2017. 09. 25. hétfő
Eufrozina, Kende
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Edge 540 – a bajnokok repülőgépe

JETfly  |  2008. 09. 23., 13:39

Ha valaki rápillant az idei Air Race műrepülő versenysorozat összetett állását mutató tabellájára, akkor láthatja, hogy az első hat helyezett mindegyike az Edge 540-es sportrepülőgépet használja. A sorozat speciális követelményei miatt ugyanis csak egy olyan konstrukcióval maradhatnak versenyben a pilóták, mely a lehető legnagyobb sebesség mellett is alkalmas a precíz manőverek végrehajtására. Ismerkedjünk meg az ezen elvek mentén megalkotott Zivko Edge 540-essel, mely a bajnokok repülőgépe.

Az Egyesült Államokban - közelebbről Oklahomában - található a Zivko Aeronautics repülőgépgyártó cég központja, mely elsősorban az egy és kétüléses Edge 540 típus révén lett széleskörüen ismert és elismert. A vállalkozást 1987-ben alapította William és Judith Zivko, célul pedig azt tüzték ki, hogy a tervezést és a gyártást is egy kézben tartva egy olyan mürepülő típust hozzanak létre, mely gyorsan és pontosan hajtja végre a szabványos, nagysebességü manővereket, ugyanakkor a megfelelően képzett pilóták számára elegendő kreatív teret enged új elemek kifejlesztéséhez is.Az eredmény egy kisméretü (mindössze 6,3 méter hosszú és 7,4 méter szárnyfesztávolságú), könnyü, ugyanakkor bivalyerős konstrukció lett. A középszárnyas gép törzse – a súly megtakarítás miatt - acélcsöves vázból és kompozit anyagból készült áramvonalas borításból áll, így könnyü, ugyanakkor kellően szilárd lett. A gyakori nagy túlterhelésü manőverek miatt különösen fontos a megfelelő húzó és szakító szilárdság biztosítása, de a maximális teljesítmény elérésének igénye miatt a súly is döntő szempont.

Csak a legszükségesebb dolgok kaptak helyet az Edge 540-es pilótafülkéjében

A szárnyak elrendezése és a pilótafülke mögötti megemelt törzsrész zömök, erőteljes külsőt kölcsönöz a mindössze 530 kg (!) tömegü repülőgépnek. A szimmetrikus, szénszálas erősítésü kompozit anyagból készült rendkívül teherbíró szárnyak formája is jellegzetes, a főfutókat pedig áramvonalazó burkolat takarja. A törzsben található tartályba 71 liter, míg a szárnyakban lévőkbe 158 liter üzemanyag tölthető. A gép maximális felszálló-tömege 817 kg.   

A gép nézeti rajza

A 340 lóerő teljesítményü Lycoming IO 540 EXP motor a háromágú – általában Hartzell „Claw” típusú – légcsavar segítségével repíti az Edge 540-est akár 426 km/óra sebességgel is. A sikerhez nagy mértékben járul hozzá az a tény, hogy a napjainkban használt mürepülőgépek közül az Edge 540 rendelkezik a legmagasabb vonóerő/tömeg aránnyal. A típus orsózási szögsebessége 420 fok/másodperc, és úgy tervezték, hogy +/-12 maximális G terhelést is elviseljen.

Edge 540T néven gyártanak egy kétüléses verziót is, mely elsősorban a mürepülés népszerüsítésére és oktatására alkalmas, versenyzésre jobb a 40 kilogrammal könnyebb együléses változat

A 2005-ös versenyszezonban Mike Mangold már egy Edge 540-essel hódította el a bajnoki címet, 2006-ban pedig Kirby Chambliss állhatott a dobogó legfelső fokára ugyanezzel a típussal. A 2007-es szezon sem hozott más eredményt legalábbis a repülőgépek szempontjából, hiszen Mike Mangold ismét a sikergéppel győzött az összetettben.

Az osztrák Hannes Arch is egy Edge 540-essel diadalmaskodott az idei budapesti futamon 2008. augusztus 20-án

Idén sem lesz ez másként, hiszen az esélyesek mindegyike az Edge 540-est használja, lekörözve az Extra 300SR és MX2 típusokat. Nem túlzás tehát kijelenteni, hogy a napjainkban legnépszerübb és legtöbb néző által figyelemmel kísért mürepülő gyorsasági versenysorozatban az Edge 540-es igazi sikertípusnak számít, esélyt sem hagyva más konstrukcióknak.

Fotó: Zivko Aeronautics és Temesvári Péter

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.