2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Madárral ütközhetett Nádas Tamás repülőgépe - Videó

JETfly  |  2014. 03. 10., 10:38

Búcsúzunk Tőled Tamás, Nyugodj Békében! A JETfly stábját nagyon megrázta Nádas Tamás halála, mivel mi egy nagyon közeli Barátot vesztettünk el. Kiutazás elõtti órákban beszéltünk vele a közös heti tervekrõl és a péntek délután kapott telefon után napokig nem tértünk magunkhoz. Ezért Olvasóinktól elnézést kérünk, hogy csak most szólalunk meg halála ügyében. A JETfly riportot készített Tóth László barátunkkal, aki a baleset helyszínén tartózkodott, õ a Nádas Tamással versenyzõ autóban ült.

JETfly: Magyarországon több verzió is napvilágot látott, hogy pontosan mi történt. Ezek néhol ellenmondásos hírek. Szeretnénk ezt tőled megtudni, mivel Te részese voltál.

Tóth László: "A baleset katari idő szerint 17:25-kor történt (Szerk: magyar idő szerint 15:25), napnyugta előtt. A szél ideális volt 9-10 csomós, pályairányú. Eredetileg 4 áthúzást terveztünk az 1 600 méteres pályán. Tamás az Edge-540 repülőgéppel repült, melyet előtte, a héten matricáztak át. Ezen a napon ez volt a harmadik felszállása, vagyis előtte a nap folyamán már tartott egy gyakorló repülést és egy nagybemutatót.

A végzetes felszállásnál az első áthúzás során együtt ment Tamás a tuningolt közel 1 000 lóerős Nissan GTR autóval, melyet a katari pilóta vezetett. Én a jobb ülésben ültem, nálam volt a rádió, amivel a Tamással tudtunk kommunikálni. Felszállásból 800 méteren felgyorsultunk 250km/h-ra és a pálya végéig együtt mentünk Tamással. Ott megfordultunk, Tamás csinált egy bukfencet és talpon nagy sebességgel megelőzött minket. Itt szólt bele utoljára a rádióba: "...a következőben toljátok neki". Ez volt az utolsó mondata.

Elmentünk a pálya végéig, itt Tamás újra fordult és mi is. Nagy sebességgel előre mentünk, kb. 280 km/h-ra felgyorsítottunk, Tamás nagyon lemaradt mögöttünk, kb. 500 métert. Ezért kb. 800 méteren - a pálya felénél - lassítani kezdtünk. Tamás akkor még csak a pálya elején volt, szokásos módján hátára fordítva a gépet jött a kocsi után, magassága 5-10 méter lehetett. Kocsival már a pálya végén voltunk, amikor hátrafordultam, mert még mindig nem láttam jönni Tamást. A levegőben vártam és abban a pillanatban csak azt láttam, hogy hihetetlen sebességgel becsapódik és háton csúszik mellettünk a betonon. Sosem fogom elfelejteni a látványt..."

JETfly: A baleset óta több videofelvétel is eljutott hozzánk, az egyiken jól látható, mintha madárral ütközött volna a gép. Ti mit láttatok ebből?

Tóth László: "Igen, ezt a felvétel mi is láttuk, mi is csak megerősíteni tudjuk. A gép földbecsapódása előtt két fekete mozgó tárgy látható, mely mozgása nagyon hasonlít a madár szárnycsapásaira. A gép szárnyán a madár feltételezett becsapódási helyén szövetmaradványokat talált a hatóság, ezek DNS vizsgálata folyamatban. Csak a vizsgálat után tudhatjuk meg, hogy például milyen madár volt vagy lehetett. De ha nem is ütközött vele, a pilótát megzavarhatta és ez  vezethetett a tragédiához."

JETfly: Szakmailag az első pillanatban felvetődött bennünk, hogy a versenykocsi turbolenciájába repült bele a gép és ez okozta a tragédiát..

Tóth László: "Ezt nehezen tudom elképzelni. Tamás ezt a manővert sokat csinálta és mindig biztosan repülte. A pálya második szakaszában a kocsink lelassult már, ahol a végzetes baleset történt azon a szakaszon mi nagyon lassan mentünk, nagy turbolenciát nem kelthettünk. Ahol turbolens lehetett a levegő mert gyorsan ment a kocsink - a felvételeken jól látható - nyíl egyenesen repült Tamás gépe."

   

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin