Miután 1995 júniusában aláírták az együttműködési megállapodást a British Aerospace-szel, a Saab egy közös programba kezdett a Gripen exportváltozatának finomítására.
A Gripen exportváltozata a következő fő változtatásokkal rendelkezik:
- A repülőgépvezető fülkében az összes felírat és a repülőgép dokumentációja angol nyelvü. Ez azt is jelenti, hogy a sebesség például km/h helyett csomóban, a magasság pedig méter helyett lábban van megadva.
Fotó:Gripen International
- Az üzemanyag, levegő és fegyverzet függesztő pilonok csatlakozói a NATO szabványoknak megfelelőek. A Gripen képes a NATO országokban jelenleg alkalmazott összes fegyverzet hordozására.- Légi üzemanyag utántölthetőség
Fotó:Gripen International
- A légiutántöltésnek köszönhetően megnövekedett hatótávolság miatt a pilótának és a túlterhelés ellen védő öltözetnek hosszabb időre elegendő oxigénre van szüksége. Ezért a Gripen exportváltozatát ellátták fedélzeti oxigén előállító rendszerrel (OBOGS).
- A fülke müszerrendszere nagy, színes kijelzőkből áll, és eltávolították az összes tartalék müszert (mühorizont, magasságmérő, sebesség mérő és a hajtómü ellenőrző müszerek). Ehelyett tartalék szenzorok biztosítják a szükséges adatokat a kijelzőkre a fő szenzorok meghibásodása esetén. A Gripen az első vadászrepülőgép, amelynek engedélyezett, hogy teljes egészében tartalék analóg müszerek nélkül repülhessen.
Fotó:Gripen International
- A repülőgép sárkányát és összes rendszerét úgy alakították át, hogy melegebb éghajlaton is üzemelhessen. Mind a fülke, mind a berendezések hütőrendszerét továbbfejlesztették.
- A repülőgép egy új CDL 39 típusú (Communication and Data Link 39) rádiórendszert kapott, amely kompatibilis a NATO rádiórendszerekkel.
- A repülőgépet ellátták NATO rendszerü IFF (barát-ellenség azonosító) és ILS (müszeres leszállító rendszer) berendezésekkel.
Ugyanakkor, amikor a Saab és a BAE SYSTEMS elhatározta a Gripen exportváltozatának a kifejlesztését, a svéd védelmi beszerzési hivatal megrendelte a svéd C és D változatokat és az ehhez kapcsolódó fejlesztési munkákat.
A két vállalat együttesen törekedett arra, hogy a Gripen exportváltozata, valamint a svéd C és D változatok a lehető legnagyobb hasonlóságot mutassák. A Svéd Légierő új feladatai, köztük a békefenntartó müveletekben való részvétel felgyorsította e munkálatok szükségességét. A Svéd Légierőnek kifejlesztett C és D változatok szintén rendelkeznek légi üzemanyag utántöltő, OBOGS és CDL 39 kommunikáció rendszerekkel, valamint képesek svéd és NATO fegyverzet függesztő pilonok hordozására.
A JAS 39 Gripen C és D változatai, valamint az első exportváltozatok között nagyon kicsi különbség van, amelyek nagy része a megrendelő különleges kívánsága. A vásárlók repülőgépei közötti hasonlóság azt jelenti, hogy a gyártás csak az összeszerelés legvégső fázisában tér el, amikor a megrendelő-specifikus berendezéseket szerelik be a repülőgépbe.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.