Többéves késéssel, de lassan a végére érhet a brazil vadászgéptender. Legalábbis a Gripen International szerint, akik még mindig versenyben állnak a Boeing-gel és a Dassault-tal. Amennyiben a svéd típus nyerne, úgy az első gépet 4 év múlva szállíthatnák le, bár egyelőre kérdés, hogy ebben az esetben Brazília mit szeretne. Felmerült ugyanis az a lehetőség is, hogy a svájciakhoz igazítanák az E/F változatú gépek leszállítását, ez pedig azt jelentené, hogy 2018-ban érkezne az első gép.
A Gripen E/F első prototípusa a tervek szerint a jövő év végén repülhet először, ha a svájciak és a svédek meg tudnak egyezni a fejlesztési ütemterv ügyében. A jövőben használandó Selex Galileo Raven ES-05 aktív fázisvezérlésü (AESA) radar viszont már hamarosan repülhet a Gripen NG demonstrátor példányán. A Gripen International részéről elmondták, hogy a svéd kormány asztalán van egy ajánlat, mely szerint a svédek meggyorsíthatják a gépek vásárlását abban az esetben, ha egy újabb külföldi ország szeretne vásárolni a típusból minél hamarabb, de mégsem szeretnék, hogy ők állítsák először hadrendbe a Gripen E/F-t.
A cég szerint a dél-amerikai régióban több helyen is szükség lenne új vadászgépekre, ráadásul ezen országok gazdasága fejlődik, így egy brazíliai siker sokat dobhatna a típus dél-amerikai presztízsén és lehetőségein. Szerintük azonban nem csak ebben a térségben igyekeznek eladni a Gripent, hanem Thaiföldön is szeretnének egy újabb megrendelést elérni, illetve a jövőben Malajzia, a Fülöp-szigetek, Indonézia és Vietnam is megfelelő célpont lehet. Európában elsősorban Csehország lízingszerződésének meghosszabbításában bíznak, illetve Bulgáriában, Romániában, Horvátországban és Szlovákiában is szívesen látnák a terméküket, csakúgy, mint Dániában és Hollandiában, viszont az utóbbi két országgal már nehezebb dolguk van, mivel őket először az F-35A Joint Strike Fighter programtól kéne eltántorítani.
Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.