2024. 04. 19. péntek
Emma
: 395 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sarkvidéki hiányosság a kanadai F-35-ösökön

JETfly  |  2011. 11. 08., 14:30

Kanada új multimilliárd dolláros lopakodó vadászrepülőgépei várhatóan nem lesznek képesek a műholdas kommunikációra az ország északi területein – a hiányosságot azonban a légierő próbálja pótolni. Az elmúlt évben számos beszámolót tartottak az ország főbb légierő parancsnokainak az F-35-ös rádió és műhold kommunikációs csomagjának hiányosságairól. Az új harci repülőgép feltehetően nem lesz olyan képességű, mint a jelenlegi CF-18-asok, melyek a közelmúltban estek át egy költséges modernizáción.

Azok a katonai repülőgépek, melyek az északi sarkvidék felett repülnek, kizárólag a müholdas kommunikációra hagyatkozhatnak, ahol a pilóta a jelzéseit kisugározza az ürbe, majd onnan visszaverődik egy földi állomásra. Az F-35 Lightning II is képes lesz a müholdas kommunikációra, de a szoftver jelenleg nem áll rendelkezésre a kezdeti gyártás folyamán.

Az új szoftvert várhatóan frissíteni fogják a repülőgépeken, amikor a gyártás eléri a negyedik fázist 2019-ben, de ez nem garantált, mert a fejlesztés még folyamatban van.

„Ezt még nem szögezhetjük le. Rengeteg tudományos projekt van folyamatban, amik kutatják mi is a legjobb képesség, mire lesznek képesek a müholdak” - nyilatkozott a Lockheed Martin képviselője.

Ezek mellett Kanada megkeresett más országokat is a negyedik fázisban történő szoftverfrissítéssel kapcsolatban. Norvégia például a saját fejlesztésü rakétáit akarja használni az F-35-ösön az Egyesült Államok által gyártott fegyverek helyett.

A sarkvidék védelme volt az egyik fő indoka annak, hogy a Harper kormány a repülőgépek vásárlása mellett döntött, melynek költsége hosszú távú karbantartással együtt megközelítőleg 16 és 30 milliárd dollár közöttire tehető.

A védelmi minisztérium szóvivője cáfolta, hogy az F-35-ös kommunikációs csomagja kevésbé lesz hatékony, mint az CF-18-asé, de azt elismerte, hogy problémáik vannak a nagytávolságú kommunikációval.

Kanadai F-35 Mock-up

„Kommunikáció a sarkvidéken egy sajátos kihívást jelent az összes repülőgép számára a mühold lefedettség hiányának köszönhetően. Kanada szorosan dolgozik együtt más partner nemzetekkel, hogy megbizonyosodjanak afelől, hogy a kommunikálás a sarkvidéken megfeleljen a kanadai hadmüveleti követelményeknek”- vázolta fel Evan Koronewski szóvivő.

A Légierő tervezői felismerték a problémát az elmúlt évben, és fontolóra vesznek egy tartalék rendszert.

A tanulmány kideríti, hogy vajon lehet-e egy külső kommunikációs konténert illeszteni az F-35-ösre.Ez a megoldás csak egy a sok közül, ami orvosolhatná a hiányosságot.

Hasonló konténert, melyet az CF-18-asokra is szereltek, része volt egy 2.6 milliárd dolláros flottamodernizálásnak, amit 2000-ben kezdtek el.

A légierő parancsnokoknak tartott beszámolókban kifejtették, hogy az említett konténerek beszerzési költsége alacsonyabb lenne, ha más országok is részt vennének a projektben.A kommunikációs probléma csak egy a számos technikai nehézség közül, amin a légierő dolgozik.A védelmi minisztérium megkérdezte a gyártót, hogy vajon lehetséges-e egy régi fajta légi utántöltő rendszert beszerelni a kanadai F-35-ösökbe. A legtöbb légierő megszüntette a hagyományos tölcséres csatlakozás alkalmazását, választva helyette a modernebb csatlakozó csonkos megoldást, amit a tankergép irányít.

A kérés azért volt szükséges, mert nem biztosak abban, hogy Kanada mikor tudja korszerüsíteni légi utántöltő repülőgépeit az új rendszerhez. A Lockheed Martin elmondása szerint az F-35-öst fel tudják szerelni mindkét rendszerrel, de döntés még nem született arról, hogy a módosítás költségeit állja-e a kanadai fél. 

Galéria: Sarkvidéki hiányosság a kanadai F-35-ösökön

aaaa dddddd
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-15 10:57:43
Folytatódik a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat Nagykanizsán, a Halis István Városi Könyvtárban: 2024. április 24-én, 18 órától az egyik legeredményesebb magyar vadászpilótáról, vitéz nemes Molnár László főhadnagyról hallgathatunk meg egy előadást.
2024-04-11 09:56:47
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 18., 14:17
A nemzeti fegyverzeti igazgató azt is elmondta, a KC–390-es Millennium első példánya egy többhetes tesztelési, validációs időszakra érkezett Magyarországra, a két megrendelt gép jövőre már Kecskeméten szolgál.
2024. 04. 17., 12:19
Életek múlhatnak a helikopter-karbantartó munkáján.
2024. 04. 15., 14:35
A Magyar Honvédség légi kutató-mentő szolgálata - H145M típusú helikopterrel - is részt vett egy, Martonvásár környékén eltűnt kisrepülőgép keresésében, április 13-án, szombaton.
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról már közösségi oldalunkon is beszámoltunk, 2024. április 8-18. között rendezik meg a Görög Légierő Andravida légibázisán az INIOCHOS 2024 nemzetközi hadgyakorlatot. Olvasóinknak most az első spotter napról mutatunk fotókat!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most