2025. 02. 18. kedd
Bernadett
: 403 Ft   : 384 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sarkvidéki hiányosság a kanadai F-35-ösökön

JETfly  |  2011. 11. 08., 14:30

Kanada új multimilliárd dolláros lopakodó vadászrepülőgépei várhatóan nem lesznek képesek a műholdas kommunikációra az ország északi területein – a hiányosságot azonban a légierő próbálja pótolni. Az elmúlt évben számos beszámolót tartottak az ország főbb légierő parancsnokainak az F-35-ös rádió és műhold kommunikációs csomagjának hiányosságairól. Az új harci repülőgép feltehetően nem lesz olyan képességű, mint a jelenlegi CF-18-asok, melyek a közelmúltban estek át egy költséges modernizáción.

Azok a katonai repülőgépek, melyek az északi sarkvidék felett repülnek, kizárólag a müholdas kommunikációra hagyatkozhatnak, ahol a pilóta a jelzéseit kisugározza az ürbe, majd onnan visszaverődik egy földi állomásra. Az F-35 Lightning II is képes lesz a müholdas kommunikációra, de a szoftver jelenleg nem áll rendelkezésre a kezdeti gyártás folyamán.

Az új szoftvert várhatóan frissíteni fogják a repülőgépeken, amikor a gyártás eléri a negyedik fázist 2019-ben, de ez nem garantált, mert a fejlesztés még folyamatban van.

„Ezt még nem szögezhetjük le. Rengeteg tudományos projekt van folyamatban, amik kutatják mi is a legjobb képesség, mire lesznek képesek a müholdak” - nyilatkozott a Lockheed Martin képviselője.

Ezek mellett Kanada megkeresett más országokat is a negyedik fázisban történő szoftverfrissítéssel kapcsolatban. Norvégia például a saját fejlesztésü rakétáit akarja használni az F-35-ösön az Egyesült Államok által gyártott fegyverek helyett.

A sarkvidék védelme volt az egyik fő indoka annak, hogy a Harper kormány a repülőgépek vásárlása mellett döntött, melynek költsége hosszú távú karbantartással együtt megközelítőleg 16 és 30 milliárd dollár közöttire tehető.

A védelmi minisztérium szóvivője cáfolta, hogy az F-35-ös kommunikációs csomagja kevésbé lesz hatékony, mint az CF-18-asé, de azt elismerte, hogy problémáik vannak a nagytávolságú kommunikációval.

Kanadai F-35 Mock-up

„Kommunikáció a sarkvidéken egy sajátos kihívást jelent az összes repülőgép számára a mühold lefedettség hiányának köszönhetően. Kanada szorosan dolgozik együtt más partner nemzetekkel, hogy megbizonyosodjanak afelől, hogy a kommunikálás a sarkvidéken megfeleljen a kanadai hadmüveleti követelményeknek”- vázolta fel Evan Koronewski szóvivő.

A Légierő tervezői felismerték a problémát az elmúlt évben, és fontolóra vesznek egy tartalék rendszert.

A tanulmány kideríti, hogy vajon lehet-e egy külső kommunikációs konténert illeszteni az F-35-ösre.Ez a megoldás csak egy a sok közül, ami orvosolhatná a hiányosságot.

Hasonló konténert, melyet az CF-18-asokra is szereltek, része volt egy 2.6 milliárd dolláros flottamodernizálásnak, amit 2000-ben kezdtek el.

A légierő parancsnokoknak tartott beszámolókban kifejtették, hogy az említett konténerek beszerzési költsége alacsonyabb lenne, ha más országok is részt vennének a projektben.A kommunikációs probléma csak egy a számos technikai nehézség közül, amin a légierő dolgozik.A védelmi minisztérium megkérdezte a gyártót, hogy vajon lehetséges-e egy régi fajta légi utántöltő rendszert beszerelni a kanadai F-35-ösökbe. A legtöbb légierő megszüntette a hagyományos tölcséres csatlakozás alkalmazását, választva helyette a modernebb csatlakozó csonkos megoldást, amit a tankergép irányít.

A kérés azért volt szükséges, mert nem biztosak abban, hogy Kanada mikor tudja korszerüsíteni légi utántöltő repülőgépeit az új rendszerhez. A Lockheed Martin elmondása szerint az F-35-öst fel tudják szerelni mindkét rendszerrel, de döntés még nem született arról, hogy a módosítás költségeit állja-e a kanadai fél. 

Galéria: Sarkvidéki hiányosság a kanadai F-35-ösökön

aaaa dddddd
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.