Az amerikai pilótáknak volt már néhány alkalmuk arra, hogy találkozhassanak a különböző hadgyakorlatokon az indiai Szu-30 MKI harci gépekkel, ám reakciójuk igen vegyesnek bizonyult. Természetesen fejet hajtanak a gép lenyűgöző ereje, teherbírása és manőverezőképessége előtt, ugyanakkor biztosak abban, hogy nem jelenthetne valós veszélyt az USAF vadászgépei számára. Teszik mindezt úgy, hogy valójában a típus számos tulajdonságáról nincs valós információjuk...
Az indiaiak által használt Szu-30 MKI a Szu-27 Flanker korszerüsített, megnövelt képességü kétüléses változata. Számos elektronikai rendszere azonban nem orosz eredetü, hanem nyugati forrásból származik. A lenyügöző méretü és erejü 38 tonnás Szuhoj valós képességeiről egyelőre vajmi kevés derült ki, hiszen India – főként az oroszok ösztönzésére – visszautasította az amerikaiakkal vagy egyéb NATO tagállammal folytatott hadgyakorlatokon a gép bizonyos rendszereinek használatát.
Indiai Szu-30MKI Flanker harci gépek. Rejtve maradtak az ütőkártyák
A legutóbbi példa is ezt támasztja alá, hiszen 8 darab indiai Szu-30-as harci gép a közelmúltban részt vett az USAF „Red Flag” hadgyakorlatán. Fontos momentuma volt ennek a találkozásnak, hogy az indiaiak előzetes egyeztetés alapján nem használhatták az orosz gyártmányú NO-11M Bars radart. Erre azonban számítottak is az amerikaiak, mivel a radar müködésének részleteit az Indiaiak szerették volna megtartani maguknak. A radaron kívül a Szuhoj egyes kommunikációs felszereléseit és elektronikai zavaró eszközeit sem használhatták az indiai pilóták.
A népes Flanker típuscsalád egyik legfejlettebb és legnagyobb harcértékü tagja a Szu-30MKI
Az NO-11M radarral kapcsolatban egyébként olyan, meg nem erősített információk is napvilágot láttak, amely szerint amerikai kémek egyenesen az indiai gyárakból jutottak hozzá a szükséges adatokhoz.
Az amerikaiak az indiaik részvételével lezajlott „Red Flag” hadgyakorlat után elismerték az indiai pilóták rátermettségét, ugyanakkor a Szu-30 MKI-t egyes magabiztosabb nyilatkozók nem tartják valódi ellenfélnek, hiszen „éles” bevetésen – állításuk szerint – nem jelentene különösebb veszélyt az F-15, F-16 vadászgépeknek, nem is beszélve a Raptorról… Ez szöges ellentétben áll azzal a nyilatkozattal, amit nem is olyan régen tettek az amerikaiak, amikor főleg a hasonló kínai Szuhojok jelentette veszély miatt igényeltek még több F-22A Raptort a légierő illetékesei.
Erő és elegancia
A valóság mindkét állításnál lényegesen árnyaltabb, mivel a katonáknak a saját fegyvereikbe vetett hitet minden áron meg kell tartani. Az ellenfél lebecsülése és képességeinek alaptalan elbagatelizálása ugyanakkor rendkívül veszélyes. Érdekes módon a britek nem is tették ezt meg, pedig a RAF Eurofighter Typhhon és Tornado F3 harci gépei is szembekerültek már hadgyakorlaton az indiai Szuhojokkal...
Az mindenesetre tény, hogy az indiaik nem használták ki gépeik valós képességeit a Red Flag hadgyakorlaton, így a Szu-30MKI harcértékét vitató amerikaiak állításai - nem először - ismét meglehetősen megalapozatlannak tünnek...
Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.