2017. 09. 22. péntek
Móric
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szu-27 – a világ egyik legjobb harci repülőgépe 4. rész

JETfly  |  2012. 03. 12., 09:20

A hosszú távú működés biztosítása, az „életben maradás” minden területen – így a katonai repülőgépek fejlesztése területén is – jelentős pénzügyi ráfordítással járnak. A Szuhoj család esetében ennek egyik fontos összetevője a típus külföldön történő értékesítése. Kína, India, Indonézia, Vietnám és Malajzia is a típus importőrei közé tartozik. A Szu-30MK típus iránt pedig Thaiföld mutat érdeklődést.

A Szu-30 kéthajtómüves, negyedik generációs vadászbombázó repülőgépet a Szu-27 továbbfejlesztésével hozták létre az 1990-es évek közepén. A Szu-30 típusú repülőgépek úgy kötelékben, mint önállóan képesek a légiharc megvívására. A típust felszerelték a legújabb müholdas adat- és navigációs rendszerrel, amely lehetővé teszi számára a légihelyzet ellenőrzését a légiharc során. A típus fegyverzetéhez tartozik egy 30 mm-es fedélzeti gépágyú, illetve mintegy 8 tonna fegyverzet függesztésére van lehetőség. A repülőgépe egyaránt alkalmas földi célok támadására a nap bármely szakában, valamint légiharc megvívására akár az országhatároktól távoli területek felett is. A Szu-37 kiváló repülési jellemzőinek és müszerezettségének köszönhetően elfogó vadászként éppúgy alkalmazható, mint felderítő-, valamint rádióelektronikai harc feladtok végrehajtására.

Szu-30MKIA Szuhoj család egyik jeles képviselője a Szu-30MKI. A repülőgépet, amely NATO „berkekben” Flanker-H néven ismert, az orosz Szuhoj, valamint az indiai Hindustan Aeronautics Limited (HAL) fejlesztett ki az Indiai Légierő (IAF) részére. A Szu-30MKI egy minden időjárási körülmények között bevethető, nagy hatósugarú vadászrepülőgép, amely kötelékben végrehajtott harci cselekmények között parancsnoki „pontként” is szolgál. A fejlesztés azután indulhatott el, hogy 2000-ben India aláírt egy megállapodást Oroszországgal 140 darab Szu-30 vásárlásáról. Az oroszok által készített első Szu-30MKI 2002-ben állt szolgálatba az Indiai Légierőben, míg az első Indiában gyártott gép 2004-ben került a légierőhöz. A típusjelzésben az „I” betü egyértelmüen a külföldi megrendelőre, Indiára utal. A Szu-30MKI egyedülálló repülési tulajdonságokkal, valamint túlélőképességgel rendelkezik, amely többek között annak köszönhető, hogy nincs állásszög-korlátozás.

Szu-35A repülőtechnikai eszközök – repülőgépek – fejlesztése tovább folyik. Szakértők véleménye szerint a Szuhoj kísérleti tervezőiroda által kifejlesztett, „4++” generációs Szu-35 típusú vadászbombázó egy alapjaiban új harci repülőgép, amely modern fedélzeti berendezésekkel, újgenerációs fedélzeti lokátorral van felszerelve. A gép nagyteljesítményü AL-31MF – tolóerő-vektoros – hajtómüveket kapott.

A Szu-35 típussal sem fejeződött be a család fejlesztése, hiszen már a repülési teszteknél tart a cég legújabb repülőgépe, a PAK FA (T-50). A típus 2010. január 29-én teljesítette „szüzfelszállását”, napjainkban a három prototípus már több mint 120 felszállást hajtott végre, és várhatóan az idén csatlakozik a repülési tesztekhez a negyedik gép is.

Az évek során a Szuhoj tervezőiroda mindamellett, hogy új repülőgépek fejlesztésén dolgozik, nem csak nagyszerü harci repülőgépeket volt képes átadni a hadsereg, a légierő számára, hanem megtartotta magasan képzett mérnöki és összeszerelői állományát és mindezen túl a gyártás korszerüsítése terén is kiemelkedő eredményeket értek el.

Valerij Boban

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.