2024. 03. 19. kedd
Bánk, József
: 394 Ft   : 362 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ejtőernyő típusok

JETfly  |  2002. 05. 14., 14:43

ZHM-1, ZÜM-1 AZ EJTŐERNYŐRENDSZER LEÍRÁSA A mentőejtőernyő kupolája megegyezik az ejtőernyősök által használt Zenit tartalék-ejtőernyőjével (ZT-I), csak a nyílási és a tok-heveder rendszerekben térnek el egymástól.

Rendeltetése:

A ZHM-1 és ZÜM-1 típusú mentőejtőernyők kis sebességü légijármüvek (könnyü motoros, vitorlázó, helikopterek, ultralight, motoros sárkány repülőgépek, valamint hőlégballon pilóták, illetve utasok) egyéni mentőeszköze a légijármü kényszer elhagyása esetén

A ZÜM-I mentőejtőernyő speciálisan kialakított repülő légijármü ülésében van elhelyezve a jobb helykihasználás érdekében.

Müszaki- használati adatok

- a ZHM-I és ZÜM-1 típusú mentőejtőernyő, megbízhatóan müködik, ha az ejtőernyős ugró és az ejtőernyő együttes tömege legfeljebb 130 kg, az alábbiak szerint:

- 1000 m-es magasságig 300 km/h (83 m/s) müszer szerinti sebességnél, a vízszintesen repülő repülőgép elhagyása esetén, legalább 3 sec késleltetésü nyitással, miközben a nyílás legnagyobb terhelése nem haladja meg a 16 g-t.

- a legkisebb biztonságos nyitási magasság 100 m legalább 80 km/h sebességgel vízszintesen repülő légijármü esetén, azonnali nyitással. Ez esetben a föltöltődött kupolával a süllyedési sebesség ideje legalább 4 sec.

- a süllyedés átlagos függőleges sebessége szabványos (standard) légkörben nem több mint4,5 m/s 80 kg, 5,5 mis 100 kg, 6,5 m/s 130 kg teljes terhelésnél.

- müködhet (nyitható) bal, ill. jobb kézzel.

- az ejtőernyő nyitásához szükséges erő nem több mint 9,81 daN 10 kg.

- az alkalmazott rések segítségével az ejtőernyő ereszkedés közben az irányító zsinór lehúzásával a kívánt irányba elfordítható, 360 fokos fordulat ideje 10 sec

- vízszintes sebessége 4 m/s a környez ő levegőhöz képest.

- egyetlen alkalommal használható. ha nyitása 1000 méteres magasságig, 300 km/h (83 m/s) müszer szerinti (IAS) sebességgel haladó repülőgép elhagyása után, ha a nyitása a gépelhagyás után három, vagy kevesebb másodperccel történt, illetve tízszer alkalmazható, ha müködtetése közben a légsebesség nem haladja meg a 225 km/h-t, (62,5 m/s)

- korlátlan alkalommal használható naptári élettartamon belül kissebességü (30 m/s alatti) nyitás esetén

- az ejtőernyő kupola kör alakú és 24 szeletből áll, felülete 40.5 m2.

Az ejtőernyő rendszer müködése

Nyitáskor a kioldó sodronyának két tüskéje kicsúszik a tok borítólapján lévő hurokból és felszabadulnak a tok borító lapjai.

Nyílássegítő rendszer, amely az összehajtogatott kupola végére rugós nyitóernyő van rögzítve, a légáramlat ill. a rugóerő hatására belobban a nyitóernyő, majd kihúzza a kupolát a tokból. A tokba felfüzött zsinórzat lefüződik. A kupola feltöltődik levegővel és biztosítja a kupola belobbanását.

Tipus: Rs-4/5

Tanuló és kiképző ejtőernyő bekötött és szabadeső ugrásokhoz

Nyitási rendszere: automatikus vagy kézi

Alkalmazási sebesség: 100 - 250 km/h

Terhelhetősége: 50 - 130 kg

Kupola felülete: 74 nm

Sülyedési sebessége (130 kg): 4,5 m/s

Min. nyitási magassága: 100 m ( v 150 km/h )

Előrehaladása: 3 m/s

Irányitható: igen

Súlya: 13 kg

Behajtogatott méretei: 560 × 325 × 190 mm

Típus: Rs-8, 3 széria

Tanuló és kiképző ejtőernyő bekötött és szabadeső ugrásokhoz

Nyitási rendszere: automatikus vagy kézi

Alkalmazási sebesség: 100 - 250 km/h

Terhelhetősége: 50 - 130 kg

Kupola felülete: 52 nm

Sülyedési sebessége (130 kg): 6,0 m/s

Min. nyitási magassága: 300 m ( kézi ugrásnál )

100 m ( v 150 km/h )

Előrehaladása: 4 m/s

Irányitható: igen

Súlya: 10 kg

Behajtogatott méretei: 485 × 305 × 150 mm

Típus: Be-8 SL

Tartalék ejtőernyő

Nyitási rendszere: kézi

Alkalmazási sebesség: 100 - 250 ( 320 ) km/h

Terhelhetősége: 50 - 150 kg

Kupola felülete: 42 nm

Sülyedési sebessége (100 kg): 6,5 m/s

Min. nyitási magassága: 125 m ( kézi ugrásnál )

60 m ( v 100 km/h )

Előrehaladása: 1 - 2 m/s

Irányitható: igen

Súlya: 5,5 kg

Behajtogatott méretei: 340 × 240 × 150 mm

ZHM-1, ZÜM-1

AZ EJTŐERNYŐRENDSZER LEÍRÁSA

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 11., 14:35
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024. 02. 29., 12:19
Azerbajdzsán már évek óta folytat tárgyalásokat Pakisztánnal a JF-17-esek beszerzése kapcsán: a legfrissebb hírek szerint megszületett a megállapodás, ami már továbbfejlesztett radarrendszerrel és a legmodernebb fegyverzettel felszerelt harci repülőgépekről szól.
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 18., 11:23
„Nyitott Égbolt” tanfolyamot tartott az MH 47. Bázisrepülőtéren a horvát székhelyű Zágrábi Biztonsági Együttműködési Központ március elején.
2024. 03. 11., 16:45
A hét minden napján, illetve a hónap minden hetében kiképzési repüléseket hajtanak végre a kecskeméti repülőbázison. A cél, hogy a JAS 39 repülőgépvezetői állomány minden tagját eljuttassák a „combat ready” szintre.
2024. 03. 08., 11:24
„Farkas Bertalan vadászpilóta, űrkutató, űrhajós az első magyar, aki az űrben járt – de nem az utolsó, hiszen a HUNOR Magyar Űrhajós Programnak köszönhetően hamarosan újra járhat magyar az űrben” – írta közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky honvédelmi miniszter.
2024. 03. 08., 10:15
Nemzetközi Professional Pilot képzés a Stipendium Hungaricum program keretében Debrecenben A magyar kormány 2013-ban indította útjára a Stipendium Hungaricum nemzetközi felsőoktatási programot külföldi hallgatók számára, amelynek keretében a világ kilencven országából érkezhetnek hazánkba olyan diákok, akik a magyarországi főiskolákon és egyetemeken zajló angol nyelvű képzéseken vehetnek részt.

  Legfrissebbek most

Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.