2024. 12. 12. csütörtök
Gabriella
: 411 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Antonov An-225 Mriya

JETfly  |  2005. 03. 29., 18:09

Az An-225, a világ legnagyobb repülőgépe. Ez a kijelentés nem hangzik szerénytelennek, ha adatokkal is támasztjuk alá. Az egyik legkézenfoghatóbb adat, hogy ez a repülőgép közel 250 tonna árút tud elszállítani, százzal többet, mint jelen korunk legfrissebb óriás gépe az A380.

A repülőgépet tervezésekor három fontos feladat kört szabtak meg a leendő óriás gépnek az O.K. Antonov iroda szakemberei.

- nagy mennyiségü árú szállítása a tehertérben- különleges méretü tárgyak szállítása a repülőgép törzsében- ürsikló szállítása az indítási magasságig.

A felsorolásból az elsődleges cél végül a szovjet ürsikló program gerincét alkotó Buran levegőbe emelése lett. A repülőgép alapjául az An-124 szolgált. A Ruszlán terveit alapul véve három és félévi munka után készült el az An-225 Mriyan. A Mriyan név ukránul álmot jelent, és mint a története bizonyítja, az Antonov iroda nagy álma volt és maradt ez a gép. A kész gép 1988. november 30-án gurult le a gyártósorról és három héttel később, december 21-én emelkedett fel első szüz repülésére, mely hetvenöt percig tartott.

1989-ben állt szolgálatba és ebben az évben már be is mutatták a Paris Air Show-n, ahol ez a gép volt méltán a legnagyobb érdekesség. A párizsi vendégszereplés után több repülőbemutatón és szakkiállításon mutatták be a világ legnagyobb repülőgépét Angliában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Arab Emirátusokban, Kanadában, Írországban, Csehszlovákiában és Oroszországban.

Mivel finanszírozási problémák miatt a Buran programot leállították, így a Mriya raktárba került 1994-ben. Hajtómüveit aktív An-124-esekbe építették be. 2000-ben újra felébresztették álmából az óriás gépet. Döntés született, hogy a repülőt a civil kereskedelmi légiforgalomban hasznosítják, mint teherszállító. Az újjászületett repülőgép második szüz repülése 2001. május 7-én történt.

Hogyan szállítható egy-egy Boeing típus a Mriya-val

A felébresztett típushoz nagy reményeket füzött az Antonov iroda. Több külföldi érdeklődés is érkezett. A Delta és az Atlas amerikai légitársaságok szállítási kapacitásukat akarták növelni a típussal. Némely cég a Boeing B-737 szállítására vette volna igénybe. Amerikai kísérleti repülőprogramban a Venture Star-ba tervezték, mint anyarepülőgépet.  A tervek, tervek maradtak és megrendelés nem érkezett a típusra pedig kapacitásában, repülési tulajdonságaiban és árában is jobb pataméterekkel rendelkezett, mint konkurensei a B-747 vagy a C-17 Globemaster III.

A Venture Star kísérleti program tervei

Miben fejlesztették az An-124 Ruszlánt az Antonov tervezői?

Az An-225 törzse 15 méterrel, rakodó tere 6,5 méterrel hosszabb a Ruszlannál. A Mriya-t hat darab Progress D-18T hajtómü emeli a magasba, ez kettővel több, mint elődjénél. A repülő rakományát csak a felnyitható orrészen keresztül lehet bepakolni. A későbbi típusokhoz tervezték, hogy hátsó rakodó rámpán is a repülő rakterébe juttathassák a szükséges rakományt. Az An-225 nagyobb teher szállítására alkalmas, nagyobb az önsúlya és emiatt a futómüvek is több, összesen 32 kerékből állnak. Kettő-kettő az orrfutóban tizennégy-tizennégy a főfutókban, oldalanként hét kerékkel.

Jelenleg Az Antonov Airlines repüli az egyetlen típust szerte a világban. 2002-ben felröppent a hír, hogy megkezdik a második An-225 építését, de az építés még nem fejeződött be.

An-225 Mriyan müszaki adatai

Személyzet:

6 fő

Maximális felszállósúly: 

600.000 kg Maximális teher kapacitás:

250.000 kg

Maximálsi sebesség:

 850 Km/h

Hatósugár maximális teherrel:

 4.500 km

Hatósugár üresen:

15.400 km/h

Fesztávolság:

88,4 m

Repülőgép hossza:

84 m

Magassága:

18,1 m

Teher kabin méretei:

43,3 m x 6,4 m x 4,4 m

Hajtómüvek:

6x Progress D-18T

Hajtómü teljesítmény:

 6x 230 kN

Felszállási-leszállási út hossza:

 3.000 m

   

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024. 11. 27., 12:27
Különleges eseményen mutatta be legújabb repülőgépét és annak újgenerációs belső terét a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága. Az Emirates flottájához csatlakozó első Airbus A350-900-ast a közeljövőben további hatvanöt gép fogja követni.
2024. 11. 16., 13:42
„A légierő szervezeti kultúrája olyan értékeket és hagyományokat őriz, amelyek egyedülállóak – hangsúlyozta dr. Kutnyánszky Zsolt, a Honvédelmi Minisztérium védelmi stratégiáért és humánpolitikáért felelős államtitkára a 101. honi Puma Vadászrepülő Osztály megalapításának 80. évfordulója alkalmából szervezett bemutató rendezvényen, november 15-én, pénteken, Budapesten, a Bálna Honvédelmi Központban.
2024. 11. 06., 09:09
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
2024-11-18 16:45:23
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 11., 23:31
A MEDEVAC (Medical Evacuation) egy egészségügyi kiürítési/evakuálási eljárás, amely során a sérült vagy beteg személyeket sürgősségi orvosi ellátásra szállítanak - gyakran helikopterrel.
2024. 12. 11., 14:06

Láthatatlan ellenség képregénybemutató

2024. december 9-én, hétfőn mutatták be Kecskeméten Pozsgay Gyula, Láthatatlan ellenség című képregényének bemutatóját.
2024. 12. 08., 23:23
Magyar vezetés, kiemelt képességek.
2024. 12. 06., 13:20
A rendszerváltást követő években a magyar ellenőrző-kalibráló közösség számára kinyílt a világ.

  Legfrissebbek most

Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.