2024. 05. 20. hétfő
Bernát, Felícia
: 388 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Svéd Gripenek líbiai tapasztalatai

JETfly  |  2011. 12. 01., 13:35

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is többször beszámoltunk, a NATO vezette líbiai bevetés a Gripen első harci alkalmazását jelentette. Eljött a számvetés ideje, Svédország elemzi, hogy milyen változtatásokra lesz szükség a vadászrepülőgépek jövőbeni bevetéseihez.

A svéd légierő alapjában véve elégedett a líbiai tapasztalatokkal, melyek során több mint 650 repülési feladatot teljesítettek, és számos felszerelési és kiképzési nehézséget oldottak meg. Az egyik legnagyobb problémát a „Have Quick” biztonsági rádió okozta, amit nem tudtak összehangolni a NATO rendszerrel - nyilatkozta Anders Gusstafsson őrnagy, aki az FL02, a Gripenek második váltásának parancsnoka volt Sigonella tengerészeti légi bázison, Szicíliában.

A líbiai bevetések során a Gripenek ugyan fel voltak szerelve Have Quick rádióval, de nem tudtak csatlakozni a NATO biztonsági hálózatához, ezzel kényszerítve a pilótákat arra, hogy a nem biztonságos rádiót használják, és kódszavakkal teljesítsenek parancsokat.

A probléma az volt, hogy a NATO „gyakorló” üzemmódban használta a Have Quick hálózatát „harci” üzemmód helyett, viszont harci biztonsági kulcsot alkalmaztak. A Gripen, amikor felismerte a harci biztonsági kulcsot, automatikusan átváltotta a rádiót harci hálózatra. Ezt a hibát jövőre javítják ki.Néhány eszköz megbízhatóságával is volt probléma. Például, az a felderítő konténer, melyet már Afganisztánban is használtak, az egy kezdetleges széria, így néhány alkalommal nem müködött. A rendszert emellett fejleszteni kell, hogy képes legyen infrasugaras érzékelésre, és azonnali adattovábbításra.

A Gripenek müködését még az is nehezítette, hogy későn kapták meg a kriptográfiai eszközöket (üzenettitkosító berendezés) a vadászrepülőgépekhez, annak ellenére, hogy a svédek megkapták az engedélyt a berendezés használatára. A dán és norvég légierő segített tisztázni a svédek problémáját, és átadták a kulcsinformációkat, mint például a légi-támadási parancsot, de ezeket az információkat visszatartották a líbiai bevetés első felében.

Összességében a tapasztalatok bizonyították, hogy a Gripen rendszer számos összetevője jól müködik. „Az ember-gép együttmüködése kiváló”, a többféle információ, a radar, a lézer kijelölő konténer, az elektronikai hadviselés és felderítő rendszer, és más alrendszerek „nagyon jó helyzetfelismerést” szolgáltatnak a pilóták felé – nyilatkozta Gustaffson.

Továbbra is szükség van fejlesztésekre, mint például kibővíteni a Link-16 rendszer funkcióit levegő-föld alkalmazására, melyet jövőre építenek be a Gripenbe. Ezen felül szükség van a helyzetfelismerés fejlesztésére, sisakba épített kijelző segítségével, amely a jövő év végén várható, és szükség van új kijelző információkra, úgymint a légi koordinációs parancs.

Svédországnak emellett ellenőriznie kell a Litening III lézer megjelölő rendszer pontosságát. Jelenleg a Gripen saját támadásaira tudja használni a konténert, de nem tudja a bemért célokat átadni más gépeknek, mert nincs ellenőrzött pontossága a megjelölő rendszerének.

Gustafsson elmondása szerint napirenden van a fegyver készlet kibővítése is, kis átmérőjü bombákkal.

Egy másik fokuszálandó terület, a légi utántöltés. A Gripen utántöltő csonkja kissé a pilóta mögött kapott helyet, ezért plusz kiképzés szükséges az utántöltés megfelelő végrehajtásához. Ez ugyancsak többlet hozzáférést igényel a svéd légierő C-130-as tankerétől, ami még csak bemutató fázisában volt a líbiai hadmüvelet során.    

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024-05-14 13:32:49
2024. május 13-án ismét bővült a Magyar Légierő H225M típusú, közepes többcélú helikopter flottája. Mutatjuk Olvasóinknak a 74-es és 75-ös oldalszámú példányok fotóit, melyek érkezésével 8 gépesre bővült a flotta.
2024-05-08 14:18:36
Rendhagyó módon két előadással folytatódott április 24-én a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat. Pozsgay Gyula grafikus és Dr. Pozsgay Péter tartalékos főhadnagy mindkétszer vitéz nemes Molnár László főhadnagyról mesélt, aki 25 igazolt légi győzelmével az egyik legeredményesebb magyar vadászpilóta volt a második világháborúban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 16., 14:59
Látványos eseményre figyelhettek fel a szandaszőlősi katonai reptér mellett elhaladók. Zöldes aranyszínű körök lepték el az eget, ahogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar másodéves honvéd tisztjelöltjei végrehajtották első ejtőernyős ugrásukat.
2024. 05. 13., 11:33
A szélestörzsű repülőgépekkel kiszolgált szezonális útvonalak egy része áprilisban indult, más részük pedig októberig meghosszabbodik.
2024. 05. 10., 09:30
Közel öt esztendeje, hogy 2019. május 20-án az utolsó váltás hazaérkezésével véget ért a magyar szállító helikopteres közösség afganisztáni szerepvállalása.
2024. 05. 09., 10:23
A korábbi múzeum épületének tetején álló Ancsán teljes külső felújítást végeztek el. A repülőgép a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum „Mivel megyünk? Energiamix a közlekedésben” című tárlatának egyik eleme.

  Legfrissebbek most

Nem könnyű a semleges országok élete. Pláne nem, ha kicsik és védelmi iparuk nem fejlett. Így járt Ausztria is: éppen ezért jelent most komoly fejtörést légierejének fejlesztése.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.