A közelmúltban napvilágra került hírek szerint az Egyesült Államok megvásárolja Nagy-Britanniától a rendszerből kivont – 74 darab – BAE Harrier II GR9/A típusú repülőgépet. Mark Heinrich az amerikai haditengerészet ellentengernagya elmondta, hogy a repülőgépek eladásáról folytatott tárgyalások 2011. november 10-én a végéhez értek. A szerződést, amelynek értelmében az amerikai hadtengerészet és tengerészgyalogság nem csak a repülőgépeket, hanem tartalék alkatrészeket, kiszolgáló berendezéseket és hajtóműveket is kap, a felek még nem írták alá. A repülőgépek árát még nem állapították meg, a tartalék alkatrészekért az Egyesült Államok mintegy 50 millió dollárt fizet.
A brit, rendszerből kivont Harrier repülőgépek korábban átestek néhány modernizáción és ennek eredményeképpen az amerikai gépekhez képest tökéletesebb elektronikával valamint szélesebb fegyveralkalmazási lehetőségekkel rendelkeznek. Ezen kívül a GR9-esekben Rolls-Royce Mark 105 Pegasus, míg a GR9A verziókban Mark 107 típusú hajtómüvek kerültek már beépítésre. Ezek a hajtómüvek nagyobb teljesítményüek, mint az amerikai AV-8B verziókban található Rolls-Royce F402-RR408 típusú hajtómüvek.
A brit Harrierek utolsó, hordozóról történő felszállásai - 2010 novembere
A legfrissebb hírek szerint az Egyesült Államok tengerészgyalogsága a brit BAE Harriereket csak tartalék alkatrészforrásként kívánja felhasználni. A tervek szerint repüléseket ezekkel a repülőgépekkel nem fognak végrehajtani.
Napjainkban az amerikai tengerészgyalogság állományába 126 Harrier II AV-8B/+ típusú repülőgép tartozik, amely sok tekintetben hasonlít a brit GR9/A típushoz. Az Egyesült Államoknak 2025-ben áll szándékában kivonni a rendszerben lévő Harrier II típusú repülőgépeket, amikor a tervek szerint befejeződik a tengerészgyalogság átfegyverzése az F-35B/C Lightning II típusra.
Meg nem erősített információk szerint a vásárlásnak köszönhetően az amerikai hadvezetés mintegy egymilliárd dollárt tud megtakarítani saját Harrier II gépparkja üzemeltetése során.
Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.