A Rockwell Collins bejelentése szerint elkészítették és leszállították az első, harmadik generációs HMDS (helmet-mounted display system) rendszerrel felszerelt sisakokat. Az F-35-ösök nem rendelkeznek a ma szolgálatban álló típusoknál megszokott HUD rendszerrel, a pilóta a legfontosabb információkat a sisakdisplay-en keresztül kapja meg. Ezen felül a gépre felszerelt hat darab infravörös kamera képe alapján a pilóta a repülőgép sárkányán is átláthat, és vizuálisan tájékozódhat a repülőgép által kitakart képről és a légi helyzetről.
A szintén a Rockwell Collins által fejlesztett első generációs sisakokat elsősorban repülésbiztonsági tesztekhez alkalmazták, a második generációs sisakokból viszont már 200 darabot gyártottak, az F-35-ös pilóták jelenleg is ezeket használják, a tengerészgyalogság első százada ezekkel érte el a kezdeti müveleti képességet múlt hónapban. Legnagyobb problémák éjszakai körülmények között adódtak a sisakkal, ezért korábban például a BAE Systems saját fejlesztésbe is kezdett, melyet viszont 2010-ben töröltek. A harmadik generációs eszközök a korábbiakhoz képest már jobb éjszakai képalkotással, továbbfejlesztett folyadékkristályos kijelzőkkel és egyéb szoftveres fejlesztésekkel rendelkeznek. Az alacsony intenzitású gyártás 2016-tól indulhat.
Harmadik generációs F-35 sisak (Fotó: Rockwell Collins ESA Vision Systems LLC)
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.