Az Alenia Aermacchi és az Olasz Légierő 2013. május végén ünnepelte az AMX könnyű vadászbombázó repülőgép 200 000. repült óráját, melybe - 1984-es szűzfelszállását követően - a tesztrepülések óráit (2 200) is beleszámolták. Az AMX-et Olaszország és Brazília közösen fejlesztette ki. Az Olasz Légierőnél Ghibili-nek becézett repülőgéppel a G.91Y típust váltották le.
A Brazil Légierőnél is hadrendbe állított típus az A-1 nevet kapta, az F-5, illetve a Mirage 2000 típusokkal a dél-amerikai ország légierejének gerincét alkotják. Az AMX-ből hat prototípus épült (1 példány balesetben odaveszett), Olaszország légiereje 136 darabot (110 együléses, és 26 kétüléses - AMX-T) rendelt, Brazília pedig 56-ot. A megrendelt gépeket 1988-től kezdték leszállítani. Az AMX-et Koszovóban, Líbiában és Afganisztánban is bevetették, ez utóbbiban több mint 7 000 repült órát gyüjtöttek már össze 2009 novemberétől, bizonyítva a típus hatékonyságát, alacsony üzemeltetési költségét, illetve az általánostól eltérő környezetben való kiváló alkalmazhatóságát.
2012-ben az Alenia Aermacchi befejezte az AMX-ek ACOL korszerüsítési programját, melyben 52 repülőgépet (42 együléses és 10 kétüléses) modernizáltak. Ennek részeként az AMX-ek többek között korszerü kommunikációs és idegen-barát felismerő rendszert kaptak, illetve az éjjellátó NVG (Night Vision Google) képesség is elérhetővé vált a modernizációnak köszönhetően. A típus modernizációja Brazíliában sem marad el, a gépek A-1M változatra történő korszerüsítése jelenleg is zajlik, melynek köszönhetően a brazil flotta várhatóan 2032-ig hadrendben maradhat.
Újabb mérföldkövet jelentő esemény a Magyar Légierőnél: 2024. szeptember 5-én, csütörtökön, megérkezett végleges állomáshelyére, az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz, a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépe. Helyszíni beszámolónk!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.