2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A cseh Aero repülőgépgyár története

JETfly  |  2002. 04. 23., 11:55

A Prága melletti repülőgépgyár gyökerei 1918-ig, közvetlenül a független Csehszlovák Köztársaság kikiáltásáig nyúlnak vissza. 1919. Január 11-én írták alá az új korlátolt felelősségű társaság alapításáról szóló előzetes megállapodást. A vállalat alapítás időpontjának azonban a cégbírósági bejegyzés időpontját, február 25.-t tekintik.

Az új vállalatot, melynek fő profilja repülőgép alkatrészek és repülőgépek gyártása valamint javítása volt hamarosan két másik is követte, az állami tulajdonú Letov és a magántulajdonban lévő Avia. A három közül azonban hosszú ideig az Aero volt a legerősebb mind a foglalkoztatottak számát, mind a termelés tekintetében.

Miután elkezdődött számos importált repülőgép típus javítása, brandenburg mintára megépítették a gyár első sajátfejlesztésü gépének (Aero A-1) prototípusát. A katonai változat prototípusának berepülését követően nem sokkal megrendelés érkezett a védelmi minisztériumtól a gép sorozatgyártására. Az új bevezető típus egy kiképző repülőgép volt előrevetítve a messzi távoli jövőt.

A vállalat terjeszkedése

Számos kiváló kiképző repülőgép típus fejlesztését követően és miután a gyártást átköltöztették Prága Vysocany kerületébe, lefektették egy új kétfedelü felderítő, bombázó és kiképző repülőgép család, az Aero A-11 és A-12 alapjait. Az Aero gépekkel repülő katonai pilóták hamarosan rekorddöntéseikről és a versenyeken aratott győzelmeikről váltak híressé. Az Aero, melynek tulajdonosa akkoriban Dr. Vladimír Kabes volt lett a védelmi minisztérium és a közmunkaügyi minisztérium (e fennhatósága alá tartozott a polgári repülés) fő szállítója. Az első külföldi vásárló is hamarosan jelentkezett, mely Finnország volt.

A két világháború között az Aero számos elsőséget ért el Csehszlovákiában: a vállalat építette az első hazai vadászgép prototípusát, az első kétmotoros repülőgépet, az első vízi repülőgépet hazai fejlesztésü úszótalpakkal, kifejlesztette az első dúcolt felsőszárnyas monoplánt és szintén úttörő volt a konzolos fa szárnyszerkezetek gyakorlati tervezésében. A 30-as évek közepén fontos mérföldkő volt a fékszárny alkalmazása (automatikus orrsegédszárnnyal, valamint a bedöntési csatorna hatékonyságának fokozása érdekében szpoilerekkel kombinálva), a behúzható futómüvek használata a finomabb áramvonalazású repülőgépeken, valamint a hidraulikus müködtetésü fékszárny megjelenése a II. világháborút megelőzően.

Jelentős gyártási és technológiai ugrást jelentett a teljesen fémépítésü repülőgépek gyártásában a francia Marcel Bloch és a szovjet SB-2 kétmotoros bombázó licenc gyártása a 30-as évek második felében.

Háborús termelés

A német megszállás során teljesen kihasználták, majd fejlesztették is a gyár kiemelt képességeit, amikor teherviselő félhéj szerkezetü borítást gyártottak felderítő és kiképző repülőgépek számára (Focke-Wulf és Siebel).

Előjáték a jövőhöz

Közvetlenül a háború befejeződése után az államosított Aero folytatta a repülőgépek gyártását és javítását. Német repülőgépek módosított típusait gyártották a csehszlovák légierő, valamint a polgári repülés részére. Röviddel a háború után egy jelentő új hazai típust fejlesztettek ki, a nagy teljesítményü, kétmotoros, teljesen fémépítésü, négyszemélyes Aero 45-öst.

Jet korszak

1953-ban egy új létesítményt építettek Vodochodyban, melyet teljes egészében sugárhajtású repülőgépek gyártására terveztek, és amely még abban az évben elkezdte a termelést. A gyártás, melybe számos más csehszlovák repülőgépgyártó üzemet is bevontak, a licencben gyártott Míg-15-re és változatainak nagyarányú sorozatgyártására összpontosult. Az 1960-as, 70-es évek folyamán az Aero a szuperszonikus Mig-19-est és Míg-21-est gyártotta, ami a gyártási képességek terén kitaposta az utat a hazai fejlesztésü sugárhajtású kiképző gép program, az L-29 Delfin és az L-39 Albatrosz számára.

A hazai sugárhajtású kiképzőgép fejlesztés

Az 1950-es évek második felében egyre sürgetőbbé vált egy sugárhajtású kiképzőgép kifejlesztése. A csehszlovák repülőgép ipar koncentrált erőfeszítései egy optimális sárkány és egy hazai sugárhajtómü kifejlesztésére, 1959-re eredménnyel jártak, mikor is az L-29 végrehajtotta első felszállását. Az Aero 1961-ben Moszkva mellett egy határozott lépést tett a gép tömeggyártása felé: Az L-29 Delfin győzött három különböző sugárhajtású kiképzőgép összehasonlító tesztjén és kiválasztották, mint a legmegfelelőbb kiképzőgépet a keleti blokk országai számára. A következő tíz év során a gyártás és a szállítások simán folytak, majd következett a még erősebb, még hatékonyabb, második generációs L-39 kifejlesztése. Az 1970-es, 80-as évek folyamán az Albatroszok gyártása lefoglalta az Aero mühelyeit és összeszerelő csarnokait. A világ számos légiereje még napjainkban is kihasználja ennek az olcsó repülőgépnek a kiváló oktatói képességeit.

Az idők során az L-39 albatrosz család jelentősen kiterjedt egy tökéletes alapot létrehozva a későbbi fejlesztésekhez. Az 1990-es években lehetővé vált a nyugati avionikai berendezések és szabványok, valamint az erősebb amerikai hajtómüvek alkalmazása, ami új fejezetet nyitott a vállalat történetében.

Forrás: Aero Vodochody

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin