2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Óceánrepülőkre emlékeztek a Várban

JETfly  |  2011. 07. 19., 10:40

A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeumban a „80 éves a magyar óceánrepülés” címmel rendezett kiállítást július 15-én, pénteken Juhász István vezérőrnagy, a Honvéd Vezérkar törzsigazgatója nyitotta meg. Pontosan 80 esztendeje, 1931. július 15-én indult útnak Amerikából Endresz György pilóta és Magyar Sándor navigátor, Justice For Hungary (Igazságot Magyarországnak) nevű repülőgépükkel, hogy magyarokként elsőnek – a világon tizenötödikként – átrepüljék az Atlanti-óceánt.

Juhász István vezérőrnagy azzal kezdte beszédét, hogy napjainkban az egyik leghétköznapibb cselekedet átrepülni az óceánokat, de annak idején, 80 esztendővel ezelőtt hihetetlenül nagy teljesítménynek számított. „Hőstett volt ez abban az időben, amikor még csak gondolkodtak azon, hogy mi mindenre is jó valójában a repülőgép. A két magyar, alig négy évvel a világ első óceán-átrepülése után indult útnak, ami azt mutatja, hogy lépést tartottunk a világgal” – mondta a tábornok.

A vezérőrnagy elmondta: útjukhoz elsősorban amerikai magyarok gyüjtötték a pénzt. Ugyanakkor Lord Rothermere angol sajtómágnás 10 ezer dollárt ajánlott fel annak a magyar pilótának, aki elsőként repül Amerikából Európába, de akadt olyan magyar is, aki 25 ezer dollárt adományozott az úttörő vállalkozáshoz. Elhangzott az is, hogy Endreszék útjukhoz egy Lockheed-Sirius repülőgépet vásároltak, amelyet természetesen át kellett alakítaniuk a speciális igényekhez. Ez a kétüléses, egyfedelü, alsószárnyas típus 460 lóerős motorjával a kor egyik legjobb, hosszú távú repülésre is alkalmas gépe volt.

Óceánrepülőkre emlékeztek a Várban

Juhász tábornok emlékeztetett rá, hogy az első világháborús pilótamúlttal rendelkező Endresz György és navigátora, az első magyar légipostajáratot vezető Magyar Sándor 1931. július 15-én délután szállt fel az új-fundlandi Harbour Grace-ből. A két tapasztalt magyar repülő útja során több világrekordot is megdöntött. Például a kedvezőtlen időjárási viszonyok ellenére 13 óra 50 perc alatt – 250 kilométer/órás átlagsebességgel – ők jutottak el leggyorsabban Amerikából Európába, és ők repültek legtovább az öreg kontinens felett. Ám, alig néhány óra múlva, az addig kifogástalan gép motorja Győr fölött kezdett akadozni, majd 70 kilométer megtétele után leállt. Szerencsére az ezt követő kényszerleszállás közben – Felcsút és Csákvár között – csak a gép sérült meg, de egyik utasának sem esett baja. Bár a végcélként kijelölt repülőteret, Mátyásföldet sajnos nem sikerült elérniük – mondta Juhász tábornok –, az óceánrepülőket, akik 26 óra 20 perc alatt összesen 5770 kilométert tettek meg, pár nappal később, július 20-án tízezrek ünnepelték a fővárosi Hősök terén. A kormányzó mindkettőjüket kitüntette és előléptette.

Óceánrepülőkre emlékeztek a Várban

Mint ismert: az óceánrepülést követően Endresz György továbbra is pilótaként dolgozott, de sajnálatos módon egy évvel később, 1932. május 21-én Rómában légi baleset áldozata lett. Társa, Magyar Sándor még 1931-ben visszautazott Amerikába, ahol elhelyezkedett a repülőgép-iparban. Amerikában élt 1981-ben bekövetkezett haláláig.

Óceánrepülőkre emlékeztek a Várban

„Szakmai tudás, kiváló kiképzés, bátorság. Ezek voltak azok az erények, amelyek lehetővé tették a két magyar repülő nagy vállalkozásának sikerét” – szögezte le Juhász István vezérőrnagy, aki gratulált és köszönetét fejezte ki a kiállítás rendezőinek és mindazoknak, akik lehetővé tették, hogy 80 esztendővel később méltóképpen emlékezhessünk a két nagy magyarra.

Óceánrepülőkre emlékeztek a Várban

A magyar pilóták világraszóló teljesítményéről 1945 után nem sok szó esett, csak 1991-ben emlékezhettek meg újra róla. Tizenöt évvel később, 2006-ban az óceánrepülés 75. évfordulóján emlékmüvet avattak azon a mezőn, ahol annak idején a kényszerleszállást végrehajtották. Endresz György nevét pedig 2005-től egy iskola őrzi Felcsúton.

Óceánrepülőkre emlékeztek a Várban

A kiállításon a nyár végéig megtekinthető a Justice For Hungary egyetlen megmaradt, mintegy fél négyzetméternyi darabja, valamint látható egy osztrák–magyar pilóta-egyenruha is. Számos fotó, képeslap, emléktárgy őrzi a nagy hőstett emlékét, emellett a vitrinekben képeslapok, korabeli újságcikkek, kitüntetések hirdetik a két magyar repülő kiemelkedő teljesítményét.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin