2017. 09. 20. szerda
Friderika
: 309 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Híres repülők- Avro Vulcan

JETfly  |  2002. 11. 25., 13:45

Majdnem száz éve emelkedtek a levegőbe a Wright testvérek. Ettől az eseménytől számítjuk a repülőgépes repülés történetét. E közel száz év alatt épültek sikeres és sikertelen konstrukciók, híres és kevésbé híres repülőgépek. Most kezdődő sorozatunkban némely érdekes repülővel szeretnénk megismertetni az olvasót.

1944-ben az angol Légügyi Minisztérium tanulmányt írt "Future Bomber Requirements", a jövő bombázó követelményei néven. A Royal Air Force-nak(Angol Királyi Légierő) hamarosan cserélni kellett a Lancaster és Lincoln légcsavaros, dugattyús bombázó gépeit. A Légügyi Minisztérium meghívta az angol repülőgép gyártókat egy új, négy motoros, sugárhajtómüves bombázó gyártására. Az új gép alapkövetelménye 500 csomó maximális sebesség, 15.000 méter szolgálati magasság és 4.800 kilométer hatótávolság. Fontos kitétel volt az is, hogy lehetőleg alkalmas legyen nukleáris bomba célba juttatására is. A több pályázó közül végül két terv valósította meg maximálisan az elképzeléseket. Az Avro Vulcan és a Handley Page Victor.

Az Avro Vulcan tervezését az A.V. Roe cég kezdte Chaddertonban, Manchaster mellett. A technikai tervezés elején forradalminak számított a deltaszárnyú bombázó ötlete, amelyet 1947-ben teljesítettek a tervezők a Védelmi Minisztérium követelményeinek. A terv a B35/46 nevet kapta. A repülő igényelt specifikációi szerint képes 6.200 kilométer hatósugárra és 500 csomós sebesség 4500 kilogramm hasznos terhet képes felemelni. Januártól a következő évig a cég elkezdte két prototípus tesztelését. Nem állt rendelkezésre olyan adat, hogyan viselkedik a delta szárny alacsony és magas sebesség tartományokban. Az Ellátási Minisztérium két 1/3-os modellt épített. A kezdeti időben 707-es néven említették a prototípust. 1949. szeptember 30.-án a teszt pilóta lezuhant és meghalt. Másik prototípust építettek, amelyet katapult üléssel láttak el.

Az első repülést az A.V. Roe tesztpilótája Roly Falk hajtotta végre. A tizenöt perces repülés a Boscombe Down felett Falkot teljesen lenyügözte. Telefonált a fejlesztésben részt vett mindkét cég vezetőjének, a V. Roe és a Air Marshall, kérjenek engedélyt, hogy a repülő bemutatkozhasson a Farnborough-i légi show-n. Több tesztet, különböző sebességeken hajtottak végre Boscomve Downban és Dunsfoldban. Ezek a tesztek segítettek a mérnököknek és a terveket folyamatosan javították csökkentették a felszállási hosszt és az orrfutó szárának hosszát 23 centiméterrel.

Az új Olympus hajtómüvek nem készültek el időben, ezért a Rolls-Royce Avon RA3 hajtómüvét építették be. Az Avro csapat hosszú órákat töltött el, hogy összeálljon az új bombázó. A munka meghozta gyümölcsét. 1952. augusztus utolsó hétvégéjén kinyílt a Woodford-i hangár. A repülőt lefestették a csillanás mentes fehér színre. Szerették volna eldönteni, milyen nevet kapjon az új gép. Kezdeti ötletek között az „Albion” és az „Avenger”(bosszúálló) szerepelt, de ezeket a neveket használták más gépek azonosítására abban az időben. A Vickers gyár már Valiantnak hívta a gépet, Chief of Air Staff, John Slessor ,aki a gépet rendelte az Avrotól és H.P.-tól, úgy gondolta „V”-vel kezdődjön a típus neve, a gép alakja miatt. Handley Page a Victory, az Avro a Vulcan nevet választotta.

1952. augusztus 30.-án Roly Falk végrehajtotta az első „szüz” repülést az új Vulcannal. Ez volt a legnagyobb és legszokatlanabb repülőgép, de a 707-es prototípus bizalmat adott a deltaszárnyas kialakításnak. Falk 3.000 méterre vitte a gépet, majd tesztelte földközeli manőverekben is. A repülés közben levált a futómü mögött egy borító lemez. A légiirányítás figyelmeztette Falkot, hogy valami leesett a gépről. Két repülőt küldtek fel, hogy felbecsüljék a kár kiterjedését. A pilóták jelentették, hogy nem kiterjedt a sérülés, így Falk képes volt biztonságosan landolni a géppel és a fékernyővel csökkenteni a leszállási út hosszát.

Az új Olympus 202 hajtómüvet végül időben, a Farnborough-i Airshow előtt szerelték be a gépmadárba. Ehhez nagyon sok extra munkát kellet elvégezni. Az új hajtómüvek jóval erősebbek voltak elődjüknél, ezért több beállításon változtatni kellett.

A Royal Air Force 1956 szeptemberében kapta meg az első Vulcanját, az XA897-t. Az XA897 Új-Zealandból visszatérve, 1956. októberében lezuhant a rossz látási viszonyok miatt a londoni Heathrow repülőtéren. A pilóta és a másod pilóta túl élte a katasztrófát, a repülő többi személyzete életét vesztette. Ezért leállították a teljes Vulcan programot és 1957-ig míg a másik Vulcan, XA595, elkészült, továbbképzésre küldték a leendő személyzetet.

1957. május 20.-án öt gép érkezett a waddingtoni bázisra…..

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.
2017. 09. 18., 09:42
A kilencvenes évek első felében, a mezőgazdasági repülésből ismert Z-37-eseknek új feladat adódott, légi reklámhordozók vontatógépeként élhették másodvirágzásukat.
2017. 09. 15., 11:37
Pedig ez az „év beruházása” Pécsett, ám amint közelebb mentünk a projekthez, furábbnál furább dolgok derültek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új TVSz-2DTSz sorozatgyártására már akár 2020-ban sor kerülhet – erről tudósított legalábbis a TASzSz hírügynökség a szibériai Csapligin Kutatóintézet igazgatójával, Vlagyimir Barkusszal készített riportjában.