Az Il-86VKP (Maxdome), a szovjet/orosz hadsereg légi bevetésirányítási célokra átalakított Il-86 utasszállító repülőgépe, amelyet olyan katonai konfliktusok esetén alkalmaznak, ahol nukleáris fegyverzet bevetésére is sor kerülhet. A „púpos” Iljusin Il-86VKP a légierő vezérkarának légi vezetési – irányítási – pontja. A gép külföldi megfelelője az amerikai Boeing cég E-4B (Nightwatch) típusú gépe.
A repülőgépet az 1980-as években tervezték és építették a Szergej Iljusin nevét viselő tervezőiroda égisze alatt. A repülőgép alapját az Il-86 típusú utasszállító repülőgép szolgáltatta. Az első Il-86VKP 1985 májusának végén emelkedett először a levegőbe, míg a sorozatban gyártott prototípus, teljes felszereltséggel 1987-ben szállt fel. Az Il-86VKP repülőgépből négy sorozatban gyártott példány készült CCCP-86146/86147/86148/86149 jelzéssel.
A repülőgép tesztjei egészen 1997-ig tartottak. A négy gép egy, a 8. különleges rendeltetésü repülő hadosztály alárendeltségébe tartozó repülőszázadban került rendszeresítésre. A tesztsorozat befejezése után a gépek a Moszkva közelében található Cskalovszkij légibázison létrejövő 3. repülőszázad (22737 egység) állományába kerültek. Néhány forrás a gépeket Il-87 típusként említi.
Szerkezet és felépítés:
A legszembetünőbb külső különbség az „alap” Il-86 típussal szemben a repülőgép törzsének elülső részén található rekesz, amelyben az elsődleges rádióelektronikai berendezések nyertek elhelyezést. Mindezek mellett eltávolították a repülőgép ablakait, valamint több be- illetve kijáratot annak érdekében, hogy a minimálisra csökkentsék egy esetleges nukleáris robbanás káros hatásait. A szárny alatt, a törzshöz közel speciális gondolákat helyeztek el, amelyekben egy-egy 9,5 m hosszú és 1,3 m átmérőjü elektromos generátor került elhelyezésre. A legutolsó verziókat a légi utántöltés végrehajtásához utántöltő csonkkal is ellátták. A gép farokrészén került elhelyezésre az mikrohullámú rádióállomás antennája, amely segítségével nukleáris fegyverzetet hordozó tengeralattjárókkal tudnak kapcsolatot tartani.
Berendezések:
- a „Poljot” cég által kifejlesztett „Zveno-2” típusú egységesített berendezés komplexum;- rövidhullámú vevőantenna ‑ két „gerinckialakításban” került elhelyezésre a szárnyközéprészen;
- rövidhullámú adóantenna – rádióhullámokat áteresztő burkolatban;
- mikrohullámú adó antenna;
- mikrohullámú vevő antenna – a függőleges vezérsík előtt került elhelyezésre;
- a valós idejü kapcsolatok antennája – a törzs felső/alsó részén elhelyezve;
- ultrarövid hullámú antenna ‑ a törzs felső/alsó részén elhelyezve;
- antenna a stratégiai rakétacsapatok alegységeivel történő kapcsolattartáshoz ‑ a törzs felső/alsó részén elhelyezve.
2009-2010-ben, a 86147-es oldalszámú Il-86VKP nagyjavítása során néhány változtatást hajtottak végre a törzs alsó részén elhelyezett antennák esetében.
Fő dátumok:
- 1990 közepén a 86146-os oldalszámú Il86VKP kísérleti repülése során a fedélzetről végrehajtották egy interkontinentális ballisztikus rakéta kilövését. A kísérlet sikeres volt;
- 1991 közepe. Befejeződnek a tárgyalások a „Zveno-2” berendezés komplexum fejlesztéséről. A megállapodás értéke 2009-re elérte az 1,1 milliárd rubelt;
- 2005. Az Il-86VKP típusú repülőgépek megkezdik intenzív repüléseiket az Orosz Légierő kötelékében;
- 2010-2011-es évek – a „9A9675” berendezés fő kísérleti időszaka. Nagy valószínüség szerint ezzel a kóddal illették a „Zveno-2” egységesített komplexumot;
- 2010. május 9. A 86147-es oldalszámú Il-86VKP részt vett a Nagy Honvédő Háború 65. évfordulója alkalmából rendezett parádén, a Vörös tér felett.
A repülőgép fő jellemzői:
- hossza: 59,5 m;
- magassága: 15,8 m;
- szárny fesztávolsága: 48 m;
- repülő személyzet: 5 fő;
- felszálló tömege: 208 t;
- sebessége utazó/maximális/leszálló: 850/970/275 km/h;
- hatótávolsága: több mint 3600 km;
- csúcsmagassága: 11 km;
- hajtómüvek: 4 db Kuznyecov NK-86 típusú, egyenként 127,5 kN tolóerejü, elektromos irányítású, turbóventillátoros gázturbinás hajtómü, két turbógenerátora fedélzeti müszerek elektromos ellátásához.
A gépek a Cskalovszkij bázison
Összefoglaló információk az Il-86VKP-ról:
- CCCP-86146 napjainkban RA-86146, gyári szám 51483205042, repülések kezdete 1985;
- CCCP-86147 napjainkban RA-86147, gyári szám 51483205043, repülések kezdete 1985;
- CCCP-86148 napjainkban RA-86148, gyári szám 51483205046, repülések kezdete 1985;
- CCCP-86149 napjainkban RA-86149, gyári szám 51483205048, repülések kezdete 1985 – mind a négy repülőgép a Cskalovszkij légibázison állomásozik.
Az Il-86VKP típusú repülőgép az egyik olyan orosz haditechnikai eszköz, amelyről napjainkban keveset tudunk, képességeit, üzemeltetését illetően csak nagyon kevés információ látott napvilágot. Ismert, hogy a négy Il-86VKP közül egy teljes harci- és technikai készenlétben van, további egy gép jelenleg nagyjavításon (hajtómüfelújítás) esik át.
A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.