2024. 06. 18. kedd
Arnold, Levente
: 396 Ft   : 370 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szu-27 – a világ egyik legjobb harci repülőgépe 4. rész

JETfly  |  2012. 03. 12., 09:20

A hosszú távú működés biztosítása, az „életben maradás” minden területen – így a katonai repülőgépek fejlesztése területén is – jelentős pénzügyi ráfordítással járnak. A Szuhoj család esetében ennek egyik fontos összetevője a típus külföldön történő értékesítése. Kína, India, Indonézia, Vietnám és Malajzia is a típus importőrei közé tartozik. A Szu-30MK típus iránt pedig Thaiföld mutat érdeklődést.

A Szu-30 kéthajtómüves, negyedik generációs vadászbombázó repülőgépet a Szu-27 továbbfejlesztésével hozták létre az 1990-es évek közepén. A Szu-30 típusú repülőgépek úgy kötelékben, mint önállóan képesek a légiharc megvívására. A típust felszerelték a legújabb müholdas adat- és navigációs rendszerrel, amely lehetővé teszi számára a légihelyzet ellenőrzését a légiharc során. A típus fegyverzetéhez tartozik egy 30 mm-es fedélzeti gépágyú, illetve mintegy 8 tonna fegyverzet függesztésére van lehetőség. A repülőgépe egyaránt alkalmas földi célok támadására a nap bármely szakában, valamint légiharc megvívására akár az országhatároktól távoli területek felett is. A Szu-37 kiváló repülési jellemzőinek és müszerezettségének köszönhetően elfogó vadászként éppúgy alkalmazható, mint felderítő-, valamint rádióelektronikai harc feladtok végrehajtására.

Szu-30MKIA Szuhoj család egyik jeles képviselője a Szu-30MKI. A repülőgépet, amely NATO „berkekben” Flanker-H néven ismert, az orosz Szuhoj, valamint az indiai Hindustan Aeronautics Limited (HAL) fejlesztett ki az Indiai Légierő (IAF) részére. A Szu-30MKI egy minden időjárási körülmények között bevethető, nagy hatósugarú vadászrepülőgép, amely kötelékben végrehajtott harci cselekmények között parancsnoki „pontként” is szolgál. A fejlesztés azután indulhatott el, hogy 2000-ben India aláírt egy megállapodást Oroszországgal 140 darab Szu-30 vásárlásáról. Az oroszok által készített első Szu-30MKI 2002-ben állt szolgálatba az Indiai Légierőben, míg az első Indiában gyártott gép 2004-ben került a légierőhöz. A típusjelzésben az „I” betü egyértelmüen a külföldi megrendelőre, Indiára utal. A Szu-30MKI egyedülálló repülési tulajdonságokkal, valamint túlélőképességgel rendelkezik, amely többek között annak köszönhető, hogy nincs állásszög-korlátozás.

Szu-35A repülőtechnikai eszközök – repülőgépek – fejlesztése tovább folyik. Szakértők véleménye szerint a Szuhoj kísérleti tervezőiroda által kifejlesztett, „4++” generációs Szu-35 típusú vadászbombázó egy alapjaiban új harci repülőgép, amely modern fedélzeti berendezésekkel, újgenerációs fedélzeti lokátorral van felszerelve. A gép nagyteljesítményü AL-31MF – tolóerő-vektoros – hajtómüveket kapott.

A Szu-35 típussal sem fejeződött be a család fejlesztése, hiszen már a repülési teszteknél tart a cég legújabb repülőgépe, a PAK FA (T-50). A típus 2010. január 29-én teljesítette „szüzfelszállását”, napjainkban a három prototípus már több mint 120 felszállást hajtott végre, és várhatóan az idén csatlakozik a repülési tesztekhez a negyedik gép is.

Az évek során a Szuhoj tervezőiroda mindamellett, hogy új repülőgépek fejlesztésén dolgozik, nem csak nagyszerü harci repülőgépeket volt képes átadni a hadsereg, a légierő számára, hanem megtartotta magasan képzett mérnöki és összeszerelői állományát és mindezen túl a gyártás korszerüsítése terén is kiemelkedő eredményeket értek el.

Valerij Boban

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 31., 12:45
Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Az Aranysas interjúja Gróf Gergely ezredessel, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnokával.
2024-06-03 13:23:02
Fonalka Marcell őrmester az Acélkocka Alap Altiszti Tanfolyam elvégzésének köszönhetően tölti mindennapjait a Gripen-hangárban, feladata a Magyar Honvédség vadászgépeinek szerelése és javítása. Miért ezt az utat választotta?
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 17., 11:52
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár kiképzési repüléseket végez június 17-20. 17:00-0:00 óra között.
2024. 06. 14., 10:39
A kilencvenes évek elején az amerikai haditengerészet légiereje átalakulóban volt.
2024. 06. 11., 14:00
Számos munkaterület összehangolása szükséges ahhoz, hogy a bosznia-hercegovinai EUFOR Althea művelet magyarok katonák által biztosított MEDEVAC, azaz egészségügyi kiürítési képessége porszem nélküli gépezetként tudjon működni.
2024. 06. 10., 10:57
Légtérzár, menetrendi változások, biztonsági aggályok, csomagfeladás és a szakszervezetek sztrájkfenyegetése.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.