Augusztus 23-án zárta be kapuit a MAKSZ-2009 a Moszkva melletti Zsukovszkij légibázison. A kiállítás utolsó napján a kedvezőtlen időjárás hatására lerövidítették a repülőprogramot, amit végül az „Orosz Lovagok” kötelék áthúzása zárt, tisztelgésül volt parancsnokuk előtt. A kiállítást sokféleképpen lehet értékelni, egy azonban biztos, az idei szalon emlékezetes marad. Az éppen csak befejeződött eseméynről még két évig beszélni fognak, hiszen a következő 2011-ben kerül megrendezésre Az orosz lenta.ru internetes magazin összeállította az idei kiállítás tíz legfigyelemreméltóbb eseményét.
10. „Ruszlan” visszatért
A MAKSZ-2009 ideje alatt ismertette az orosz katonai vezetés azon tervét, hogy Uljanovszkban megújítják az An-124-100 „Ruszlan” repülőgéptípus gyártását. Ez a bejelentés semmiben sem különbözik a 2005-2008 között tett hasonló kijelentésektől, amennyiben nincsenek konkrét tények, amelyek arra utalnak, hogy ténylegesen beindul a repülőgépek gyártása.
Az An-124 típus a Szovjetunió felbomlásának egyik áldozata. A repülőgépet még 1970-1980 között tervezték, a típus első repülésére 1982-ben került sor. Se jól, se rosszul 1990 közepére elkészültek a repülőgépek, ezután azonban nem sokat ígérően nyilatkoztak a típusról. Mindazonáltal az orosz szállítógépekre, polgári és katonai területen egyaránt igény mutatkozik – ezért a Ruszlanok gyártása előbb vagy utóbb, de meg kell, hogy újuljon.
A repülőgépek gyártása az ukrán, Antonov nevét viselő Repülési Tudományos - Müszaki Komplexum közremüködésével fog történni. Alekszej Fedorov, az egyesített repülőgépgyártó konzorcium elnöke azt mondta, hogy a Ruszlan abban az esetben kerülhet sorozatgyártásra, amennyiben a szállítógép első megrendelője az állam lesz.
Ezenkívül a MAKSZ ideje alatt módosították a Ruszlanokkal szemben támasztott technikai követelményeket. A repülőgép teherbíró képességét 150 tonnára, a repülési távolságot teljes terheléssel pedig négyezer kilométerre kell növelni. Összehasonlításképpen az Il-96-400 szállító-repülőgép 58 tonna (maximális) terhet 10 ezer kilométeres távolságra képes eljuttatni.
9. Titokzatos kitüző
Az orosz, ötödik generációs repülőgép körül hatalmas a titkolózás. Ezért volt hatalmas meglepetés a szalon látogatói számára, amikor egy jelvényre bukkantak, amelyen a PAK FA feltételes neve – T-50 – szerepel, és amelyet a szalon ideje alatt terjesztettek. A jelvényen látható kép alapján a repülőgép két hajtómüvel fog rendelkezni, amelyet a hossztengelytől távol fognak elhelyezni. A kitüzőn látható külsők alapján az orosz ötödik generációs vadászrepülőgép az amerikai YF-23 típusra emlékeztet.
A Szuhoj cég már jelezte, hogy a kitüzőt egy olcsó kínai hamisítványnak tekintik. Az, hogy a jelvényen látható repülőgép mennyire hasonlít az eredetire, hamarosan kiderül. A MAKSZ-on elmondták, hogy az orosz légierő megkezdte a repülőgép második példányának tesztjeit. Korábban azt feltételezték, hogy a tesztek csak az év végén kezdődnek el.
8. A polgári „kapocs”
A kiállítás legnagyobb újdonsága minden kétséget kizáróan a Szuhoj cég Superjet 100 típusú regionális utasszállító repülőgépe volt. A cég a gépet már bemutatta az idei Le Bourgetben megtartott kiállításon, azonban a repülőgép legtöbb, korábban meghirdetett újdonságát ezidáig nem mutatták be az érdeklődőknek.
A Superjet a kiállítás minden napján a levegőbe emelkedett, míg az úgynevezett biznisz napon, a statikus soron is megtalálható volt, az érdeklődők belülről is megtekinthették a gépet.
Az örömteli esemény mellett volt egy negatívuma is a géppel kapcsolatos híreknek: a Szuhoj Superjet 100 típusú repülőgépek átadási határidejét újra módosították; ezúttal 2010 elejét jelölték meg. A fejlesztők így már több mint egyéves késésben vannak az eredeti tervekhez képest, azonban a Szuhojnál azt remélik, hogy ez év végére már 150 megrendeléssel fognak rendelkezni az új típusra, és összesen közel ezer darabot kívánnak gyártani.
7. Szinte eladhatatlan
A gazdasági krízis eredményeképpen a polgári repülőtechnika szinte eladhatatlan napjainkban. Ezt a tézist erősítette meg a MAKSZ-2009 kiállítás is. A szalon ideje alatt egyetlen orosz légitársaság sem jelentette be, hogy Airbus vagy Boeing által gyártott repülőgép vásárlásáról írt volna alá szerződést. Ami az orosz gyártású repülőgépek vásárlását illeti a MAKSZ-on, olyan szerződések kerültek csak aláírásra, amelyeket korábban már bejelentettek, illetve amelyekről korábban szándéknyilatkozatot írtak alá.
Ennek megfelelően például az „Iljusin Finánc” cég megállapodott az „Atlant-Szojuz” céggel 30 darab An-148 és 15 darab Ty-204SzM repülőgép szállításáról, amelynek ellenértéke közel 1,2 milliárd dollár. A szerződést már korábban, Le Bourget-ban aláírták.
6. Felháborító
A MAKSZ hagyományosan nem csak annak, nem csak arról a többszázezer egyszerü orosz (és külföldi) embernek, emberről szól, aki kilátogat a kiállításra. Tradicionálisan megjelenik a rendezvényen Vlagyimir Putyin, hogy tájékoztassa az orosz repülőgépgyártókat valamilyen hírről (elsősorban a repülőgépgyártás állami támogatásával kapcsolatban). Az idén Putyin erős kritikával illette a hazai (orosz) repülőgépgyártókat. A kritika ellenére nem változott semmi, minden maradt a régiben, de az ő megjelenése nem maradt el. Igaz, a megnyitóra is közel kétórás késéssel érkezett meg, hogy azután amerre jár „megálljon az élet”, amíg ő ott tartzkodik.
5. Show must go on – A shownak folytatódnia kell
A szervezők a MAKSZ történetének legszínesebb dinamikus programjával készültek. Különböző okok miatt (az 1. és 2. pontban bővebben írunk erről) a bemutató kötelékek nem tudták bemutatni teljes egészében mindazt, amit tudnak, mindazt, amire készültek. Európát az olasz Frecce Tricolori valamint a francia Patrouille de France kötelékek képviselték a MAKSZ-2009-en. Megmutatták, hogyan kell kedvezőtlen időjárási viszonyok között is show-t csinálni: a bemutatót speciálisan kiválasztott zenére hajtották végre, és a kötelék fordulói alatt (amelyek a közönségtől távolabb estek) a szólisták nem bonyolult, de szórakoztató „trükkjei” szórakoztatták a nézőket. És hát füstölésben mindkét kötelék felülmúlhatatlan, ezúttal is az olasz és francia trikolor színeire festették Zsukovszkij felett az eget.
Természetesen az orosz kötelékek – az „Orosz Sasok”, a „Fecskék” és a sokat szenvedett „Orosz Lovagok” – is repültek a kiállítás ideje alatt.
4. Következtetések
A MAKSZ-2009 volt az első olyan kiállítás a Zsukovszkij légibázison, amikor jó jelzővel lehet illetni a szervezőket. A kiállítási területeket még jobban meg lehetne szervezni, azonban a MAKSZ-2007 kiállításhoz képest érzékelhető az előrelépés.
A szervezők építettek néhány újabb pavilont, a kiállító terület egy sarkában berendeztek egy éttermet, és felállítottak új, fedett WC-ket.
Az első napon úgy tünt, minden marad úgy, mint az előző években: értelmetlen tolongás mindenhol. Azonban kiderült, ez nem a szervezők hibája volt, mindössze Vlagyimir Putyin látogatása miatt alakult ki a kaotikus helyzet.
Egyébként minden ment a maga rendjében: a villamosok menetrend szerint jártak, a kiállítást sok autóbusszal lehetett megközelíteni, a bejutás általában rövid idő alatt lezajlott. Kapuzárás után dugók kialakultak, de ezek Moszkva külső kerületeiben mindennaposak.
3. Katonai szerződések
A világot sújtó gazdasági krízis ellenére – vagy éppen hatására – repülőtechnikai eszközök legnagyobb vásárlója az állam lett, egészen pontosan az orosz védelmi minisztérium. Az egyik, kiállításon megkötött szerződés 64 darab Szuhoj vadászrepülőgép beszerzéséről szól, melynek alapján az orosz légierő 2015-ig 48 darab Szu-35Sz, 2011-ig 12 darab Szu-27SzM, és 2011 végéig 4 darab Szu-30MK2 típusú repülőgépet vehet át. Ez a megállapodás lett a MAKSZ ideje alatt megkötött legnagyobb értékü, de a kiegészítő fegyverzetet is figyelembe véve világviszonylatban is az első ebben az évben.
A szervezők összegzése szerint a MAKSZ-on mintegy 10 milliárd dollár értékü szerződések köttettek. Ez az összeg nagyságrendekkel nagyobb, mint a két évvel ezelőtti (3 milliárd dollár), valamint a négy évvel ezelőtti (5 milliárd dollár).
2. Az égbolt Zsukovszkij felett
A MAKSZ-2009 legnagyobb hiányossága az időjárás volt. Az alacsonyszintü felhőzet nem tette lehetővé, hogy a bemutató kötelékek lerepüljék „jóidős” programjukat sem a kiállítás első napján, amikor a nagyközönség számára is megnyíltak a kapuk (augusztus 21.), sem pedig a zárónapon (augusztus 23.). A legsikeresebb nap augusztus 22-e volt, amikor a legtöbb néző látogatott ki.
Az alacsony felhőzet mellett a hideg is zavarta a látogatókat. Általában a szalon ideje alatt elviselhetetlen hőség szokott lenni, most azonban az ősz nagyon korán érkezett. Sokan piknikre készültek a MAKSZ helyszínén az időjárás miatt azonban törölni kellett ezt a programot. Voltak akik sapkában, télikabátban érkeztek a kiállításra.
1. Orosz Lovag
A MAKSZ-2009 legfontosabb híre azonban a repülőkatasztrófa volt, ami még a hivatalos megnyitó előtt történt. Gyakorlórepülés során összeütközött az „Orosz Lovagok” két repülőgépe. A három repülőgép-vezető katapultált, azonban csak ketten élték túl a balesetet. Az „Orosz Lovagok” parancsnoka, Igor Tkacsenko életét vesztette – ejtőernyője kigyulladt a levegőben.
Az esemény hatására a MAKSZ-2009 egyperces néma csenddel kezdődött, az „Orosz Lovagok” repülését törölték a programból. A gyász ellenére az „Orosz Lovagok” parancsnokuk emlékére augusztus 23-án, a zárónapon átrepültek Zsukovszkij fölött. Nem hajtottak végre egyetlen mürepülő figurát sem, a közönségtől azonban hatalmas tapsot kaptak, nagyobbat, mint bárki más.
Az idei MAKSZ mindörökre szomorú eseményként vonul be az orosz repülés történetébe.
Alexander Polivanov
Tekintse meg galériánkat a MAKSZ-2009 eseményeiről.
2022. október 28-án került sor Dani Zoltán székely származású nyugalmazott ezredes nagykanizsai előadására a Halis István Városi Könyvtárban. Az F-117-es lelövésének 25. jubileuma alkalmából idézzük most fel a prezentáció anyagát!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.