték már csak 20 volt egy új generációs repülőgépnél. Abban az időben az F-4-nél, amelyek zöme a 90-es évekig szolgált mindössze 5 baleset jutott 100 000 repült órára. A kortárs szovjet repülőgépeknél volt olyan típus, aminél ez az érték 10-20-szor volt nagyobb. A kétüléses F-4 nagyon népszerü volt a pilóták körében és egyike volt azon kevés repülőgépeknek, amelyek szolgáltak repülőgép-hordozók fedélzetén, valamint szárazföldön egyaránt. A Phantomok sokszor estek át modernizáláson az évek folyamán, melyek érintették az elektronikát és a fegyverzetet is, tehát továbbra is versenyképes és halálos ellenfél lehet. Az F-4 különböző változatai 53 éve vannak szolgálatban és valószínüleg az utolsó példányok megérhetik a 60 éves jubileumot is, mielőtt végleg eltünnének a világ aktív harci repülőgépeinek palettájáról.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 10. 27., 14:24
Vannak olyan típusok - ha nem is sok - melyek már külalakjukkal messzire kiemelkednek a kortársak közül. Ezek egyike a britek utolsó szuperszonikus repülőgépe, az elfogásra tökéletesített, kéthajtóműves Lightning. Szépnek nem szép, de korának kiváló és valóban villámgyors célszerszámának bizonyult.
2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-29 12:40:35
Egy napra megállt az idő Hajmáskér fölött: a Magyar Honvédség helikopterflottájának múltja, jelene és jövője repült egyszerre. A különféle típusú harci helikopterek szabad szemmel is jól láthatóan manővereztek, hiszen a Mi-24 hajtotta végre utolsó éleslövészetét.
2025-10-28 10:34:50
A HungaroControl legfrissebb jelentése szerint 2025 első három negyedévében több mint 7 százalékkal nőtt a légiforgalom Magyarország légterében a tavalyi év azonos időszakához képest. A számottevő forgalombővülés ellenére a hazai léginavigációs szolgáltató szakemberei jelentős mértékben mérsékelték a járatkéséseket: 80 százalékkal kevesebb késést regisztráltak, mint 2024-ben.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.