2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen harci repülőgép

JETfly  |  2003. 02. 07., 14:43

A JAS 39 Gripen egy többfeladatú harci repülőgép, a következő feladatokat képes ellátni: elfogóvadász, levegő-föld támadás, felderítés. A Gripen hatékony információs rendszerrel rendelkezik.

A és B verziók

Pillanatnyilag a JAS 39A/B típusokba beépítettek egy titkos nagy sebességü hálózatban is müködő adatkommunikációs rendszert, ez a svéd légierő által használt Flygvapnet 2000 része.

Fotó:Gripen InternationalA JAS 39A típus egy együléses harcigép. A JAS 39B az A típus kétüléses változata. A két gép teljes mértékben megegyezik a müködtetésében kivétel, hogy a B változat nem rendelkezik beépített fedélzeti gépágyúval. Ez a géptípus már bebizonyította, hogy földi támogatással vagy anélkül is el tudja látni a feladatát minden időjárási és harci körülmény között. A fel és leszállási út hossza elég rövid,csak 800 méter.

Fotó:Gripen International

A Gripen megfelel a mai és jövőbeli légiháborús követelményeknek.

Fotó:Gripen International

Talán a legfontosabb követelmény a mai kor légiharcaiban a tudatos felismerése a kialakult szituációnak és annak tökéletes megoldása. A Gripen pilótának egyedi lehetőségei, hogy kövesse a hadmüveleteket a harci terület. A fedélzeti és a földi érzékelők használatával, valamint a szélessávú hálózat segítségével minden szükséges információ eljut a pilótához. A repülőgép állandó kapcsolatban van a nagy sebességü hálózati rendszer segítségével a többi Gripen géppel, a levegőben lévőkkel ugyanúgy,mint a földön felszállásra várókkal. Ez az információs rendszer rajokba rendezi a gépeket. Ezt a módszert a svéd légierő nagy gyakorlatú pilótáinak javaslatai alapján dolgozták ki, így a Gripen magját képző információs rendszer lehetőséget biztosít arra, hogy “információs“ háborút nyerjen. Az információs rendszer képes megosztani az összes adatát a földi, légi és tengeri haderők között. Az információkat a pilótának három nagy méretü színes multifunkciós kijelző mutatja a kabinban, valamint a HUD-on. Minden pilóta figyelheti az ellenséges és baráti gépeket a levegőben, a szárazföldön vagy akár a tengeren is. A Gripen nagyban elősegíti a legalkalmasabb fegyverzet kiválasztását, ami nagyban befolyásolja egy támadás kimenetelét.

Fotó:Gripen International

C és D verziók

A JAS 39C és D változatok első példányait 2002-ben szállították le. Ezeket a változatokat a „harcolj és győzz“ elv alapján a jövő légiharc feladataira tervezték, amiben a hálózatos lehetőségek nagy szerepet játszanak. Nagyon fontos tudni, hogy a gép illeszkedik a nemzetközi és hazai harci feladatokhoz. A Gripen C és D változatai teljesen NATO kompatibilisek, a kabin eleget tesz az NVG igényeknek a repülő levegőben is utántölthető. Integrált GPS/INS navigációs rendszere van, OBOGS vagyis fedélzeti oxigén- fejlesztő rendszert is szereltek a gépekbe és a legutolsó NATO szabvány szerinti IFF rendszert is integrálták.

Fotó:Gripen InternationalAz összes készüléket felkészítettek az angol nyelvü használatra is, mint pl. az angolszász mértékegységek (láb, csomó) használata az adatkijelzőkön. A C és D változatokon már az új felderítő rendszer mutatkozott be, ami egy külső tárolóval csatlakozik a repülőgéphez.

Fotó:Gripen InternationalÚj és fontos dolog a jövőben hogy a C és D változatú Gripenek a fegyveres erőknél segítsék a nagy hatótávolságú háborús információ szolgáltatást. A megnövelt lehetőségek eleget tesznek a NATO és az EU háborús követelményeinek. A fejlesztések további irányvonala a megnövelt hatékonyság a fegyveres erők légi támogatásának.

Új fegyverek kerültek ezekre a típusokra, mint a Meteor és az IRIS-T rakéták.

A Meteor egy európai tervezésü tolósugár-hajtómü-technológiával müködtetett, nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta, ami a BVR technológiát használja a támadásnál. A következő generációs IRIS-T gyors, közeli légiharc rakéta, a hatékonysága a megnövelt célkeresési funkciójában rejlik. A célzást az összes rakétára vonatkozóan a sisakba épített célzó-rendszerrel végezhető el.

JAS 39D

A JAS 39D a legfiatalabb kétüléses változata a Gripennek.

Ez a típus a hálózat központú hadviselés(NCW) elveire készítettek elő úgy, hogy teljesen megfelel az EU és a NATO előírásainak. A gép felszereltsége lehetőséget biztosít bármilyen légitámogatás megvalósítására, összetett és dinamikus légiharc feladatok ellátására. A hátsó ülésben akár fegyverzet operátori vagy hadmüvelet irányítási feladatokat is el lehet látni a levegőből.

Mivel a hátsó kabin a D változatban teljesen független a pilóta kabinjától, így a hátul lévő személyzet bármilyen feladat ellátására képes, ami növeli a hatékonyságot, ezáltal teszi ezt a változatot egyedivé és multifunkcionálissá a háborús helyzetekben.

Mivel ez a változat követi a jövőbeni trendeket, így felkészítették arra is, hogy irányítása alá vegyen pilóta nélküli távirányítású repülőket is.

A hadmüveleti parancsnok akár a D típus hátsó kabinjából is vezényelheti a kijelőlt feladatok végrehajtást, amit a többi Gripen és a pilóta nélküli robotrepülők együttesen végeznek el.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-10-20 15:08:26
Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
2017-10-12 12:54:19
6 darab F-22 Raptor érkezett Angliába az Egyesült Államok légierejétől, az Európai Elrettentési Kezdeményezés (European Deterrence Initiative) keretében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 20., 16:43
A SkyMaster öv visszatért a JETfly Webáruház kínálatába! A polgári repülőgépeken használatos biztonsági övekhez hasonló, a hétköznapi viseletet feldobó öv, mely ugyanazon heveder és csat felhasználásával készült.
2017. 10. 20., 15:21
Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki.
2017. 10. 20., 10:19
Az MSz-21-es első hosszabb repülése gond nélkül megtörtént. Zsukovszkij külön új hangárral fogadja a gépet. A negyedik példány kap orosz hajtóművet.
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.

  Legfrissebbek most

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Mianmari Légierő a napokban átvette az első, nagyjavításon és modernizáción átesett Mi-24P típusú harci helikopterét. A most átadott példányt további 3 követi majd, melyeket már Mianmarban modernizálnak.