2025. 05. 17. szombat
Paszkál
: 403 Ft   : 360 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Interjú a Jak-152 tesztpilótájával

Interjú a Jak-152 tesztpilótájával
JETfly  |  2016. 10. 18., 11:31
Kapcsolódó
cikkek (1)

Szeptember végén az Irkutszki Repülőgépgyár repülőteréről felszállt az új Jak-152-es, ezzel kezdetét vette a sorozatgyártás előtti berepülési fázis.

A repülőgépet a gyár berepülőpilótája, Vaszilij Szevasztyanov teszteli – benyomásairól az Orosz Fegyveres Erők lapjának nyilatkozott. 

„Az első felszállás nem hozott semmi meglepetést, minden rendszer a tervezett módon működött. A berepülési programban előírt manővereket hiánytalanul végrehajtottuk. A Jak-152-es alap kiképzőgépnek készült, a repülést a kezdetektől elsajátítani akarók részére. Tulajdonságainak köszönhetően széleskörűen alkalmazható akár katonai, akár polgári célú előképzésre. A repülési alapokon túl alkalmas bonyolult műrepülés, légitájékozódás, műszerrepülés oktatására is.

Elődjeihez, a Jak-52 és 54-eshez hasonlóan ez is nagyon könnyen kezelhető, jóindulatú repülőgép. A legnagyobb különbség a műszerezettségében van – a legújabb technológiai fejlesztéseknek köszönhetően a Jak-152-es alkalmas bonyolult idős illetve éjszakai repülések végrehajtására is. Mivel kiképzőgépnek készült, ezért az oktató képes szimulálni a „vakrepülés” körülményeit a jól bevált függönyös módszerrel – azaz a hátsó kabinból irányítva egy speciális függöny eltakarja a kilátást a növendék elől. Ez a lehetőség nagy előny a piac többi szereplőjéhez képest.

A Jak-152-es egyik potenciális felhasználója az Orosz Védelmi Minisztérium lehet. Az egyszerű üzemeltetés, a költséghatékonyság és a kiváló repülési jellemzők alkalmassá teszik a Jak-152-est, hogy a sugárhajtású repülőgépre történő kiképzés előtt ezen a típuson tanítsák meg a leendő katonai pilótákkal az alapokat. Az sem hátrány, hogy az Orosz Légierő sugárhajtású kiképzőgépe, a Jak-130-as szintén az irkutszki üzemből kerül ki. Ennek köszönhetően a tervezésnél már ügyeltek arra, hogy ergonómiailag minél hasonlóbb legyen a két típus.

Az üzemeltetésnél is sok az átfedés, sok földi kiszolgáló berendezés kompatibilis a két típusnál, a szimulátortól kezdve a repülések kiértékelésénél használt berendezésig. A növendékek kiképzése során nagyobb mértékben lehet támaszkodni az alaptípuson megszerzett ismeretekre, gördülékenyebb az átállás a nagyobb sebességű típusra. A gyári tesztpilóta csupán egyetlen negatívumot említett: a hátsó kabin szűkösségét, illetve a korlátozott kilátást, amely bizonyos körülmények között megnehezítheti az oktató munkáját."

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025-05-07 16:45:45
Az Emirates 2025. július 30-tól közvetlen járatot indít Dubaj és a kelet-kínai Hangcsou között, amely naponta közlekedik majd. A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága ezzel az ötödik kínai várost kapcsolja hálózatába Peking, Sanghaj, Kanton és Sencsen után.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 13., 14:09
A második világháború óta valószínűleg először repült az 1942 végéig a csendes-óceáni térségben japán légifölényt kivívó vadászrepülőgép 32-es típusváltozata.
2025. 05. 12., 14:51
A Pápai SZC Jókai Mór Közgazdasági Technikum és Kollégium Honvéd Kadét programja keretében sok érdekes előadást, programot szerveznek a résztvevőknek.
2025. 05. 12., 13:36
A ballószögi repülőtér szombaton megtelt nézelődőkkel, repülőgépek kedvelőivel. Helyet adott a Minden, ami repülés II. Ballószög rendezvénynek. Több vadászpilóta is érkezett, égen és földön.
2025. 05. 09., 15:10
Közel 1 200 tanuló ismerkedett meg a modern, folyamatosan fejlődő pápai MH 47. Bázisrepülőtérrel és felszereléseivel, valamint az ott szolgáló katonákkal az Iskolák Napján.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan fegyvert ismerünk, mely akkora politikai viharokat kavart volna, mint amilyet a német–svéd fejlesztésű Taurus manőverező robotrepülőgépnek sikerült. A tét: bevethetik-e Ukrajnában vagy marad a Luftwaffe féltve őrzött csodafegyvere?

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.