A kínai védelmi minisztérium illetékesei, valamint kínai katonai elemzők ragaszkodnak ahhoz a már korábban is kinyilatkoztatott álláspontjukhoz, miszerint a J-20 típuson alkalmazott lopakodó technológia saját fejlesztésük, és cáfolják azokat a „vádakat” mely szerint egy, a koszovói válság idején lelőtt amerikai repülőgépen alkalmazott technológiát másoltak volna le.
Mint arról már beszámoltunk egy horvát tábornok úgy nyilatkozott az elmúlt héten, hogy Kína a J-20 típusú vadászrepülőgépénél alkalmazott lopakodó technológiát, egy Szerbia felett 1999-ben lelőtt F-117 Nighthawk darabjainak felhasználásával másolta.
A kínai védelmi minisztérium egy magát megnevezni nem kívánó alkalmazottja keményebben fogalmazta meg álláspontját. Véleménye szerint nem ez az első alkalom, amikor külföldi médiák új, kínai technológiákat feketítenek be, érdemtelen reagálni az ilyen spekulációkra.
A J-20 sikeres próbarepülését követően láttak napvilágot az alkalmazott lopakodó technológiával kapcsolatos vádak.
Xu Yoling kínai berepülőpilóta a J-20 típussal kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy az kiváló szuperszonikus manőverezőképességgel rendelkezik, ami hatalmas technológiai áttörés az ország számára.
„A különbség a korábbi kínai vadászrepülőgépekhez viszonyítva – J-7, J-8 – amelyeket más országok repülőgépei alapján gyártottak, leginkább abban mutatkozik meg, hogy a J-20 Kína saját technológiai újításainak mestermüve, amelyet lopakodó képességét tekintve az amerikai F-22 Raptor és orosz T-50 típussal lehet összehasonlítani”, - mondta Xu.
Xu hozzátette, hogy Kínának nem volt lehetősége az F-117 technológiáját megszerezni, amely lopakodó technológia véleménye szerint már akkor „idejétmúlt” volt, amikor azt lelőtték. Xu úgy véli, hogy az F-117 típuson alkalmazott külső bevonatot a bonyolult gyártási eljárás miatt, lehetetlen lemásolni a gép darabja alapján.
Egy kínai repülési magazin, az Aerospace Knowledge főszerkesztője, Wang Yanan úgy nyilatkozott az üggyel kapcsolatban, hogy az F-117 aligha ihlethette a J-20 fejlesztését már csak a két gép közti generációs különbség miatt sem.
Li Daguang, egy pekingi katonai elemző azt mondta, hogy az ilyen vádak alaptalanok, és Kína technológiai fejlődését kísérő irigységből származnak.
„Kínának nem csak joga van csúcsminőségü technológiák fejlesztéséhez, hanem a fejlesztésükhöz szükséges képességekkel is rendelkezik”, - mondta Li Daguang.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.