2024. 10. 15. kedd
Teréz
: 401 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy Jumbo Jet gerincén hajtotta végre első repülését a Phantom Ray

JETfly  |  2010. 12. 20., 09:30

2010. december 13-án hideg időjárás köszöntött St. Louis-ra, azonban ez kiváló idő volt arra, hogy a NASA speciálisan módosított, űrsikló légi szállításához és légköri teszteléséhez átalakított (Shuttle Carrier Aircraft) Boeing 747 Jumbo Jet típusú repülőgépe a levegőbe emelkedjen gerincén a Boeing cég Phantom Ray csapásmérő pilótanélküli repülőgépével.

„Be kell vallanom, amikor először felmerült, hogy az SCA-t használjuk a Phantom Ray szállítására, aggódtam”, - mondta Craig Brown, a Phantom Ray program vezetője. „Ugyanakkor, amikor az ötlet kezdett kibontakozni és amikor találkoztunk a NASA embereivel aggódásom izgalomba csapott át. A Phantom Ray és a NASA csapata rövid idő alatt igazi bravúrt hajtott végre, aminek eredményeképpen felszállhatott a gép.”

A Phantom Ray és a rögzítéséhez szükséges adapter tömege mintegy 13 608 kg (30 000 font) volt, ami nem jelentett nehézséget, mivel az ürsiklók tömege, amelyeket az SCA szállítani szokott eléri a 99 790 kg-ot (220000 font).

„A tömeg nem adott okot aggodalomra”, - mondta Jill Brigham, a NASA mérnöki csoportjának vezetője. „Az elvégzett számítások mindegyike azt mutatta, hogy az aerodinamikai hatások nem adnak okot az aggodalomra, ugyanakkor a szerkezeti elemzés szerint a Phantom Ray és a rögzítő adapter megfelelően erős.”

„A NASA és a Boeing sokszor dolgozott már együtt az ürsikló programban, így a legnagyobb aggodalmunk az időjárás volt”, - mondta Craig Brown. „Az első repülést eső és a vastag felhőzet miatt törölni kellett, azonban amikor két nappal később kiderült az ég, és a hideg ellenére az SCA felszállt – ahogy azt mondani szokták – az már történelem.

Az SCA történelmi felszállására közel egy hónappal azután került sor, hogy a Phantom Ray 2010. november 18-án a Lambert-St. Louis Nemzetközi Repülőtéren végrehajtotta mérföldkőnek számító gurulási tesztjét, amely során a mérnökök egy földi irányító állomáson keresztül irányították és felügyelték a gép rendszereit.

A Boeing SCA repülése gerincén a Phantom Ray UAV-valA Boeing SCA repülése gerincén a Phantom Ray pilótanélküli csapásmérő repülőgéppel

A tesztrepülés során az SCA közel 14000 láb (4267 m) magasságba emelkedett, lehetővé téve a mérnökök számára, hogy egy kísérő repülőgép fedélzetéről megfigyelhessék mind a Pahntom Ray, mind az adapter, mind pedig az SCA müködését, ami egy hosszabb repülőút végrehajtása miatt fontos a programban résztvevők számára. A Phantom Ray St. Louisból hamarosan a kaliforniai Edwards légibázison található Dryden Repülési Kutatóközpontba települ át a program folytatása érdekében.

A St. Louis légterében végrehajtott 50 perces repülés után az SCA leszállt és visszagurult a kiindulási pontra, ahol repülés utáni ellenőrzést hajtottak végre a gépen. Információk szerint az SCA és a Phantom Ray másnap végrehajtotta az 1800 mérföldes (≈2900 km) repülését Kaliforniába, ahol a Phantom Ray a tesztrepüléseket fogja végrehajtani.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 09. 27., 09:15
A 2022-es Royal International Air Tattoo rendezvényen Szentendrei Dávid százados, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózója kiemelkedő teljesítményt nyújtott JAS 39-es Gripen vadászgépével.
2024. 09. 25., 09:10
Egy korszak véget ért a Holland Királyi Légierő történetében: országjáró repülés keretein belül, 2024. szeptember 27-én búcsúztak el 45 évnyi szolgálat után az F-16-osok.
2024. 09. 12., 12:35
A térség legnagyobb repülőnapjaként, idén szeptember 6-án és 7-én rendezték meg Zeltwegben Ausztria nemzetközi repülőnapját, az AIRPOWER-t. Fotós beszámolónkban közel 200 felvételt láthatnak Olvasóink az esemény szombati napjáról!
2024-09-26 09:20:00
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy mobilalkalmazásában bevezeti az Apple Pay és Google Pay mobiltárcás fizetési megoldást is, hogy a foglalás még egyszerűbb és kényelmesebb legyen. Az új funkció már az Androidos és iOS-t használó eszközökön is elérhető.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 10., 11:39
Felhők felett tízes kötelékben – két héten át, tizenegy nemzettel közösen emelkednek magasba Gripenjeink a Ramstein Flag 24 gyakorlaton. A nagyszabású esemény során naponta kétszer, egyszerre több mint 60 gép tartózkodik a levegőben, biztosítva a közös NATO légiműveletek gyakorlását, illetve a képességek fejlesztését.
2024. 10. 08., 11:12
1992. január 7-én az olasz hadsereg két, fehérre festett helikoptere érkezett a kaposújlaki repülőtérre. Az AB 205-ös és 206-os az Európai Közösség Megfigyelő Missziójának égisze alatt repült Belgrádból Zágrábba és tankolás céljából szakította meg útját a Kaposvár melletti repülőtéren.
2024. 10. 02., 10:56
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen vadászrepülőgépei is részt vesznek a Ramstein Flag 24 légvédelmi harcászati gyakorlaton Görögországban.
2024. 10. 01., 09:56
A kalibráló repülések során az irányadók és a távolságmérő berendezés útvonal-ellenőrzését a két pilóta és a 2-3 fős fedélzeti kalibráló személyzet önállóan végezte.

  Legfrissebbek most

A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.