Az An-225, a világ legnagyobb repülőgépe. Ez a kijelentés nem hangzik szerénytelennek, ha adatokkal is támasztjuk alá. Az egyik legkézenfoghatóbb adat, hogy ez a repülőgép közel 250 tonna árút tud elszállítani, százzal többet, mint jelen korunk legfrissebb óriás gépe az A380.
A repülőgépet tervezésekor három fontos feladat kört szabtak meg a leendő óriás gépnek az O.K. Antonov iroda szakemberei.
- nagy mennyiségü árú szállítása a tehertérben- különleges méretü tárgyak szállítása a repülőgép törzsében- ürsikló szállítása az indítási magasságig.
A felsorolásból az elsődleges cél végül a szovjet ürsikló program gerincét alkotó Buran levegőbe emelése lett. A repülőgép alapjául az An-124 szolgált. A Ruszlán terveit alapul véve három és félévi munka után készült el az An-225 Mriyan. A Mriyan név ukránul álmot jelent, és mint a története bizonyítja, az Antonov iroda nagy álma volt és maradt ez a gép. A kész gép 1988. november 30-án gurult le a gyártósorról és három héttel később, december 21-én emelkedett fel első szüz repülésére, mely hetvenöt percig tartott.
1989-ben állt szolgálatba és ebben az évben már be is mutatták a Paris Air Show-n, ahol ez a gép volt méltán a legnagyobb érdekesség. A párizsi vendégszereplés után több repülőbemutatón és szakkiállításon mutatták be a világ legnagyobb repülőgépét Angliában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Arab Emirátusokban, Kanadában, Írországban, Csehszlovákiában és Oroszországban.
Mivel finanszírozási problémák miatt a Buran programot leállították, így a Mriya raktárba került 1994-ben. Hajtómüveit aktív An-124-esekbe építették be. 2000-ben újra felébresztették álmából az óriás gépet. Döntés született, hogy a repülőt a civil kereskedelmi légiforgalomban hasznosítják, mint teherszállító. Az újjászületett repülőgép második szüz repülése 2001. május 7-én történt.
Hogyan szállítható egy-egy Boeing típus a Mriya-val
A felébresztett típushoz nagy reményeket füzött az Antonov iroda. Több külföldi érdeklődés is érkezett. A Delta és az Atlas amerikai légitársaságok szállítási kapacitásukat akarták növelni a típussal. Némely cég a Boeing B-737 szállítására vette volna igénybe. Amerikai kísérleti repülőprogramban a Venture Star-ba tervezték, mint anyarepülőgépet. A tervek, tervek maradtak és megrendelés nem érkezett a típusra pedig kapacitásában, repülési tulajdonságaiban és árában is jobb pataméterekkel rendelkezett, mint konkurensei a B-747 vagy a C-17 Globemaster III.
A Venture Star kísérleti program tervei
Miben fejlesztették az An-124 Ruszlánt az Antonov tervezői?
Az An-225 törzse 15 méterrel, rakodó tere 6,5 méterrel hosszabb a Ruszlannál. A Mriya-t hat darab Progress D-18T hajtómü emeli a magasba, ez kettővel több, mint elődjénél. A repülő rakományát csak a felnyitható orrészen keresztül lehet bepakolni. A későbbi típusokhoz tervezték, hogy hátsó rakodó rámpán is a repülő rakterébe juttathassák a szükséges rakományt. Az An-225 nagyobb teher szállítására alkalmas, nagyobb az önsúlya és emiatt a futómüvek is több, összesen 32 kerékből állnak. Kettő-kettő az orrfutóban tizennégy-tizennégy a főfutókban, oldalanként hét kerékkel.
Jelenleg Az Antonov Airlines repüli az egyetlen típust szerte a világban. 2002-ben felröppent a hír, hogy megkezdik a második An-225 építését, de az építés még nem fejeződött be.
An-225 Mriyan müszaki adatai
Személyzet:
6 fő
Maximális felszállósúly:
600.000 kg Maximális teher kapacitás:250.000 kg
Maximálsi sebesség:850 Km/h
Hatósugár maximális teherrel:4.500 km
Hatósugár üresen:15.400 km/h
Fesztávolság:88,4 m
Repülőgép hossza:84 m
Magassága:18,1 m
Teher kabin méretei:43,3 m x 6,4 m x 4,4 m
Hajtómüvek:
6x Progress D-18T
Hajtómü teljesítmény:
6x 230 kN
Felszállási-leszállási út hossza:
3.000 m
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.