2023. 12. 04. hétfő
Barbara, Borbála
: 380 Ft   : 349 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Svéd Gripenek líbiai tapasztalatai

JETfly  |  2011. 12. 01., 13:35

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is többször beszámoltunk, a NATO vezette líbiai bevetés a Gripen első harci alkalmazását jelentette. Eljött a számvetés ideje, Svédország elemzi, hogy milyen változtatásokra lesz szükség a vadászrepülőgépek jövőbeni bevetéseihez.

A svéd légierő alapjában véve elégedett a líbiai tapasztalatokkal, melyek során több mint 650 repülési feladatot teljesítettek, és számos felszerelési és kiképzési nehézséget oldottak meg. Az egyik legnagyobb problémát a „Have Quick” biztonsági rádió okozta, amit nem tudtak összehangolni a NATO rendszerrel - nyilatkozta Anders Gusstafsson őrnagy, aki az FL02, a Gripenek második váltásának parancsnoka volt Sigonella tengerészeti légi bázison, Szicíliában.

A líbiai bevetések során a Gripenek ugyan fel voltak szerelve Have Quick rádióval, de nem tudtak csatlakozni a NATO biztonsági hálózatához, ezzel kényszerítve a pilótákat arra, hogy a nem biztonságos rádiót használják, és kódszavakkal teljesítsenek parancsokat.

A probléma az volt, hogy a NATO „gyakorló” üzemmódban használta a Have Quick hálózatát „harci” üzemmód helyett, viszont harci biztonsági kulcsot alkalmaztak. A Gripen, amikor felismerte a harci biztonsági kulcsot, automatikusan átváltotta a rádiót harci hálózatra. Ezt a hibát jövőre javítják ki.Néhány eszköz megbízhatóságával is volt probléma. Például, az a felderítő konténer, melyet már Afganisztánban is használtak, az egy kezdetleges széria, így néhány alkalommal nem müködött. A rendszert emellett fejleszteni kell, hogy képes legyen infrasugaras érzékelésre, és azonnali adattovábbításra.

A Gripenek müködését még az is nehezítette, hogy későn kapták meg a kriptográfiai eszközöket (üzenettitkosító berendezés) a vadászrepülőgépekhez, annak ellenére, hogy a svédek megkapták az engedélyt a berendezés használatára. A dán és norvég légierő segített tisztázni a svédek problémáját, és átadták a kulcsinformációkat, mint például a légi-támadási parancsot, de ezeket az információkat visszatartották a líbiai bevetés első felében.

Összességében a tapasztalatok bizonyították, hogy a Gripen rendszer számos összetevője jól müködik. „Az ember-gép együttmüködése kiváló”, a többféle információ, a radar, a lézer kijelölő konténer, az elektronikai hadviselés és felderítő rendszer, és más alrendszerek „nagyon jó helyzetfelismerést” szolgáltatnak a pilóták felé – nyilatkozta Gustaffson.

Továbbra is szükség van fejlesztésekre, mint például kibővíteni a Link-16 rendszer funkcióit levegő-föld alkalmazására, melyet jövőre építenek be a Gripenbe. Ezen felül szükség van a helyzetfelismerés fejlesztésére, sisakba épített kijelző segítségével, amely a jövő év végén várható, és szükség van új kijelző információkra, úgymint a légi koordinációs parancs.

Svédországnak emellett ellenőriznie kell a Litening III lézer megjelölő rendszer pontosságát. Jelenleg a Gripen saját támadásaira tudja használni a konténert, de nem tudja a bemért célokat átadni más gépeknek, mert nincs ellenőrzött pontossága a megjelölő rendszerének.

Gustafsson elmondása szerint napirenden van a fegyver készlet kibővítése is, kis átmérőjü bombákkal.

Egy másik fokuszálandó terület, a légi utántöltés. A Gripen utántöltő csonkja kissé a pilóta mögött kapott helyet, ezért plusz kiképzés szükséges az utántöltés megfelelő végrehajtásához. Ez ugyancsak többlet hozzáférést igényel a svéd légierő C-130-as tankerétől, ami még csak bemutató fázisában volt a líbiai hadmüvelet során.    

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 11. 08., 13:34
2023. október 6-án a Saab - mielőtt átadná a Svéd Fegyveres Erők részére - leszállította az FMV-nek (Svéd Védelmi Beszerzési Hivatal) üzemeltetési tesztelésre az első sorozatgyártású Gripen E típusú harci repülőgépet.
2023. 11. 02., 14:26
Az AIR DEFENDER 2023 nemzetközi NATO hadgyakorlaton a résztvevő 25 nemzet 250 repülőgépe és helikoptere között ott voltak a kecskeméti Gripenek és a Puma harcászati repülő század tagjai is. A magyar kontingens parancsnokával, Molnár Tibor őrnaggyal az Aranysas magazin idézte fel a két hét eseményeit.
2023-11-14 11:04:00
A Hévíz-Balaton Repülőtéren a vadászgépek fogadása, felvezetése, végezetül pedig éjszakai letároláshoz történő felkészítése olyan gördülékenyen zajlott, mintha csak a kecskeméti katonai bázisukon járnánk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 11. 30., 14:52
November 29-től a Satys PSP Hungary Zrt. gyulai gyárában végzik az Airbus Helicopters Hungary Kft. szomszédos üzemében gyártott helikopter alkatrészek felületkezelését, így a jövőben már száz százalékban Magyarországon gyártott alkatrészeket építenek be a forgószárnyasokba – jelentette be Kiss Attila, a Satys PSP Hungary Zrt. vezérigazgatója Gyulán.
2023. 11. 29., 16:35
Megérkezett az új kedvenc a JETfly Webáruházba! Kiváló minőségű softshell dzseki military zöld színben! A termék megrendelhető női és férfi változatban, önmagában vagy felvarrókhoz tépőzárakkal előkészítve!
2023. 11. 22., 15:13
A nemzeti ellenállóképesség erősítése és Magyarország védelme érdekében különleges közös szolgálat kezdődött idén ősszel Veszprémben, ahol november első napjai óta a polgári életben már több évtizeden át bizonyított szakemberek tartalékos katonaként készülnek fel katonai légiforgalmi irányítói feladatokra az MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központban (MH LMVIK).
2023. 11. 20., 12:12
Szudán a déli országrész 2011-es kiválásáig és Dél-Szudán néven független állammá alakulásáig Afrika legnagyobb területű országa volt, most „csak” a harmadik.

  Legfrissebbek most

A Saab F-39 Gripen legújabb szállítmánya útnak indult Brazília felé – a két repülőgépet holland hajó fogja leszállítani rendeltetési helyére, várhatóan december közepére érkezhetnek meg.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az F-16-osok nem rendelkeznek beépített beszállólétrával, ami problémát jelenthet a jövőbeni műveletek során olyan helyszíneken, ahol korlátozott a földi támogatás. Mutatjuk az innovációs ötleteket!