Közel kétszáz darab MiG-29-es típusú vadászgépét készül kivonni a hadrendből az orosz légierő, amely annak tükrében, hogy a szervezet egy 2008-as év végén kiadott jelentés szerint mindösszesen 291 darabot üzemeltet öt repülőezredénél és három kiképzőközpontjánál, a legendás, sokak által kedvelt típus végnapjait vetíti előre. Mint ismeretes, a múlt év decemberében egy MiG-29-es zuhant le, a vizsgálat jelenlegi állása szerint egyértelműen műszaki, azon belül is nagy valószínűséggel korróziós okból.
A halálos áldozattal járó repülőszerencsétlenség után közel két hónapig nem is repülhettek a gépek, ám azóta ezt a repülési tilalmat feloldották.
Ha komoly a szándék, és az oroszok valóban ilyen mértékben csökkentik az üzemben tartott darabszámot, úgy feltételezhető, hogy akár rövid időn belül a teljes mennyiségtől megválik a légierő.Mindenesetre egy ilyen mértékü csökkentés az orosz légierő teljes átstrukturálódását vonná maga után, hiszen jóformán nem maradna közepes méretü harcászati vadászrepülőgép, azaz egy igencsak elterjedt kategória hiányozna a rendszerből. Igaz, hogy az eddig nyilvánosságra hozott információk szerint a leendő ötödik generációs vadászrepülőgép, az állítólag az építés végfázisában álló PAK-FA méretében, illetve üzemeltetési jellegében is a MiG-29-es, illetve a Szu-27-es gépcsalád közé lenne pozícionálva.
Azt sem szabad elfeledni, hogy mára az egykor nagyhírü, mitöbb "Az orosz harcigép" szimbólumaként aposztrofált MiG iroda technikailag beolvadt a jóval sikeresebb Szuhoj irodát is magába foglaló cégcsoportba. Gyártó tevékenységet alig végez, az utóbbi tíz évben kifejlesztett számos innovatív megoldás ellenére az indiai MiG-29K/KUB gépeket jóformán manufakturális körülmények közt építi. Mindez annak ellenére így van, hogy komoly esélyesként tartja magát számon a most zajló, és hamarosan végleg eldőlő indiai tenderen, amely megnyerése esetén 126 darab korszerü MiG-35-öst kellene belátható időn belül előállítani, mégpedig az eddig alkalmazotthoz képest magasabb színvonalon. Amennyiben a MiG-35-ös lesz a befutó az indiai tenderen, az javíthatja a típus hosszú távú esélyeit a hazai piacon is. (a szerkesztő megjegyzése)
A cég jelenlegi helyzete mellett az üzemben lévő állományhoz az esetleges alkatrész utánpótlás, illetve a gépek modernizációja hosszabb távon kérdéses, márpedig az orosz MiG-29-es flotta mára már erkölcsileg is elavult. Az utolsó legyártott gépek évjárata 1990 vagy 91, sok 1986-88-as gép is rendszerben van, de a Távol-Keleten elvben még lehetnek 1983-as, 84-es példányok is, melyek még a korai szériához tartoznak.
Az igényelt modernizációra elrettentő példa az algériai MiG-29SzMT gépek esete, melyeket egyébként szolgálatba kívánnak állítani az oroszok, kérdés, hogy mennyit és meddig?A döntést tehát sokféle tényező befolyásolhatja, de mint látható, nem kizárt, hogy a 2010-től kivonásra kerülő magyar gépeket hamarosan orosz társaik is követik.
Ez esetben azonban valószínüsíthető, hogy tényleg nagyon jól állnak az oroszok a PAK-FA fejlesztésével és a gyártási előkészületekkel is. Ha pedig az új, ötödik generációs harci gép a következő évtized első felében szolgálatba áll, akkor csak a típus szerelmesei fognak könnyeket hullatni a legendás Fulcrumok után… (a szerkesztő megjegyzése)
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.