2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szu-27 – a világ egyik legjobb harci repülőgépe 3. rész

JETfly  |  2012. 02. 27., 09:20

Harmadik részéhez érkezett a Szu-27 típusról szóló sorozatunk. A folytatás előtt engedjenek meg nekünk annyit válaszul néhány levélre, hogy mi is tisztában vagyunk azzal, hogy az írás – ami egy orosz site-on olvasható sorozat fordítása – talán kissé egyoldalúan, időnként a szakmaiságot mellőzve mutatja be a repülőgépet. Mindezekkel együtt úgy érezzük – és a visszajelzések nagy része is ezt tükrözi –, hogy Olvasóink között szép számmal akadnak olyanok, akiket nem minden esetben a „száraz tények” érdekelnek, és nem veszi zokon azok hiányát.

A Szu-27 sikerei hozzájárultak ahhoz, hogy annak alapjain speciális feladatokra fejlesztett modifikációkat hozzanak létre. A fejlesztések közül elsőként a kétüléses kiképző-harci változat, a Szu-27UB mutatkozott be.

A kétüléses verzió fejlesztése 1980-ban kezdődött meg, amelynél elsődleges szempont volt két fő elhelyezése egymás mögött egy kabinon belül úgy, hogy ennek következtében a Szu-27 fő harcászat-technikai jellemzői ne változzanak. A Szu-27 kiképző-harci változata első ízben 1989-ben Le Bourget-ban mutatkozott be a nagyközönség előtt. Az útirányú stabilitás megtartása érdekében 1,55 m2 – rel növelték meg a függőleges vezérsíkok méretét. A modifikációt nem csak a Szovjet Légierő alkalmazta sikeresen, azt exportálták Vietnámba és Kínába is.

A Szu-27 típus következő modifikációja – a Szu-33 hajófedélzeti vadászrepülőgép, amelyet eredetileg Szu-27K típusjelzéssel fejlesztettek.

Az 1970-es évek végén a kormány (akkor még szovjet) kérésének megfelelően a védelmi vállalatok olyan, nagyobb vízkiszorítású repülőgép-hordozók fejlesztésének irányába mozdultak el, amelyek nem csak a vízszintes, de a függőleges fel- és leszállást is lehetővé tették. Kezdetben ezekre a hordozókra tervezték a Jak-41 repülőgépek és Ka-27 helikopterek mellett a Szu-27K, MiG-28K típusú vadászrepülőgépek, valamint a Szu-25K csatarepülőgép telepítését.

A Szu-27 vadászrepülőgép hajófedélzeti változatának kísérleti üzemeltetése 1982-ben kezdődött meg. Az első időszakban a fel- és leszállási manőverek kidolgozására egy speciális berendezésekkel felszerelt szárazföldi fel- és leszállópályát alkalmaztak, majd a repülőgép-hordozón folytatták a munkát. A Szu-33 (Szu-27K) a hajófedélzeti üzemeltetésnek megfelelően szárnyai és a vízszintes vezérsíkok felhajthatóak, a repülőgépet fékezőhoroggal, valamint légi utántöltési képességgel látták el.

Szu-33 (Szu-27K) hajófedélzeti repülőgép

Szu-33 hajófedélzeti vadászrepülőgép

 

Az új hajófedélzeti vadászrepülőgép, a Szu-33 hivatalosan 1998-ban állt szolgálatba a fegyveres erőknél. Napjainkban is ezt a típust tekintik a legjobb hajófedélzeti repülőgépnek. A típus minden repülési és technikai paraméterben felülmúlja az USA hasonló feladatkörben alkalmazott repülőgépeit. A Szu-33 fejlesztése folyamatosan nem állt meg, az folyamatosan zajlik.

Ennek a folyamatos fejlesztésnek egyik oka, hogy a típust a jövőben többcélú repülőgépként kívánják alkalmazni. Ennek érdekében modernizálják a gép rádiólokációs berendezéseit, irányító rendszerét, információs felszerelését, valamint új levegő-föld osztályú rakétákkal és lézeres rávezető rendszerrel látják el. A Szu-33 erejét jelentősen növelik a harcászati hajóelhárító-, és rádiólokáció elleni rakéták, az újgenerációs repülőbombák, valamint 300 km hatótávolságú hadmüveleti-harcászati rakéták alkalmazása.

A Szu-33 típusú, többcélú hajófedélzeti repülőgépek hatásos védelmet nyújtanak a haditengerészet hajói számára esetleges ellenséges légitámadással szemben. A Szu-27KUB verzió alapjául a Szu-27 és Szu-33P típusok szolgáltak. Az első prototípus szüzfelszállására 1999-ben került sor Zsukovszkij repülőtéren. Szembetünő eltérés a korábbi verziókhoz képest, hogy a Szu-27KUB esetében a kétfőnyi személyzet egymás mellett foglal helyet. A típust ellátták fedélzeti oxigén rendszerrel (OBOGS), amit korábban az oroszoknál nem alkalmaztak. A gépnek 12 felfüggesztési csomópontja van, ezekre 8 tonnányi fegyverzet függeszthető, valamint egy GS-301 típusú 30 mm-es repülőgép-fedélzeti gépágyú is a fegyverzetéhez tartozik.

A Szu-34 frontbombázót szintén a Szu-27 alapjain hozták létre. A Szu-34-es 17 mm vastag páncélzatot kapott, amely harci körülmények között növeli a gép túlélési képességeit. A gép harci hatósugara 1100 km póttartályok és légi utántöltés nélkül. A hosszadalmas fejlesztési folyamatnak köszönhetően a gép az egyik legmodernebb rádióelektronikai rendszerekkel rendelkező orosz harci repülőgép napjainkban. A Szu-34 frontbombázó a 12 külső felfüggesztési ponton nyolc tonna, különböző rendeltetésü fegyverzet hordozására képes. A Szu-27 típustól örökölt manőverező képességének köszönhetően a frontbombázó légiharcban is megállja helyét. A kétfőnyi személyzet számára egymás mellett alakították ki a munkahelyeket. A pilótafülke érdekessége, hogy azt az orrfutóaknán keresztül tudja megközelíteni a személyzet. A pilótakabin mögött található egy jelentős méretü tér, amit pihenésre, és étkezésre tudnak használni a pilóták. A gép 10 órát is képes a levegőben tartózkodni, aminek köszönhetően akár parti őrjáratozásra is alkalmas.

Szu-34 frontbombázó

Szu-34 frontbombázó repülőgép

Az orosz repülőtechnika mindig is a külföldi szakértők figyelmének középpontjában állt. A Szuhoj cég által fejlesztett modern többcélú harci repülőgépek az Orosz Légierő büszkeségeivé váltak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-13 12:52:44
25 éve, 1999. március 12-én csatlakozott Magyarország az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez: a jubileum kapcsán földi és légi bemutatókkal tarkított ünnepséget rendeztek Tatán, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár alakulatánál, ahol beszédet mondott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. Mutatjuk a helyszíni fotókat!
2024-03-11 14:35:49
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin