2024. 09. 12. csütörtök
Mária
: 397 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Rafale misszió

JETfly  |  2011. 08. 30., 09:07

Négy évvel ezelőtt Líbia vezetője, Moammer Kadhafi tárgyalásokat kezdett Franciaországgal 14 darab Rafale, negyedik generációs vadászrepülőgép megvásárlásáról. A tranzakció nem jött létre, a Rafale vadászrepülőgépek azonban megérkeztek Líbia légterébe – bár nem egészen úgy, ahogyan azt Kadhafi elképzelte –, ez a típus lett a koalíciós erők hadműveleteinek egyik fő ereje, megmutatva így nem csak Kadhafinak, hanem az egész világnak a típus erényeit. A Rafale a francia vadászrepülőgép gyártás egy olyan típusa, amelyet ez idáig még nem sikerült exportálniuk.

Brazíliával a típus értékesítéséről két éve kezdett tárgyalások kemény ellenállásba ütköztek. A latin-amerikai országban a francia vadászrepülőgépnek olyan ellenfelekkel kell fekvenniük a versenyt, mint az amerikai F-18 és a svéd Gripen. A megállapodás 36 darab Rafale repülőgép vásárlásáról szólt volna, közel 6 milliárd dollár értékben, amit az előző elnök, Lula da Silva támogatásának köszönhetően majdnem sikerült is tető alá hozni. Azzal azonban, hogy a brazil választásokon Dilma Rousseff győzött a francia cég pozíciója jelentősen megváltozott.

Brazília jelenlegi elnöke (elnök asszonya) az Amerikai Egyesült Államokhoz való közeledés híve, így valószínüleg most, az amerikai F-18 pozíciója fog megerősödni. A helyzet változtatása céljából Franciaország ígéretet tett arra, hogy a repülőgép üzemeltetését és kiszolgálását illetően a „nem korlátozott technológiákat” átadja Brazília számára. Mindezek ellenére Brazília úgy döntött, hogy 2012 elejéig elhalasztja a vadászrepülőgép beszerzést illető döntést.

Rafale

A típus lehetséges vásárlója az indiai légierő lehet, amely 126 darab repülőgép beszerzésére kiválasztotta a Rafale-t és amelynek jelenleg egy vetélytársa maradt, a Eurofighter. Április végén választották ki a két típust, a mintegy 7,7 milliárd euros összköltségü tenderen.

A francia Dassault cég 2008 óta folytat tárgyalásokat az Egyesült Arab Emirátusokkal hatvan repülőgép szállításáról, azonban a megbeszélések megrekedtek. A fennakadás oka az, hogy az Egyesült Arab Emirátusok nagyobb teljesítményü hajtómüveket és modernebb fedélzeti lokátorokat szeretett volna gépeibe. Mintegy egy hónappal ezelőtt Gérard Longuet, francia védelmi miniszter meglehetősen optimistán nyilatkozott a Rafale eladásáról az arab ország számára, mikor azt nyilatkozta, hogy „az álláspontok közeledtek”. A líbiai hadmüveletek kapcsán a miniszter sokatmondóan kijelentette: „Napjainkban pilótáink tanúbizonyságát adták annak, hogy repülőgépeink megfelelő teljesítményü hajtómüvekkel vannak felszerelve.” Nem sokkal korábban a Le Bourget-i Nemzetközi Légi- és Ürszalon keretében a francia miniszterelnök nyilatkozott úgy, hogy a Rafale megállapodás hamarosan lezárásra kerül az Egyesült Arab Emirátusokkal.

Szakértők szerint a líbiai konfliktus kapcsán nem jönnek létre új piacok a Rafale exportját tekintve, mindazonáltal a folyamatban lévő tárgyalásokra hatással lehet. Ugyanakkor a francia vadászrepülőgép után érdeklődést mutat Svájc, több közel-keleti ország, köztük Katar és Kuvait, valamint Bulgária és Görögország is.

Rafale vadászrepülőgép

Egy francia biztonsági szakértő szerint: „Mondhatjuk, hogy a líbiai háború reklám, de ennek kapcsán nem beszélhetünk arról, hogy a reklám lenne háború célja”. Bár a Rafale már részt vett az afganisztáni hadszíntéren, szakértők szerint a líbiai müveletek jobban megmutatják a francia vadászrepülőgépben rejlő lehetőségeket.

Választási kampány

 

Az is világosan érzékelhető, hogy a repülőgép eladások során nem mindig a gép harcászat-technikai jellemzői a mérvadóak. Szakértők véleménye szerint a vadászrepülőgépek vásárlásánál sok esetben a politikai gyökerek – a vevő és eladó közti kapcsolatok játsszák a főszerepet. Az olasz légierő volt pilótája, katonai repülési szakértő David Cenciotti úgy véli: a Rafale-ok váratlanul, a szükséges tüzérségi támogatás nélkül jelentek meg Líbia légterében. A francia vadászgépek már néhány órával azelőtt támadtak líbiai célpontokat, hogy az amerikai és brit bombázó repülőgépek csapást mértek volna a líbiai légvédelmi állásokra. Ennek kapcsán arról beszélhetünk, hogy a francia vadászrepülőgépek olyan zónákban tevékenykedtek, ahol nem voltak müködőképes légvédelmi erők.

Több szakértő azon a véleményen van, hogy a gyors francia beavatkozás a líbiai konfliktusba a közelgő elnökválasztásnak köszönhető. Nicolas Sarkozy, jelenlegi elnök nemzetközi porondon hozott döntésével próbál szavazókat a maga pártjára állítani, véli Brno Gollnisch, Európa parlamenti képviselő. „És nem vagyok abban biztos, hogy ez ténylegesen jó reklám a francia haditechnikai eszközök számára”.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 08. 21., 09:00
A Magyar Légierőn belül jelentős fejlesztések zajlanak, néhány év alatt minőségben és mennyiségben egyaránt komoly technika érkezett be és a folyamat még nem ért véget. Ezek üzemeltetéséhez természetesen rengeteg, magasan képzett fiatalra is szükség van.
2024. 08. 13., 09:10
Az Egyesült Királyság és a kontinentális Európa között húzódó Csatorna, azaz a La Manche nem csupán természetes védvonalként működött a második világháború első napjától, hanem halálos csapdaként is.
2024. 07. 30., 09:00
Bár napjainkban a szerepe már jelentősen csökken, a Panavia program során kifejlesztett repülőgép még mindig első vonalbeli csapásmérőnek számít. A prototípus fél évszázaddal ezelőtt emelkedett először a levegőbe.
2024. 08. 05., 09:15
Már korábban is hírt adtunk lapunkon arról, hogy hazánkhoz hasonlóan Hollandia és Ausztria is az Embraer új katonai szállító repülőgépét, a C-390-est szerezné be kiöregedő Hercules flottájuk cseretípusaként. A tervekből Farnborough-ban lett konkrétum.
2024-08-28 10:30:49
Megérkezett a KLM amszterdami bázisára a holland királyi légitársaság első Airbus A321neo típusú repülőgépe. A keskenytörzsű, főként európai járatokat teljesítő repülőgép a legújabb technológiát képviseli, alacsonyabb fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, mint az eddigi repülőgépek.
2024-08-26 13:42:43
Az olimpikonok után, augusztus 28. és szeptember 8. között a paralimpikonoké lesz a főszerep Párizsban, ahol 39 magyar sportoló képviseli hazánkat 13 sportágban. Őket a Wizz Air menetrend szerinti járatával, a Team Hungary dizájnt viselő repülőgéppel repíti a francia fővárosba augusztus 25-én és 26-án, majd a játékok után vissza Budapestre.
2024-08-20 21:30:00
Augusztus 20-án már hagyomány, hogy az államalapítás ünnepének részeként - a tisztavatást követően - légiparádét rendeznek Budapesten. Nem volt ez másképp idén sem: a Magyar Légierő merev- és forgószárnyas típusai különböző kötelékekkel és szóló bemutatókkal készültek az eseményre.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 11., 10:15
2004. július 8-án utoljára volt hangos a szentkirályszabadjai légtér a helikopterek jellegzetes zajától.
2024. 09. 10., 10:30
„A mai nap a szórakozásé” – szólt az MH 47. Bázisrepülőtér családi napjának mottója, ahol a látogatókat valóban sokszínű program fogadta a pápai alakulat bázisán.
2024. 09. 04., 10:14
A tegnapi napon a megszokott helyszínen, a Gyöngyös melletti pipishegyi repülőtéren kezdetét vette a Magyar Honvédség hagyományos őszi kutató-mentő gyakorlata, az Air Wolf Hunting.
2024. 09. 03., 11:32
Második alkalommal rendeztek sikeres reptérnapot a kiskunfélegyházi repülőtéren a napokban.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.