2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 395 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A MAKSZ-2009 tíz legfigyelemreméltóbb eseménye

JETfly  |  2009. 08. 26., 10:17

Augusztus 23-án zárta be kapuit a MAKSZ-2009 a Moszkva melletti Zsukovszkij légibázison. A kiállítás utolsó napján a kedvezőtlen időjárás hatására lerövidítették a repülőprogramot, amit végül az „Orosz Lovagok” kötelék áthúzása zárt, tisztelgésül volt parancsnokuk előtt. A kiállítást sokféleképpen lehet értékelni, egy azonban biztos, az idei szalon emlékezetes marad. Az éppen csak befejeződött eseméynről még két évig beszélni fognak, hiszen a következő 2011-ben kerül megrendezésre Az orosz lenta.ru internetes magazin összeállította az idei kiállítás tíz legfigyelemreméltóbb eseményét.

10. „Ruszlan” visszatért

A MAKSZ-2009 ideje alatt ismertette az orosz katonai vezetés azon tervét, hogy Uljanovszkban megújítják az An-124-100 „Ruszlan” repülőgéptípus gyártását. Ez a bejelentés semmiben sem különbözik a 2005-2008 között tett hasonló kijelentésektől, amennyiben nincsenek konkrét tények, amelyek arra utalnak, hogy ténylegesen beindul a repülőgépek gyártása.

Az An-124 típus a Szovjetunió felbomlásának egyik áldozata. A repülőgépet még 1970-1980 között tervezték, a típus első repülésére 1982-ben került sor. Se jól, se rosszul 1990 közepére elkészültek a repülőgépek, ezután azonban nem sokat ígérően nyilatkoztak a típusról. Mindazonáltal az orosz szállítógépekre, polgári és katonai területen egyaránt igény mutatkozik – ezért a Ruszlanok gyártása előbb vagy utóbb, de meg kell, hogy újuljon.

A repülőgépek gyártása az ukrán, Antonov nevét viselő Repülési Tudományos - Müszaki Komplexum közremüködésével fog történni. Alekszej Fedorov, az egyesített repülőgépgyártó konzorcium elnöke azt mondta, hogy a Ruszlan abban az esetben kerülhet sorozatgyártásra, amennyiben a szállítógép első megrendelője az állam lesz.

Ezenkívül a MAKSZ ideje alatt módosították a Ruszlanokkal szemben támasztott technikai követelményeket. A repülőgép teherbíró képességét 150 tonnára, a repülési távolságot teljes terheléssel pedig négyezer kilométerre kell növelni. Összehasonlításképpen az Il-96-400 szállító-repülőgép 58 tonna (maximális) terhet 10 ezer kilométeres távolságra képes eljuttatni.

9. Titokzatos kitüző

Az orosz, ötödik generációs repülőgép körül hatalmas a titkolózás. Ezért volt hatalmas meglepetés a szalon látogatói számára, amikor egy jelvényre bukkantak, amelyen a PAK FA feltételes neve – T-50 – szerepel, és amelyet a szalon ideje alatt terjesztettek. A jelvényen látható kép alapján a repülőgép két hajtómüvel fog rendelkezni, amelyet a hossztengelytől távol fognak elhelyezni. A kitüzőn látható külsők alapján az orosz ötödik generációs vadászrepülőgép az amerikai YF-23 típusra emlékeztet.

A Szuhoj cég már jelezte, hogy a kitüzőt egy olcsó kínai hamisítványnak tekintik. Az, hogy a jelvényen látható repülőgép mennyire hasonlít az eredetire, hamarosan kiderül. A MAKSZ-on elmondták, hogy az orosz légierő megkezdte a repülőgép második példányának tesztjeit. Korábban azt feltételezték, hogy a tesztek csak az év végén kezdődnek el.

8. A polgári „kapocs”

A kiállítás legnagyobb újdonsága minden kétséget kizáróan a Szuhoj cég Superjet 100 típusú regionális utasszállító repülőgépe volt. A cég a gépet már bemutatta az idei Le Bourgetben megtartott kiállításon, azonban a repülőgép legtöbb, korábban meghirdetett újdonságát ezidáig nem mutatták be az érdeklődőknek.

A Superjet a kiállítás minden napján a levegőbe emelkedett, míg az úgynevezett biznisz napon, a statikus soron is megtalálható volt, az érdeklődők belülről is megtekinthették a gépet.

Az örömteli esemény mellett volt egy negatívuma is a géppel kapcsolatos híreknek: a Szuhoj Superjet 100 típusú repülőgépek átadási határidejét újra módosították; ezúttal 2010 elejét jelölték meg. A fejlesztők így már több mint egyéves késésben vannak az eredeti tervekhez képest, azonban a Szuhojnál azt remélik, hogy ez év végére már 150 megrendeléssel fognak rendelkezni az új típusra, és összesen közel ezer darabot kívánnak gyártani.

7. Szinte eladhatatlan

A gazdasági krízis eredményeképpen a polgári repülőtechnika szinte eladhatatlan napjainkban. Ezt a tézist erősítette meg a MAKSZ-2009 kiállítás is. A szalon ideje alatt egyetlen orosz légitársaság sem jelentette be, hogy Airbus vagy Boeing által gyártott repülőgép vásárlásáról írt volna alá szerződést. Ami az orosz gyártású repülőgépek vásárlását illeti a MAKSZ-on, olyan szerződések kerültek csak aláírásra, amelyeket korábban már bejelentettek, illetve amelyekről korábban szándéknyilatkozatot írtak alá.

Ennek megfelelően például az „Iljusin Finánc” cég megállapodott az „Atlant-Szojuz” céggel 30 darab An-148 és 15 darab Ty-204SzM repülőgép szállításáról, amelynek ellenértéke közel 1,2 milliárd dollár. A szerződést már korábban, Le Bourget-ban aláírták.

6. Felháborító

A MAKSZ hagyományosan nem csak annak, nem csak arról a többszázezer egyszerü orosz (és külföldi) embernek, emberről szól, aki kilátogat a kiállításra. Tradicionálisan megjelenik a rendezvényen Vlagyimir Putyin, hogy tájékoztassa az orosz repülőgépgyártókat valamilyen hírről (elsősorban a repülőgépgyártás állami támogatásával kapcsolatban). Az idén Putyin erős kritikával illette a hazai (orosz) repülőgépgyártókat. A kritika ellenére nem változott semmi, minden maradt a régiben, de az ő megjelenése nem maradt el. Igaz, a megnyitóra is közel kétórás késéssel érkezett meg, hogy azután amerre jár „megálljon az élet”, amíg ő ott tartzkodik.

5. Show must go on – A shownak folytatódnia kell

A szervezők a MAKSZ történetének legszínesebb dinamikus programjával készültek. Különböző okok miatt (az 1. és 2. pontban bővebben írunk erről) a bemutató kötelékek nem tudták bemutatni teljes egészében mindazt, amit tudnak, mindazt, amire készültek. Európát az olasz Frecce Tricolori valamint a francia Patrouille de France kötelékek képviselték a MAKSZ-2009-en. Megmutatták, hogyan kell kedvezőtlen időjárási viszonyok között is show-t csinálni: a bemutatót speciálisan kiválasztott zenére hajtották végre, és a kötelék fordulói alatt (amelyek a közönségtől távolabb estek) a szólisták nem bonyolult, de szórakoztató „trükkjei” szórakoztatták a nézőket. És hát füstölésben mindkét kötelék felülmúlhatatlan, ezúttal is az olasz és francia trikolor színeire festették Zsukovszkij felett az eget.

Természetesen az orosz kötelékek – az „Orosz Sasok”, a „Fecskék” és a sokat szenvedett „Orosz Lovagok” – is repültek a kiállítás ideje alatt.

4. Következtetések

A MAKSZ-2009 volt az első olyan kiállítás a Zsukovszkij légibázison, amikor jó jelzővel lehet illetni a szervezőket. A kiállítási területeket még jobban meg lehetne szervezni, azonban a MAKSZ-2007 kiállításhoz képest érzékelhető az előrelépés.

A szervezők építettek néhány újabb pavilont, a kiállító terület egy sarkában berendeztek egy éttermet, és felállítottak új, fedett WC-ket.

Az első napon úgy tünt, minden marad úgy, mint az előző években: értelmetlen tolongás mindenhol. Azonban kiderült, ez nem a szervezők hibája volt, mindössze Vlagyimir Putyin látogatása miatt alakult ki a kaotikus helyzet.

Egyébként minden ment a maga rendjében: a villamosok menetrend szerint jártak, a kiállítást sok autóbusszal lehetett megközelíteni, a bejutás általában rövid idő alatt lezajlott. Kapuzárás után dugók kialakultak, de ezek Moszkva külső kerületeiben mindennaposak.

3. Katonai szerződések

A világot sújtó gazdasági krízis ellenére – vagy éppen hatására – repülőtechnikai eszközök legnagyobb vásárlója az állam lett, egészen pontosan az orosz védelmi minisztérium. Az egyik, kiállításon megkötött szerződés 64 darab Szuhoj vadászrepülőgép beszerzéséről szól, melynek alapján az orosz légierő 2015-ig 48 darab Szu-35Sz, 2011-ig 12 darab Szu-27SzM, és 2011 végéig 4 darab Szu-30MK2 típusú repülőgépet vehet át. Ez a megállapodás lett a MAKSZ ideje alatt megkötött legnagyobb értékü, de a kiegészítő fegyverzetet is figyelembe véve világviszonylatban is az első ebben az évben.

A szervezők összegzése szerint a MAKSZ-on mintegy 10 milliárd dollár értékü szerződések köttettek. Ez az összeg nagyságrendekkel nagyobb, mint a két évvel ezelőtti (3 milliárd dollár), valamint a négy évvel ezelőtti (5 milliárd dollár).

2. Az égbolt Zsukovszkij felett

A MAKSZ-2009 legnagyobb hiányossága az időjárás volt. Az alacsonyszintü felhőzet nem tette lehetővé, hogy a bemutató kötelékek lerepüljék „jóidős” programjukat sem a kiállítás első napján, amikor a nagyközönség számára is megnyíltak a kapuk (augusztus 21.), sem pedig a zárónapon (augusztus 23.). A legsikeresebb nap augusztus 22-e volt, amikor a legtöbb néző látogatott ki.

Az alacsony felhőzet mellett a hideg is zavarta a látogatókat. Általában a szalon ideje alatt elviselhetetlen hőség szokott lenni, most azonban az ősz nagyon korán érkezett. Sokan piknikre készültek a MAKSZ helyszínén az időjárás miatt azonban törölni kellett ezt a programot. Voltak akik sapkában, télikabátban érkeztek a kiállításra.

1. Orosz Lovag

A MAKSZ-2009 legfontosabb híre azonban a repülőkatasztrófa volt, ami még a hivatalos megnyitó előtt történt. Gyakorlórepülés során összeütközött az „Orosz Lovagok” két repülőgépe. A három repülőgép-vezető katapultált, azonban csak ketten élték túl a balesetet. Az „Orosz Lovagok” parancsnoka, Igor Tkacsenko életét vesztette – ejtőernyője kigyulladt a levegőben.

Az esemény hatására a MAKSZ-2009 egyperces néma csenddel kezdődött, az „Orosz Lovagok” repülését törölték a programból. A gyász ellenére az „Orosz Lovagok” parancsnokuk emlékére augusztus 23-án, a zárónapon átrepültek Zsukovszkij fölött. Nem hajtottak végre egyetlen mürepülő figurát sem, a közönségtől azonban hatalmas tapsot kaptak, nagyobbat, mint bárki más.

Az idei MAKSZ mindörökre szomorú eseményként vonul be az orosz repülés történetébe.

Alexander Polivanov

Tekintse meg galériánkat a MAKSZ-2009 eseményeiről.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

2022. október 28-án került sor Dani Zoltán székely származású nyugalmazott ezredes nagykanizsai előadására a Halis István Városi Könyvtárban. Az F-117-es lelövésének 25. jubileuma alkalmából idézzük most fel a prezentáció anyagát!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin