2024. 04. 16. kedd
Csongor
: 393 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fél évszázada szolgálatban a legendás MiG-21-es

JETfly  |  2008. 12. 15., 08:00

1959 januárja óta áll hivatalosan szolgálatban a MiG-21-es típus, tehát hamarosan fél évszázados múltra tekint vissza a legendás Fishbed katonai alkalmazása. Az eltelt közel 50 év alatt legálisan több mint tízezer darabot építettek a típus különböző modifikációiból, amelyek több mint ötven ország légierejében álltak vagy állnak még ma is szolgálatban. Nem mellékes az sem, hogy az eltelt ötven év alatt a típus mintegy harminc katonai konfliktusnak vagy háborúnak is aktív résztvevője volt.

Nem véletlen tehát, hogy az Air Forces Monthly, a világ vezető katonai repüléssel foglalkozó magazinja a gépről alkotott véleménye során többek között kiemeli, hogy a II. Világháború befejezését követően egyetlen típus sem volt nagyobb hatással a légierők fejlesztésére, mint a MiG-21, és egyetlen típus sem érdemli meg ennyire a rangidősnek kijáró megkülönböztetett figyelmet.

A típus egyik legjelentősebb felhasználója India

A MiG-21 típust 30 éven keresztül gyártották a volt Szovjetunióban, volt, hogy egyidejüleg három gyárban is folyt a termelés. A három évtized alatt számtalan modifikáció gördült le a képzeletbeli gyártószalagról, és került exportálásra a világ számos országába. A repülőgépet licensz szerződés keretében gyártották a volt Csehszlovákiában, valamint Indiában, de készült belőle ellenőrizhetetlen mennyiségü illegális „másolat” és továbbfejlesztett verzió is Kínában. A repülőgéppel 24 hivatalos világrekordot állítottak fel.

1968-ban két MiG-21I típusjelü repülőgépet építettek, amelyekkel az első hangsebesség feletti utasszállító repülőgép, a Tu-144 aerodinamikai jellemzőit, valamint irányító rendszereit tesztelték

A MiG-21 tervezői, fejlesztői szinte napjainkig dolgoztak a repülőgép modernizációján, ami hozzájárult a típus hosszú életéhez. Napjainkban is több száz repülőgép áll szolgálatban számos légierő kötelékében. Intenzíven alkalmazza még India, valamint Kína mellett számos arab és afrikai ország is.

Napjainkban a környező országok közül Románia és Horvátország is hadrendben tartja még a veterán deltaszárnyút így idén a kecskeméti repülőnapon is megcsodálhattuk a román légierő egyik modernizált MiG-21 LanceR-ét

A típus harci alkalmazásának csúcspontja a vietnámi háborúban volt, de bevetették az arab-izraeli háborúk során is, illetve az irak-iráni háborúban. Irak légiereje alkalmazta a MiG-21-est az Öböl-háborúban is, valamint az elmúlt évtized véres balkáni háborúiban szintén szerepet kapott a veterán típus. A különféle afrikai fegyveres konfliktusokban is gyakran bevetették a viszonylag egyszerüen üzemeltethető, strapabíró gépeket. India és Pakisztán határmenti háborúiban szintén fontos feladatokat kapott a szovjet tervezésü gép. A típus jelentőségére jellemző, hogy a 21-es nyugaton sokáig egyet jelentett a " szovjet MiG" fogalommal.

Magyar felségjelzésü MiG-21-esek

A MiG-21-es hazánkban is meghatározó katonai repülőgép volt az elmúlt évtizedekben, hiszen a korai F-13-as változattól a PF-en és az MF-en át a legfejlettebb Bisz-ig, valamint a kétüléses U és UM-ig számos modifikációját üzemeltette a Magyar Néphadsereg, majd pedig a Magyar Honvédség. Fénykorában a MiG-21-es három hazai vadászrepülő ezrednél állt szolgálatban Pápán, Taszáron és Kecskeméten. Napjainkban az érdeklődők a keceli Haditechnikai Parkban, illetve a Szolnoki Repülőmúzeumban tekinthetik meg a MiG-21-es különböző modifikációit.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-11 09:56:47
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 15., 14:35
A Magyar Honvédség légi kutató-mentő szolgálata - H145M típusú helikopterrel - is részt vett egy, Martonvásár környékén eltűnt kisrepülőgép keresésében, április 13-án, szombaton.
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.
2024. 04. 10., 09:29
A repülés iránt az átlagosnál jobban érdeklődő utasok és a repülőgépfotósok kedvencei közé tartoznak azok a gépek, amelyek egy légitársaság vállalati arculatától és szabvány festésmintájától eltérő színekben repülnek.
2024. 04. 08., 12:46
Szombat hajnalban a bosznia-hercegovinai Biztonsági Minisztérium két eltűnt turista megtalálásában kérte az EUFOR nemzetközi misszió segítségét.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„A második világháború alatt legalább huszonnégy – amerikai és szovjet – légitámadás érte Győr városát – legalább ennyiszer zúgtak a szirénák, omlottak le az épületek és menekültek az óvóhelyekre az emberek a bombázások elől.”