A sivatagi repülőgéptemetőből újra aktív szolgálatba kerül az Amerikai Légierő egyik Boeing B-1B Lancer stratégiai bombázó repülőgépe: a reaktiválást alapos nagyjavítási munkálatok előzik meg.
A kiszemelt repülőgép több, mint egy tucat társával még 2021-ben került az USAF híres sivatagi repülőgéptemetőjébe, az arizonai Davis-Monthan Légibázisra.
Az elmúlt években több Lancer elvesztése nem harci események következtében arra késztette a légierő tisztviselőit, hogy megkezdjék a leszerelt repülőgépek „regenerálását”.
„Hihetetlen, hogy a légierőnk egy éven belül harcképessé tud tenni egy olyan repülőgépet, amely több éven át szunnyadt, és fel tudja készíteni a nagy hatótávolságú csapásmérő küldetésünk támogatására.” – nyilatkozta Seth Spanier ezredes, a 7. bombázóezred parancsnoka.
Spanier texasi ezrede 2022 áprilisában elveszített egy B-1B-t, ami egy földi teszt során bekövetkezett „katasztrofális hajtóműhiba” következménye volt. Az ezt követő tűzben a Lancer egyik hajtóműve, a bal szárny és több üzemanyag-vezeték megsérült.
A műszakiaknak 49 alkatrészt sikerült kimenteniük a sérült B-1B-ből, amelyek értéke 2,7 millió dollár volt. A bal szárnyat és a bal gondolát az USAF katasztrófa-laboratóriumába szállították, hogy támogassák a repülőgép-baleset-kivizsgálási képzést.
Egy korábban nyugdíjba vonult B-1B nemrég hagyta el a Davis-Monthan-i helyszínt és az oklahomai Tinker AFB-nél landolt helyreállítás és karbantartás céljából.
„Számos ellenőrzés és javítási munka után a repülőgép még ebben az évben csatlakozik a Dyess flottájához” – nyilatkozták a 7. bombázóezrednél.
Hamarosan újabb B-1B-k következhetnek. Az USAF másik Lancer üzemeltetője – a dél-dakotai Ellsworth AFB 28. bombázóezred – szintén elveszített egy repülőgépet januárban, amikor a bombázó rossz időben éjszakai leszállás közben lezuhant. Az incidens során a személyzet minden tagja biztonságosan katapultált.
A Davis-Monthan AFB-on több mint 4 400 repülőgépet, 5 900 hajtóművet és 340 000 gyártóeszközt tárolnak, gyakorlatilag az összes amerikai katonai szolgálat által üzemeltetett típust. A repülőgépek nagy részét alkatrészeik miatt kannibalizálták.
Az itt tartott vadászgépek, szállítóeszközök, bombázók és helikopterek kisebb százalékát tartják 1000-es típusúnak nevezett állapotban (Type 1000 condition) – vagyis vissza lehet őket hívni az üzemi szolgálatra.
2021-ben az USAF 17 kiöregedett B-1B-t vont ki, hogy helyet adjon a Northrop Grumman következő generációs B-21-es lopakodó bombázójának. Ez a „csupaszárny” típus jelenleg repülési tesztelés alatt áll.
A publikus, 2024 elejére vonatkozó adatok szerint jelenleg 45 B-1B áll hadrendben.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.