A Moszkva melleti Zsukovszkij repterén 2008. március 21-én végrehajtotta első repülését az AL-31F hajtóművel szerelt indiai MiG-27ML vadász-bombázó. Oleg Vasziljevics Antonovics berepülőpilóta - jelenleg az egyetlen repülőgépvezető Oroszországban, aki érvényes szakszolgálati engedéllyel rendelkezik a típusra - forszázzsal hajtotta végre a felszállást a 115-ös oldalszámú repülőgéppel. A dolog érdekessége csupán csak az, hogy a MiG típusba egy Szuhoj harci gépekben használatos hajtóművet szereltek...
Az Al-31F (99-es típus, emlékeztetőül, a Szu-35BM szintén Al-31F-en alapuló hajtómüve a 117Sz) MiG-27-esekbe szánt verziója a 30-as széria, vagy másképp a 99-3 illetve 99-30 gyártmányjelzéssel rendelkezik. A tolóereje a jelenleg ismert adatok szerint közel azonos a Szu-27-esbe épített példányokéval, azaz fékpadon 76 kN maximál, illetve 122,5-125 kN forszázs üzemmódon. A Szu-27-esekbe beépítve ez az érték lényegesen kisebb a földön, álló helyzetben, de még alacsony magasságon a hangsebesség közelében sem olyan kedvező a tolóerőnövekedés mértéke, mint a nyugati típusoknál. Ez a hátrány azonban a rendkívül kedvező aerodinamikai kialakítás miatt a Zsuravliknál (a Szu-27-es orosz beceneve)nem jelentkezik olyan számottevő mértékben, mint várnánk. A Szu-27-eseknél a szívócsatornába be van építve egy rácsos szürő, amely nagymértékben csökkenti az átáramló keresztmetszetet, ez azonban mozgatható, így a repülőgép-vezető ki tudja iktatni a müködését.
A MiG-27-esekbe épített Al-31F tolóerőadatai egyelőre csak közvetve ismertek. Az indiai gépekbe az Al-31F hajtómüvek egyik gyártója/fejlesztője az MMPP Szaljut ( az NPO Szaturn nagy konkurense) végezte a beépítést. Az előzetes kalkuláció szerint a gép repülési adatai az új hajtómü hatására jelentősen javulnak. Az NII-VVSz ( az Orosz Légierő Tudományos Kutató Intézete) számításai szerint csak a hajtómücsere következtében 27%-al nő a harci hatékonyság.
Ez az adat a következőkből vezethető le:
- A felszállási úthossz 15%-al csökken. Kevéssé ismert tény, hogy a MiG-23/27-es családból a MiG-27-esek rendelkeztek a legrosszabb felszállási jellemzőkkel, többek közt a földi támogató verziókra (MiG-23BN/MiG-27) jellemző Tumanszkij R-29BSz-300-as hajtómüvek 10kN-al kisebb tolóereje (a MiG-23MF-ek R-29BD-300-asához képest) és a MiG-27-eseknél alkalmazott kabinpáncélzat többletsúlya miatt.- 15%-al növekszik az emelkedőképesség és 8%-al a gyorsulás értéke. Nem világos, hogy ez az adat a fékpadi teoretikus, vagy a már gépbe épített valós tolóerőadaton alapszik, illetve, hogy milyen sebességtartományra vonatkozik. Ne feledjük, a MiG-27-es nem rendelkezik szabályozható szívócsatornákkal.- Az R-29-es hajtómü hírhedt volt jelentős fajlagos tüzelőanyagfogyasztási adatairól, lényegében az összes üzemmódon, ezzel szemben az Al-31F kétáramú kialakítása következtében várhatóan 20-25%-al növekszik a harci zónában eltölthető időtartam mértéke.- 400km/h értékről 200km/h értékre csökken a minimális müszer szerinti repülési sebesség 0 és 8000m-es magassági tartományban.- Ugyanezen magasságtartományban a maximális sebesség 1350km/h-ról 1480km/h-ra növekszik.- A gép maximális sebessége eléri a 2,0 Mach értéket.- A csúcsmagasság 20000 m-re növekszik.
- A gépbe épített új hajtómü 200kg-al kisebb mint elődje, miközben a maximális statikus tolóerő értéke közel egy tonnával nagyobb.
Nem világos, hogy a fent vázolt adatok a közel azonos tolóerővel rendelkező MiG-23-asok értékeiből lettek-e származtatva, vagy ténylegesen figyelembe vették az Al-31F-ek repülés közbeni paramétereit. Bárhogy is lehet, a MiG-27-esek osztott szívócsatornája elvben áramlástanilag kedvezőtlenebb mint a Szu-27-esek hajtómüvenkénti egy-egy beömlője. Azt se feledjük, hogy az R-29-es hajtómücsalád minden egyes tagja egy rendkívül impozáns utánégetőrendszerrel ellátott egyáramú konstrukciónak tekinthető, míg az Al-31F-ek ettől lényegesen eltérő kialakítású és ami fontosabb, viselkedésü 0,56-0,6-os kétáramúsági fokú hajtómüvek, igaz szintén jelentős tolóerővel mind maximál üzemmódon, mind forszázson. Az R-29-esek mindegyik verzója közel 125kg levegőt mozgatott meg másodpercenként így az erre a levegőátfutásra méretezett beömlők és szívócsatorna elvben megfelelő a 110 kg/sec-os értékkel rendelkező Al-31F-eknek is. Az R-29-essel szemben az Al-31F laval-fúvócsöves kialakítású.
Az MMPP Szaljut igérete szerint a gépbe épített 99-30-as rendelkezik a KR-99TSz digitális szabályzóegységgel és a SzAU-234 FADEC (Full Authority Digital Engine Control) rendszerrel is, így modernebb kialakítású konstrukcióról van szó, mint a Flanker család zömébe épített normál 99Sz.
Az átalakítás után a törzshátsórésznél lényegesen kisebb átmérőjü fúvócső és a borítás között egy jelentős rés adódik, ami túl azon, hogy esztétikailag is elég sajátos látvány, nagy valószínüséggel áramlástanilag sem kedvező.
A Floggerek hajtómüátépítésének gondolata nem újkeletü, a 90-es években tervezték a MiG-23-asok ellátását Al-31F-ekkel, erre a legkedvezőbb az MiG-23-98-as lett volna, de ez a projekt végül egy példány elektronikai átalakítása után elhalt. Az orosz Légierő 1998-ban hatóságilag az összes egyhajtómüves szuperszonikus gépet leállította, ezután már csak a MiG gyár kék festésü MiG-23UB gépe és a Gromov Intézet MiG-21UTI-ja és MiG-23UB-ja repülhetett, ez utóbbit 2005-ben a MAKSz-on is lehetett látni egy forszázsnélküli start erejéig.
A gép első repülését még több hasonló is követi, remélhetőleg ha másutt nem is, de a soron következő 2009-es MAKSz-on élőben is láthatjuk.
A jelenlegi indiai átalakítás a tervek szerint 30 gépre szól. Ez utóbbi azért érdekes, mert közben zajlik az 126 db repülőgépre beszerzésére irányuló tender, ami többek között a MiG-27-esek cseréjére is kiterjed. Ez az első olyan MiG, amibe Arhip Ljulka tervezte hajtómü kerül, leszámítva a rendkívül rövid életü MiG-MFi-t vagy másképpen 1.44-et.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.