Az utóbbi hónapokban a világ egyik legjobb vadászgépének számító F-15 Eagle (Sas) gépekről szinte csak rossz hírek érkeztek. A kétségkívül kiváló, ám napjainkra elöregedő korai vadász változatokkal (a csapásmérő F-15E-re ez nem vonatkozik) egyre több a műszaki probléma, ráadásul balesetek is sújtották a típust. Legutóbb február 20-án történt egy összeütközés, mely sajnálatos módon egy pilóta halálát is követelte… Összefoglaló a Sasok kálváriájáról.
A problémák még 2007. november elején kezdődtek, amikor lezuhant egy együléses F-15C Missouri államban. A baleset kivizsgálása meglepő eredményt hozott, komoly szerkezeti problémákra derült ugyanis fény. Le is tiltották azonnal a típust, hogy egy gyors átvizsgálást eszközöljenek mindegyik gépen. Ezt november 23-án feloldották, a flotta ismét megkapta az engedélyt a felszállásra, amit december 3-án egy újabb tilalom követett, mivel az illetékesek mégis találtak komolyabb hibákat. Újabb, most már alaposabb átvizsgálás következett, mely főleg a régebbi gyártású gépeket érintette. Azok a példányok, melyek átestek az alapos strukturális vizsgálatokon és rendben találtattak újra repülhettek.
Az amerikai légierő szerencséjére a frontvonalakban (Irak és Afganisztán) szolgáló F-15E változatot nem érintették a struktúrális problémák. A csapásmérésre optimalizált Strike Eagle gépek a légierő igáslovai, napi szinten támogatják a szárazföldi csapatok harcait
Nem sokkal később, 2008. február 2-án újabb baleset borzolta a kedélyeket, ugyanis a Hawaii-szigetektől nem messze a Csendes-óceánba zuhant a Nemzeti Gárda egyik F–15D Eagle típusú vadászrepülőgépe. A 154. ezred 199. vadászrepülő-századába tartozó repülőgép pilótája sikeresen katapultált. Ennek az ügynek a kivizsgálása még folyamatban van, a helyzetet nehezíti hogy a roncsok az óceánban vannak.
Az együléses F-15A és C gépek elsősorban légvédelmi feladatkörben teljesítenek szolgálatot
A legutóbbi baleset tegnap, azaz 2008. február 20-án következett be, mely sajnos már halálos áldozatot is követelt. A Tyndall légibázis közelében gyakorló repülést végrehajtó két F-15C Eagle ugyanis eddig nem tisztázott okokból összeütközött. Az irányíthatatlanná vált gépek a Mexikói-öböl vizébe csapódtak. Bár mindkét pilóta katapultált, és időben ki ismentették őket, az egyikük a kórházba szállítást követően belehalt sérüléseibe. Természetesen ez esetben vélhetően nem müszaki okból következett be a katasztrófa, de mivel ismét ezt a típust sújtotta, az eddig kialakult negatív hangulat tovább erősödhet az F-15-ösökkel kapcsolatban. Ez a folyamat végső soron oda vezethet, hogy az amerikai légierő felgyorsítja a típus leváltását és ezek a csodálatos repülőgépek hamarabb tünnek el az aktív szolgálatból mint azt előre tervezték… Ez nem vonatkozik a lényegesen fiatalabb és más feladatkörü F-15E Strike Eagle flottára, ezek a csapásmérők ugyanis még évtizedekig használatban lesznek majd.
Az utód, az F-22A Raptor már szolgálatban áll, a méregdrága stealth vadászgépből azonban egyelőre nem rendeltek annyit, hogy az összes F-15-öst leválthassák
2022. október 28-án került sor Dani Zoltán székely származású nyugalmazott ezredes nagykanizsai előadására a Halis István Városi Könyvtárban. Az F-117-es lelövésének 25. jubileuma alkalmából idézzük most fel a prezentáció anyagát!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.