A Prága melletti repülőgépgyár gyökerei 1918-ig, közvetlenül a független Csehszlovák Köztársaság kikiáltásáig nyúlnak vissza. 1919. Január 11-én írták alá az új korlátolt felelősségű társaság alapításáról szóló előzetes megállapodást. A vállalat alapítás időpontjának azonban a cégbírósági bejegyzés időpontját, február 25.-t tekintik.
Az új vállalatot, melynek fő profilja repülőgép alkatrészek és repülőgépek gyártása valamint javítása volt hamarosan két másik is követte, az állami tulajdonú Letov és a magántulajdonban lévő Avia. A három közül azonban hosszú ideig az Aero volt a legerősebb mind a foglalkoztatottak számát, mind a termelés tekintetében.
Miután elkezdődött számos importált repülőgép típus javítása, brandenburg mintára megépítették a gyár első sajátfejlesztésü gépének (Aero A-1) prototípusát. A katonai változat prototípusának berepülését követően nem sokkal megrendelés érkezett a védelmi minisztériumtól a gép sorozatgyártására. Az új bevezető típus egy kiképző repülőgép volt előrevetítve a messzi távoli jövőt.
A vállalat terjeszkedése
Számos kiváló kiképző repülőgép típus fejlesztését követően és miután a gyártást átköltöztették Prága Vysocany kerületébe, lefektették egy új kétfedelü felderítő, bombázó és kiképző repülőgép család, az Aero A-11 és A-12 alapjait. Az Aero gépekkel repülő katonai pilóták hamarosan rekorddöntéseikről és a versenyeken aratott győzelmeikről váltak híressé. Az Aero, melynek tulajdonosa akkoriban Dr. Vladimír Kabes volt lett a védelmi minisztérium és a közmunkaügyi minisztérium (e fennhatósága alá tartozott a polgári repülés) fő szállítója. Az első külföldi vásárló is hamarosan jelentkezett, mely Finnország volt.
A két világháború között az Aero számos elsőséget ért el Csehszlovákiában: a vállalat építette az első hazai vadászgép prototípusát, az első kétmotoros repülőgépet, az első vízi repülőgépet hazai fejlesztésü úszótalpakkal, kifejlesztette az első dúcolt felsőszárnyas monoplánt és szintén úttörő volt a konzolos fa szárnyszerkezetek gyakorlati tervezésében. A 30-as évek közepén fontos mérföldkő volt a fékszárny alkalmazása (automatikus orrsegédszárnnyal, valamint a bedöntési csatorna hatékonyságának fokozása érdekében szpoilerekkel kombinálva), a behúzható futómüvek használata a finomabb áramvonalazású repülőgépeken, valamint a hidraulikus müködtetésü fékszárny megjelenése a II. világháborút megelőzően.
Jelentős gyártási és technológiai ugrást jelentett a teljesen fémépítésü repülőgépek gyártásában a francia Marcel Bloch és a szovjet SB-2 kétmotoros bombázó licenc gyártása a 30-as évek második felében.
Háborús termelés
A német megszállás során teljesen kihasználták, majd fejlesztették is a gyár kiemelt képességeit, amikor teherviselő félhéj szerkezetü borítást gyártottak felderítő és kiképző repülőgépek számára (Focke-Wulf és Siebel).
Előjáték a jövőhöz
Közvetlenül a háború befejeződése után az államosított Aero folytatta a repülőgépek gyártását és javítását. Német repülőgépek módosított típusait gyártották a csehszlovák légierő, valamint a polgári repülés részére. Röviddel a háború után egy jelentő új hazai típust fejlesztettek ki, a nagy teljesítményü, kétmotoros, teljesen fémépítésü, négyszemélyes Aero 45-öst.
Jet korszak
1953-ban egy új létesítményt építettek Vodochodyban, melyet teljes egészében sugárhajtású repülőgépek gyártására terveztek, és amely még abban az évben elkezdte a termelést. A gyártás, melybe számos más csehszlovák repülőgépgyártó üzemet is bevontak, a licencben gyártott Míg-15-re és változatainak nagyarányú sorozatgyártására összpontosult. Az 1960-as, 70-es évek folyamán az Aero a szuperszonikus Mig-19-est és Míg-21-est gyártotta, ami a gyártási képességek terén kitaposta az utat a hazai fejlesztésü sugárhajtású kiképző gép program, az L-29 Delfin és az L-39 Albatrosz számára.
A hazai sugárhajtású kiképzőgép fejlesztés
Az 1950-es évek második felében egyre sürgetőbbé vált egy sugárhajtású kiképzőgép kifejlesztése. A csehszlovák repülőgép ipar koncentrált erőfeszítései egy optimális sárkány és egy hazai sugárhajtómü kifejlesztésére, 1959-re eredménnyel jártak, mikor is az L-29 végrehajtotta első felszállását. Az Aero 1961-ben Moszkva mellett egy határozott lépést tett a gép tömeggyártása felé: Az L-29 Delfin győzött három különböző sugárhajtású kiképzőgép összehasonlító tesztjén és kiválasztották, mint a legmegfelelőbb kiképzőgépet a keleti blokk országai számára. A következő tíz év során a gyártás és a szállítások simán folytak, majd következett a még erősebb, még hatékonyabb, második generációs L-39 kifejlesztése. Az 1970-es, 80-as évek folyamán az Albatroszok gyártása lefoglalta az Aero mühelyeit és összeszerelő csarnokait. A világ számos légiereje még napjainkban is kihasználja ennek az olcsó repülőgépnek a kiváló oktatói képességeit.
Az idők során az L-39 albatrosz család jelentősen kiterjedt egy tökéletes alapot létrehozva a későbbi fejlesztésekhez. Az 1990-es években lehetővé vált a nyugati avionikai berendezések és szabványok, valamint az erősebb amerikai hajtómüvek alkalmazása, ami új fejezetet nyitott a vállalat történetében.
Forrás: Aero Vodochody
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.