Az amerikai légierő (USAF) egy korszerűsítési program keretein belül 8000-ről 12.000 repült órára hosszabbítaná F-15-ös vadászgépeinek üzemidejét. A flotta nagy része 20 éves gépekből áll, melyek a szükséges felújítások elvégzését követően továbbra is üzemben maradhatnának. Minderre azért van égetően nagy szüksége az USAF-nak, mivel az F-35 Lightning II ötödik generációs harci gép szolgálatba állításának pontos időpontja körül még sok a kérdőjel.
Az üzemidő meghosszabbításának talán egyik legjobb példája az F-16C, melynek élettartamát 4000 repült órára tervezték, de a korszerüsítésnek köszönhetően ez a paraméter 8000 órára módosult. Az öregedő harci repülőgépek világszerte komoly fejtörést okoznak az egyes országok légierejei számára. A kínai légierő például az elmúlt hónapokban kezdte meg Szu-27-es vadászgépeinek nyugdíjazását, melyeket még az 1990-es évek elején vásároltak (24 darab Szuhoj érte el az üzemideje végét jelentő 5000 repült órát). Mindezek ellenére az üzemidő csak egy becsült paraméter, hiszen számos példa áll rendelkezésre ennek meghosszabbítását illetően. Az F-16 és F-15 vadászgépeken kívül, az amerikai A-10-nek is hasonló sors jutott, hiszen üzemidejét 8000-ről 28.000 repült órára hosszabbították meg, csakúgy, mint a B-52-es nehézbombázóét.
Az orosz harci gépek közismerten rövid üzemidővel rendelkeznek, különösen a hajtómüveknek köszönhetően. A MiG-29-es vadászgép élettartamát például mindössze 2500 repült órára tervezték, a korszerüsítésnek köszönhetően azonban ez az érték már 4000 óra, a néhány évvel később elkészült Szu-27-esé pedig már 5000 óra.
2022. október 28-án került sor Dani Zoltán székely származású nyugalmazott ezredes nagykanizsai előadására a Halis István Városi Könyvtárban. Az F-117-es lelövésének 25. jubileuma alkalmából idézzük most fel a prezentáció anyagát!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.