A Moszkvában megrendezett MAKSZ kiállítás és légi bemutató az idén is nagy meglepetéseket tartogatott. Oldtimer kategóriában ezúttal, 60 év után először – az egykori szovjet – II. világháborús vadászrepülőgép volt látható a levegőben, melyet az alkalomra szépen felújítottak. A helyreállítási munkát az amerikai virginiai Fighter Factory nevű vállalkozás végezte. A barna-zöld terepszínű festést kapó harci gép berepülését 2006 októberében – egy Allison motorral – hajtották végre. Ezt követően a MiG-3-assal, 2007 májusában már Oroszország légterében is repültek. A nagyközönség azonban csak az augusztus végi Air Show harmadik napján láthatta a hatperces, igen dinamikus műrepülést.
A virginiai suffolki székhelyü Fighter Factory nevü magánvállalatot azzal a céllal alapították, hogy a korábban eltüntnek nyilvánított repülőgépeket felkutatassák, teljesen felújítsák, és újra repülőképessé tegyék. Ezáltal a nagyközönség nem egy hagyományos értelemben vett múzeumban nézheti meg ezeket a ritka történelmi típusokat, hanem földi (statikus) és légi bemutatók keretében. Ráadásul az érdeklődők – kívánság szerint, természetesen előre bejelentkezve – akár még a javítóbázison folyó újjáépítési munkákat is megtekinthetik. A múlt bemutatásán és népszerüsítésén kívül a cég egyik nem titkolt terve, hogy repülőgépeik akár mozifilmekben is szerepeljenek, hiszen ebben további anyagi lehetőségek rejlenek.
A Fighter Factory szakterülete elsősorban a II. világháború időszakát öleli fel, de ezenkívül más korszakokból származó repülőeszközök javítási kihívásainak is igyekeznek megfelelni. Minden egyes gépet az egykori állapotának megfelelően – lehetőség szerint eredeti alkatrészekből – kívánják helyreállítani. Ezeknek az alkatrészeknek a beszerzése komoly kihívást jelent, éppen ezért a hiányzó darabokat vásárlással próbálják pótolni. A Fighter Factory repülésre alkalmas „flottája” azonban – örvendetes módon – folyamatosan bővül. A vadászgépekből jelenleg a MiG-3 mellett Spitfire, Hurricane, P-40, FG-1D Corsair, Mustang, Sea Fury, Polikarpov I-153, I-16 és I-15bis is megtalálható. A bombázókból már „szolgálatba” állt a TBM Avenger, a B-25J, az AD-4 Skyraider „Able Dog”, valamint a PBY 5A Catalina. Az oktatógépek közül rendelkeznek Stearman PT-17 „Kaydet”, T-28 Trojan, T-34 Mentor, SNJ-4 Textan, de Havilland Chipmunk, de Havilland Tiger Moth, Polikarpov PO-2 és Bücker Jungmeister típusokkal. A futárgépeket a Messerschmitt Bf 108 „Taifun”, a Messerschmitt Me 208, a Fieseler Storch, illetve a Stinson L-5 Sentinel képviseli. Továbbá, az igen vegyes feladatkörü és nemzetiségü gépeken kívül, más történelmi típusokat is sikerült összegyüjteni. Ezek közé sorolható a V1-es „repülőbomba”, a Jak-55-ös vagy a Wright testvérek Modell B – replika – gépe. Ezenfelül felújítás alatt áll egy-egy A-26 Invader, Jak-18, de Havilland Mosquito, Kawasaki Ki-61 Type 3 Hien „Tony”, Messerschmitt Bf 109, F-86 Sabre, P-63 King Cobra, Bell P-39, valamint egy Jak-3-as is. A javítóbázis az Aircraft Discovery Division of Aviation Institute of Maintenance, amely szintén Norfolkban található, a repüléseknek pedig a Virginia Beach Airport biztosít helyet.
A fehér, 17-es számú MiG-3-as a teljes helyreállítás után először 2006 októberében emelkedett a levegőbe. A sikeres berepülések után a MiG-3-as Oroszországba érkezett, majd 2007 májusában a szibériai Novoszibirszkben – 60 év után első alkalommal – szárnyalt az orosz légtérben. Ezután júliusban a géppel összesen 12 teljes repülést hajtottak végre. Végül augusztus végén, a MAKSZ légi bemutató harmadik napján pedig már egy hatperces mürepüléssel mutatkozott be a nagy nyilvánosság előtt. Ezt követően az Egyesült Államokba tér vissza a vadászgép, hogy a repülés ottani rajongóit is megörvendeztesse látványos programjával.A MiG-3-as története egészen a II. világháború előtti időkig nyúlik vissza. Az Artyom Ivanovics Mikojan és Mihail Joszipovics Gurjevics tervezőpáros 1940-ben építette a vegyes szerkezetü MiG-1-es együléses vadászrepülőgépet. A konstrukció hátrányos tulajdonságai – pl. nehézkes irányíthatóság – azonban hamar napvilágot láttak, éppen ezért látták szükségét a gép áttervezésének, valamint a hiányosságok kijavításának. Ez a módosított változat kapta végül a MiG-3-as típusjelzést. Első sorozatgyártott példánya 1940. december 20-án gördült le a futószalagról. A vadászgépet egy 1350 LE-s (993 kW) Mikulin AM-35A folyadékhütésü, V-12 motorral építették, melynek maximális sebessége 640 km/h, hatótávolsága 820 km, csúcsmagassága pedig 11 500 m volt. Fedélzeti fegyverzetül az 1 db 12,7 mm-es UBS géppuska, valamint a 2 db 7,62 mm-es SKAS géppuska variációját választották, ezenkívül még 2 db 100 kg-os bombát vagy 6 db 82 mm-es RS-82 rakétát is hordozhatott.
A Barbarossa-hadmüvelet kezdetéig összesen 1200 db-ot állítottak szolgálatba, azonban a légi harcokban mégsem váltak be. A gyártást végül 1942-ben, a 3600. darabnál leállították, ugyanis Sztálin ekkoriban rendelte el, hogy a Mikulin AM-35-ös motorokat kizárólag az Il-2-es csatarepülőgépek számára készítsék. Intézkedése ezzel megpecsételte a típus további sorsát. A MiG-3-asokat 1942 augusztusára végleg kivonták a frontszolgálatból. Attól kezdve csak légvédelmi feladatokra alkalmazták. Moszkva légterében egészen a háború végéig használták.Alexander Pokriskin, a szovjetek második legeredményesebb ászpilótája összesen 59 hivatalos légi győzelmet aratott. Ebből 40-et MiG-3-assal ért el, a többit P-39-essel. Ezenkívül további 13 német gép lelövését jelentette ellenséges terület felett, ám ezeket végül nem igazolták számára. Pokriskint szovjet terület fölött sohasem lőtték le. A II. világháború során összesen 650 bevetést hajtott végre, ebből 156 légi csatában vett részt. Kísérőjét sohasem veszítette el. A hidegháború idején Pokriskin már a Szovjetunió marsallja volt.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.