2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A szülinapos, csillagokkal díszített kék „Nagyvas” kicsiben

JETfly  |  2014. 01. 22., 13:33

Jelen cikkünkkel a makettezés világába kalauzoljuk Olvasóinkat. Serfőző Róbert saját írásában mutatja be az 1998-as Kecskeméti Repülőnap és a Magyar Légierő 60. évfordulója alkalmából készített MiG-29 Fulcrum hetvenkétszeresen lekicsinyített makettjét. Kiegészítésként pedig egy képgalériát is csatolunk, melyben a festett MiG-29-est tekinthetik meg egy korábbi légifotózás alkalmával!

A MiG-29-est több gyártó is a palettájára vette, ki több, mások kevesebb sikerrel. Akik korábbtól kínálták, -hasonlóan, mint más munkák esetében - beleeshettek a pontatlanság csapdájába. Az olasz Italeri nem tartozott a sietősek közé. A 184sz. készletük igen népszerü lett a makettezők körében, nemtúl magas ára, könnyü beszerezhetősége és viszonylagos egyszerüsége folytán. Egy csere kapcsán jutottam hozzá a kissé hiányos készlethez. Hiányzott a bal főfutószár a kerékkel, valamint néhány akna ajtó.

Az 1998-as kecskeméti repülőnapon volt alkalmam látni az ünnepi díszbe öltöztetett MiG-et. Sajnos mire a kürjét befejezte, az eső igencsak elbánt szép ruhájával, viszont az akkori Top Gunban nagyon jó képek voltak róla.   

Az én dobozomban lévő alkatrészeken sorja alig-, beszívódás egyáltalán nem volt található. A lemezillesztéseket süllyesztett vonalakkal ábrázolták, amolyan „italerisen”, néhol pontatlanul. Az építést a kabinteknővel kezdtem. A müszerfal plasztikus, a fotók szerint nem sok köze van az eredetihez. Én simára csiszoltam és szürke alapozás után megfestettem a müszereket fotókról. A katapultnak látszó fotellal sokat kellett küzdeni, mire kezdett hasonlítani a K-36-osra. Ha valaki kevesebb munkával jobbat szeretne, mügyanta másolatot tegyen gépébe. Hevederek, csövek, kapcsolók és a célzó készülék után áttértem a törzsre. Az alsó és a felsőrész nem illeszkedik pontosan, így hát előkerült a tömítő paszta és a csiszolópapír. Az orrba némi horgászólmot ragasztottam, hogy később ne üljön le a farára. A beömlő nyílásnál és a szárnyak illesztésénél is fogyott a tömítőből. A csiszolgatások után az eltünt paneleket újrakarcoltam, a rossz helyen lévőket pillanatragasztóval tömítettem. A függőleges vezérsíkok helyes beállítását- és egyéb részleteket újságokból és saját fotóimról néztem. A hiányzó főfutószárat keretdarabból faragtam, a kerekeket pedig egy KP MiG-21 készletből kölcsönöztem, egy kis csiszolgatás után. Az eredeti Italeri kerekek átmérője kisebb a kelleténél, így ez a hiba megoldódott. A futószárakat és az aknákat most csak szürkére festettem, majd árnyékoltam. A hiányzó akna ajtókat vajkrémes doboztetőből vágtam ki, belsejüket szürkére festettem. A keréktárcsák középzöldek. A hajtómüvek kiömlőit érdemes fotókról tanulmányozni, mert igen változatos a színük. Égett, kékült, kormozódott, fehéredett árnyalatok váltogatják egymást.

Többhetes munka után izgalommal kezdtem neki a festés előkészítésének. Enyhén alkoholos ruhával áttöröltem az egész felületet. A fotók összehasonlítása után, Humbrol 25 és némi fehérből kikevert kékkel fújtam le a gépem. (Ekkor még Humbrol egyfunkciós alsó üvegtartályos pisztolyom volt.) A függőleges vezérsík trikolorját és a nagyméretü felségjelzést a háton, festőszalagból készült sablonnal fújtam; Fehér H34, piros H174, zöld H131 sorrendben. A sárga 60-as számokat vékony ecsettel festettem meg. A fehér csillagok következtek, melyekből 3 féle volt a gépen, (plusz az orron lévő nagy négyágú) egymáshoz képest elforgatva. Írásvetítő fóliából készítettem sablonokat és egyenként fújtam fel őket. Azt hiszem, minden harmadik után le kellett a sablonokat tisztítani a rárakódott festéktől. Ettől elég lassan haladtam, de kezdett alakot ölteni a repülőnapon látott gép.

A képeken jól látszott, hogy a szárnyak belépő éleit, a függőleges vezérsík tetejét, a szárnytőrészen lévő dielektrikus paneleket, a gépágyú lángfogóját, a hajtómükiömlő környékét, valamint a kabinkeretet és a tükröződés gátló feketét maszkolták festés előtt. Ezeken a helyeken az eredeti színek voltak láthatóak.

Matt lakkozás után, helyükre kerültek az antennák és a különféle érzékelők. A pitotcső injekciós tüből, IFF és kés antennák vajkrémes doboztetőből, állásszögadó rézlemezből, töltés kisütők húzott szálból.

Elkészülte után sokat gyönyörködtem benne - igaz, manapság is. Néhány díjat is szereztem vele külföldön és itthon egyaránt. A lényeg viszont, hogy nekem nagyon tetszik és a vitrinem egyik főhelyén kapott örök parkolóhelyet.

Vári Gyula ezúttal kívülről szemléli a MiG-29-est

Galéria: A szülinapos, csillagokkal díszített kék „Nagyvas” kicsiben

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

2022. október 28-án került sor Dani Zoltán székely származású nyugalmazott ezredes nagykanizsai előadására a Halis István Városi Könyvtárban. Az F-117-es lelövésének 25. jubileuma alkalmából idézzük most fel a prezentáció anyagát!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin