2024. 03. 29. péntek
Auguszta
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tesztelték a jövő űrrepülőgépének hajtóműveit

JETfly  |  2009. 05. 29., 11:53

Ami egykoron még csak a sci-fi szerzők fantáziájában létezett hamarosan valósággá válik, civilek is minden különösebb előképzettség nélkül emelkedhetnek majd a világűrbe, méghozzá egy különleges, ugyanakkor az űrhajóknál és űrrepülőgépeknél lényegesen egyszerűbb szerkezettel. A Virgin Galactic projekt megvalósítása gőzerővel zajlik, ezt támasztja alá az a tény is, hogy a jövő űrturistáit szállító repülőeszköz hajtóműveit az elmúlt napokban élesben is kipróbálták a dél-kaliforniai sivatagban.

Különleges technológia, exkluzív utazási élmény, ezt kínálja a Virgin Galactic, mely a világ első, ürlégitársasága

A világür megnyitása

Sir Richard Branson, a különc milliárdos újabban igen gyakran feltünik a televíziók képernyőjén, hiszen a népszerü Formula 1-es sorozatban szereplő Brawn GP istálló fő szponzoraként sütkérezhet a csapat hihetetlen eredményei által keltett dicsfényben. A Virgin cégcsoport tulajdonosaként Ő hívta életre a Virgin Galactic projektet is, mely nem kisebb célt tüzött ki maga elé, mint a világür, vagy legalábbis annak Föld körüli részének megnyitását a turizmus előtt. Ürturisták ugyan eddig is voltak, azonban csak korlátozott számban, komoly elméleti és fizikai felkészülés, valamint irdatlan mennyiségü pénz árán juthattak el a szerencsések a világürbe. Sir Richard Branson és csapat éppen ezeket az akadályokat kívánja legyőzni különleges, többször is felhasználható repülőeszközeivel.

A megvalósítás érdekében számos tervező és fejlesztő céget vontak be a munkába, köztük a futurisztikus, mégis müködőképes konstrukciók megalkotásával elhíresült Burt Rutan-t és csapatát, vagy a szintén nem hagyományos megoldásokban gondolkodó Mojave Aerospace Venture-t. A Föld körüli orbitális pályára rakétameghajtással felemelkedő, teljes mértékben kompozit anyagokból épült „turistagépek” viszonylag kis méretüek, sem a startoláskor, sem a leszálláskor nem igényelnek majd különösebb külső segítséget (például hordozórakéta), vagy drága infrastrukturális rendszereket. Éppen ezért tudnak majd piacképesebb ajánlatot kínálni, mint napjaink „hagyományos” ürturizmussal foglalkozó ügynökségei. 

A SpaceShipOne volt az első olyan - nem kormányok és nemzeti ürügynökségek által terveztetett és finanszírozott - ürrepülő, ami az ürbe jutott és szerencsésen vissza is ért. A SpaceShipOne 2004. június 21-én hajtotta végre történelmi repülését

Hajtómü teszt a sivatagban

Bár eddig sokan kételkedtek a projekt életképességében, a gyakorlati eredmények azt mutatják, hogy hamarosan valósággá válhat a nagyszabású terv. Ennek a folyamatnak az egyik fontos mérföldköve volt a SpaceShipTwo névre keresztelt szerkezetet a hang sebességének többszörösével az ürbe emelő rakétahajtómüvek tesztje.

Beindult a rakétahajtómü

A dél-kaliforniai sivatagban a Virgin Galactic projekt szakemberei és a hajtómü fejlesztésében közremüködő Sierra Nevada Corporation munkatársai által végrehajtott próbák sikeresek voltak, így jelenleg tarthatónak tünik a tényleges repülési tesztek idén év végére tervezett megkezdése. A nitrogén-oxid segítségével müködő hibrid rakétahajtómü minden eddigi, hasonló erőforrásnál nagyobb teljesítményt ad le. Segítségével a tudósokat és ürturistákat szállító eszköz könnyedén emelkedhet majd a földfelszínről akár 100 kilométer magasságba is.  A technológia sajátossága, hogy a rakétahajtómü csak nagyon rövid ideig müködik, az üzemelés alatt azonban óriási teljesítményt ad le, melyet végig kontroll alatt kell tartani. Mivel viszonylag kis méretü repülőeszközökről van szó, ezért nem lehetséges a hatalmas fogyasztású erőforrás hosszabb üzemeléséhez elegendő hajtóanyagot tárolni, de nincs is szükség rá, hiszen a légkört elhagyva már jóval kevesebb energia is elegendő a manőverezéshez, a leszállás pedig siklásban történik.

Így utazunk majd az ürbe a SpaceShipTwo fedélzetén

Sir Richard Branson mindenkit megnyugtatott, hogy a speciális üzemanyag és a rövid müködési idő miatt a szerkezet nem károsítja jobban a környezetet, mint a hagyományos repülőgépek.A sikeres hajtómü tesztelés – melyet még számos további követ - újabb nagy lendületet adott a fejlesztőknek, így várhatóan még 2009-ben levegőbe emelkedhet majd az ürkutatást és a turizmust is forradalmasító szerkezet. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin