2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Typhoon, Rafale, Gripen - európai harci repülőgép jövőkép

JETfly  |  2012. 09. 12., 16:10

Az IISS (International Institute for Strategic Studies) honlapján a napokban jelent meg egy elemzés, mely Európa harci repülőgépeinek gyártására, illetve ennek lehetséges jövőjére helyezi a hangsúlyt. Annak ellenére, hogy jelenleg még több európai típus gyártósora aktív, a jövőkép már nem a legfényesebb, hiszen a jelenlegi állás szerint nincs új, európai fejlesztésű pilóta által vezetett harci repülőgép kilátásban, továbbá a pilóta nélküli repülőgép rendszerek fejlesztése és gyártása is bizonytalan.

Napjainkban három harci repülőgép típus hat végszerelő gyára aktív: a Eurofighter Typhoon az Egyesült Királyságban, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban, a Dassault Rafale Franciaországban, míg a Saab Gripen Svédországban. A Rafale és a Typhoon gyártása – legalábbis Európában – várhatóan 2020 körül fejeződik be, ugyanakkor a megépített gépek továbbfejlesztésére továbbra is nagy hangsúlyt fektetnek. A Gripennél kicsit jobb a helyzet, hiszen a svájci és a svéd Gripen NG vásárlásnak köszönhetően a típus gyártása várhatóan 2020 után is folytatódhat.

Typhoon

Európában új típus fejlesztéséről - mely legalább a gyártás kapacitását tekintve a három típus helyére léphetne – nincs új információ. Számos európai ország már következő generációs harci repülőgépet vásárolt, ami nem más, mint az F-35-ös. Az F-35 Lightning II Joint Strike Fighter programból a britek, az olaszok, a hollandok, a norvégok és a törökök is részt vállaltak, melyek közül a program finanszírozását tekintve Nagy-Britanniára hárul a legnagyobb összeg (8% - kb 2 milliárd dollár). Fontos azonban megjegyezni, hogy az F-35-ös programban az európai cégek szerepe továbbra is csupán alvállalkozóként merül ki.

Gripen NG

Ebben a szektorban új európai fejlesztések most a pilóta nélküli katonai repülőgépekre fókuszálnak. Ehhez kapcsolódóan fontos lépés volt 2012 júliusában Franciaország és Nagy-Britannia bejelentése, mely szerint a két ország megkezdte egy pilóta nélküli harci repülőgép rendszer (UCAS) lehetséges jövőbeni kifejlesztésének tanulmányozását. Egy ilyen projekt beindítása kétségkívül fontos lépés a fejlesztések területén, de még ha el is jut ez a projekt a gyártásig, akkor is sokkal kisebb mértékü lesz, mint az európai harci repülőgépek jelen generációjának gyártása.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin