2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sarkvidéki hiányosság a kanadai F-35-ösökön

JETfly  |  2011. 11. 08., 14:30

Kanada új multimilliárd dolláros lopakodó vadászrepülőgépei várhatóan nem lesznek képesek a műholdas kommunikációra az ország északi területein – a hiányosságot azonban a légierő próbálja pótolni. Az elmúlt évben számos beszámolót tartottak az ország főbb légierő parancsnokainak az F-35-ös rádió és műhold kommunikációs csomagjának hiányosságairól. Az új harci repülőgép feltehetően nem lesz olyan képességű, mint a jelenlegi CF-18-asok, melyek a közelmúltban estek át egy költséges modernizáción.

Azok a katonai repülőgépek, melyek az északi sarkvidék felett repülnek, kizárólag a müholdas kommunikációra hagyatkozhatnak, ahol a pilóta a jelzéseit kisugározza az ürbe, majd onnan visszaverődik egy földi állomásra. Az F-35 Lightning II is képes lesz a müholdas kommunikációra, de a szoftver jelenleg nem áll rendelkezésre a kezdeti gyártás folyamán.

Az új szoftvert várhatóan frissíteni fogják a repülőgépeken, amikor a gyártás eléri a negyedik fázist 2019-ben, de ez nem garantált, mert a fejlesztés még folyamatban van.

„Ezt még nem szögezhetjük le. Rengeteg tudományos projekt van folyamatban, amik kutatják mi is a legjobb képesség, mire lesznek képesek a müholdak” - nyilatkozott a Lockheed Martin képviselője.

Ezek mellett Kanada megkeresett más országokat is a negyedik fázisban történő szoftverfrissítéssel kapcsolatban. Norvégia például a saját fejlesztésü rakétáit akarja használni az F-35-ösön az Egyesült Államok által gyártott fegyverek helyett.

A sarkvidék védelme volt az egyik fő indoka annak, hogy a Harper kormány a repülőgépek vásárlása mellett döntött, melynek költsége hosszú távú karbantartással együtt megközelítőleg 16 és 30 milliárd dollár közöttire tehető.

A védelmi minisztérium szóvivője cáfolta, hogy az F-35-ös kommunikációs csomagja kevésbé lesz hatékony, mint az CF-18-asé, de azt elismerte, hogy problémáik vannak a nagytávolságú kommunikációval.

Kanadai F-35 Mock-up

„Kommunikáció a sarkvidéken egy sajátos kihívást jelent az összes repülőgép számára a mühold lefedettség hiányának köszönhetően. Kanada szorosan dolgozik együtt más partner nemzetekkel, hogy megbizonyosodjanak afelől, hogy a kommunikálás a sarkvidéken megfeleljen a kanadai hadmüveleti követelményeknek”- vázolta fel Evan Koronewski szóvivő.

A Légierő tervezői felismerték a problémát az elmúlt évben, és fontolóra vesznek egy tartalék rendszert.

A tanulmány kideríti, hogy vajon lehet-e egy külső kommunikációs konténert illeszteni az F-35-ösre.Ez a megoldás csak egy a sok közül, ami orvosolhatná a hiányosságot.

Hasonló konténert, melyet az CF-18-asokra is szereltek, része volt egy 2.6 milliárd dolláros flottamodernizálásnak, amit 2000-ben kezdtek el.

A légierő parancsnokoknak tartott beszámolókban kifejtették, hogy az említett konténerek beszerzési költsége alacsonyabb lenne, ha más országok is részt vennének a projektben.A kommunikációs probléma csak egy a számos technikai nehézség közül, amin a légierő dolgozik.A védelmi minisztérium megkérdezte a gyártót, hogy vajon lehetséges-e egy régi fajta légi utántöltő rendszert beszerelni a kanadai F-35-ösökbe. A legtöbb légierő megszüntette a hagyományos tölcséres csatlakozás alkalmazását, választva helyette a modernebb csatlakozó csonkos megoldást, amit a tankergép irányít.

A kérés azért volt szükséges, mert nem biztosak abban, hogy Kanada mikor tudja korszerüsíteni légi utántöltő repülőgépeit az új rendszerhez. A Lockheed Martin elmondása szerint az F-35-öst fel tudják szerelni mindkét rendszerrel, de döntés még nem született arról, hogy a módosítás költségeit állja-e a kanadai fél. 

Galéria: Sarkvidéki hiányosság a kanadai F-35-ösökön

aaaa dddddd
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024-07-19 10:30:07
Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.
2024-07-16 09:26:41
Újabb két Airbus H225M közepes többcélú helikopter érkezett Magyarországra hétfőn – közölte a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta: a most érkező gépekkel tízre nőtt a Magyar Honvédségben a H225M típusú helikopterek száma.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 26., 09:45
Június 26-án megjelent az Aranysas magazin 2024. augusztusi lapszáma!
2024. 07. 25., 11:03
A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség támogatásával a Dél-Zalai Aeroclub nemrégiben ifjúsági toborzó tábort tartott a nagykanizsai repülőtéren nyolc, 12 és 15 év közötti nagykanizsai, szepetneki és zalakarosi fiatal részvételével.
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.