2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 395 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Teherszállító repülőgépet készítenek a népszerű utasszállítóból

JETfly  |  2009. 02. 18., 12:17

Az európai Airbus repülőgépgyártó konzorcium elkészítette a világszerte népszerű, és jelenleg is már több mint 3700 darabszámban szolgálatban álló A320-as családra épülő új, teherszállító repülőgépének a terveit. A keskenytörzsű, kéthajtóműves, gazdaságosan üzemeltethető utasszállító rendkívül keresett a piacon, több száz légitársaság üzemelteti, a megrendelés-állomány pedig már túllépte a 6300-at. Nem véletlen tehát, hogy hozzáfogtak a gyorsan bővülő cargo gépek piacára szánt új típus fejlesztéséhez.

Az A320P2F és némileg hosszabb törzsü testvére, az A321P2F akár már 2012-ben szolgálatba állhat, így jelentős szerepet játszhat a légitársaságok és fuvarozó cégek elavuló szállítógépeinek lecserélése során vívott piaci harcban. A jelenleg alkalmazott kisebb és közepes méretü szállítógépek jelentős része ugyanis már most elavult, pótlásuk pedig a dinamikusan bővülő igények miatt elengedhetetlen.

Ezt a piaci trendet kívánja meglovagolni az Airbus is, építve arra, hogy a rendkívüli népszerüségnek örvendő A320-as gépcsaládot eddig is előnyben részesítő légitársaságok vélhetően a szintén erre a típusra épülő teherszállítót választják. A fokozódó árverseny miatt ugyanis a cégeknek érdekük, hogy minél homogénebb flottát üzemeltessenek, ez logisztikailag is előnyös, ráadásul a személyzetek képzése is egyszerübb. Ezen felül a gyártótól is jobb árakat lehet kicsikarni, hiszen nagyobb tételben rendelhetnek azonos platformra épülő gépeket.

Speciális, méretre gyártott konténerek segítik a hatékony áruszállítást

Az Airbus elsősorban nem új gyártású A320P2F és A321P2F típusú gépeket kínál, hanem a régebbi, eredetileg utasszállító feladatkörre tervezett példányok átalakítását vállalja. Ennek során az új feladatkör miatt kicserélik a gép fedélzetének a padlóját, és beépítenek egy nagyméretü teherajtót a gép függőleges vezérsíkja elé. A gép ezáltal alkalmassá válik 20-22 tonna teher elszállítására, sőt a hosszabb törzsü A321P2F akár 28 tonnát is a levegőbe emelhet.

Konténerek a fő fedélzeten

Konténerek a fedélzet alatti tehertérben

A holland központú Aer Cap légitársaság már meg is rendelte 30 darab A320-as és A321-es utasszállítójának az átalakítását teherszállító géppé.

Az Airbus repülőgépgyártó konzorcium legsikeresebb típusa az immár több mint 6300 (!) darabos megrendelés-állománnyal büszkélkedő A320-as gépcsalád. A népszerü észak-amerikai Boeing B737-es gépre adott méltó választ az európai repülőgépgyár, amikor megtervezte és bevezette az azonos alapokon nyugvó, de eltérő törzshosszúságú egyfolyosós típuscsaládját. Az első repülés óta eltelt pontosan két évtized bizonyította a koncepció létjogosultságát, és hatalmas sikert hozott az Airbus számára.

A cél az volt, hogy a légitársaságok számára egy olcsó, alacsony üzemeltetési költségü, széleskörüen átalakítható belső terü gépet tudjanak ajánlani. A felmerülő igényeknek megfelelően eltérő törzshosszúságú altípusokat terveztek, melyek kabinelrendezése (osztályok kialakítása, székezés) tetszés szerint változtatható. A repülőgép irányításában először alkalmazták a teljes fly-by-wire (elektronikus kormányvezérlés) rendszert, melynek lényege, hogy a pilóták által kiadott kormánymozdulatokat nem huzalok és himbák (mechanikus rendszer) továbbítják a szárnyakra és a vezérsíkokra, hanem elektronikus jelek útján számítógépek és elektromotorok végzik el azt. A nagyfokú automatizáltság és a korszerü rendszerek segítségével a navigátor és a fedélzeti mérnök elhagyásával két főre – pilóta és másodpilóta – mérsékelték a gép irányításához szükséges létszámot, ez további jelentős megtakarítást eredményez az üzemeltetőknek.  Hosszas tervezési folyamat után a szüzfelszállását 1987. február 22-én végezte el az A320-as első prototípusa.

A teherszállító A320 és A321

A család legkisebb tagja az A318-as, mely a 100 üléses kategóriában kínál megoldást a légitársaságoknak. A következő a sorban az A319-es, mely leszállás nélkül akár 6800 km megtételére is képes, így a transzatlanti járatokon is alkalmazható. A belső tér széleskörüen variálható, így 124-től akár 156 utasig bővíthető az ülések száma, ez utóbbi, kevésbé kényelmes konfigurációt főleg a fapados légitársaságok alkalmazzák. A 33,84 méter törzshosszú A319-es az A320-assal együtt a gépcsalád legnépszerübb tagja.

A névadó verzió az A320-as, mely a sikerszéria legelső tagja volt. A második leghosszabb változat a maga 37,57 méteres hosszával. Alapkonfigurációban 138 turista- és 12 első osztályú hellyel rendelkezik, de természetesen ennek a belső elrendezése is változtatható. A leghosszabb változat az A321-es nevet viseli. A légitársaságok számára ez a verzió kínálja a leginkább költséghatékony megoldást, ugyanis a 44,51 méter törzshosszúságú gépben gyári elrendezésben 185 utas számára alakítottak ki helyet (169 turista- és 16 első osztályú), azonban egyosztályos kivitelben 199 üléssel is rendelhető. A gép akár 5600 km megtételére is alkalmas.

Az A320-as családba tartozó gépekből eddig több mint 200 légitársaság rendelt, főleg a fapados és a regionális cégek térhódításának köszönhetően gyorsult fel az elterjedése.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

2022. október 28-án került sor Dani Zoltán székely származású nyugalmazott ezredes nagykanizsai előadására a Halis István Városi Könyvtárban. Az F-117-es lelövésének 25. jubileuma alkalmából idézzük most fel a prezentáció anyagát!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin