A legismertebb német repülőmérnök,-konstruktőr és -gyáros neve összeforrt a német repüléstörténettel. Hírnevét már a II. világháború előtt megalapozta a legendás Bf-109-es vadászgéppel, melyből később összesen mintegy 30-35 000 darabot gyártottak. Ezenkívül számos egyéb sikeres típust tervezett 1970-ig tartó munkássága során. Cikkünkben ennek a páratlan zsenialitású konstruktőrnek az életútját mutatjuk be olvasóinknak.
A kezdetek
Wilhelm Emil Messerschmitt 1898. június 26-án született Frankfurt am Mainban egy bornagykereskedő fiaként. Kisgyermekkorában szemtanúja volt egy Zeppelin léghajó levegőbe emelkedésének, ami azonnal felkeltette érdeklődését a repülés iránt. Az I. világháború után a Müncheni Müszaki Főiskolán folytatott tanulmányokat. A fiatal Messerschmitt kezdetben Friedrich Harttal dolgozott együtt, és 1921-ben megépítették az S8 vitorlázót. Ugyanekkor a saját tervei alapján elkészítette első farokfelület nélküli vitorlázóját, az S9-et, amit még abban az évben sikeresen kipróbáltak. Ezután egy ideig motoros vitorlázókkal és kicsi sportgépekkel folytatott kísérleteket. Eközben rengeteg technikai és egyéb problémával kellett megküzdenie az ifjú Messerschmittnek, ám a nehézségek nem tántorították el céljától.1923-ban, Bambergben már saját repülőgép-építő üzemet alapított. Ő maga próbálta ki 1925-ben az M17-et, amely a berepülés során összetörött, sőt Messerschmitt is kórházba került. Pályája ennek ellenére tovább ívelt fölfelé. Vállalata 1927-ben beolvadt az augsburgi Bayerische Flugzeugwerke AG-be (BFW), azaz a Bajor Repülőgépgyárba, ahol már megrendelésre gyártották az M18 modelljét. Willy Messerschmitt rövidesen a BFW müszaki igazgatója lett, majd professzorrá avatták a Müncheni Müszaki Főiskolán. 1928-ban katonai célokra tervezte meg az M20 egymotoros szállítógépet. Ez már a Lufthansa vezetőjének, Erhard Milchnek is felkeltette az érdeklődését. Ám a berepülés váratlan kudarcba fulladt: Hans Hackman ugyanis szerencsétlenséget szenvedett. Milch a pilóta-barátja haláláért egyenesen Messerschmittet vádolta meg, és annyira megharagudott rá, hogy egy ideig szinte ellenségesen viselkedett a konstruktőrrel szemben. Milch gondoskodott arról, hogy Messerschmitt ne kapjon állami megrendeléseket. Nehézségeit ezenkívül a gazdasági világválság még amúgy is csak tovább fokozta. A BFW-t már-már a bankcsőd fenyegette, amikor a gyár végül mégis lélegzethez jutott; ugyanis Messerschmitt lobbijának köszönhetően Románia 1933-ban először megrendelte az M36-os szállítógépet, majd utóbb az újabb tervezésü M37-et is. Ezzel a váratlan exportlehetőséggel végre sikerült kilábalni a végzetes pénzügyi csapdából.
A Luftwaffe szolgálatában
Eközben Adolf Hitler pártja magához ragadta a hatalmat, és nagy erővel beindította a német újrafegyverkezést. Ettől kezdve már a légierőnek is nagy szüksége volt a modern repülőgépekre. Az újonnan megalakult Reichsluftfahrtministerium (RLM) – Birodalmi Légügyi Minisztérium – repülőgép-gyártási felelősének ráadásul – Messerschmitt ellenlábasát – Erhard Milchet nevezték ki. Ezért a konstruktőr azzal erősítette meg bizonytalannak látszó pozícióját, hogy jó kapcsolatokat alakított ki befolyásos vezetőkkel: így például Rudolf Hess-szel, Theo Croneiss-szel, az I. világháborús pilótával, sőt még Hermann Göringgel is barátságot kötött. Segítségükkel végül a BWF szintén állami megrendelésekhez jutott, és a cég rohamos fejlődésnek indult. Messerschmitt mindent megtett a siker érdekében. Először is új csapatot gyüjtött maga köré: leszerződtette Hubert Bauert, Walther Rethelt, valamint a Klemm és Heinkel cégeknél nagy tapasztalatokat szerzett Robert Lussert. Majd e jeles szakemberek bevonásával hatalmas tervezőmunka kezdődött, és már rövid idő elteltével megmutatkoztak az első eredmények. Lusser segítségével hamar elkészült a négyüléses Bf-108 „Taifun” túragép, melyet 1934-ben a neves európai légi túrára is beneveztek.Akkoriban írt ki pályázatot az RLM a légierő kétfedelü vadászrepülőgépeinek modern monoplánokkal történő felváltására. Ekkor született a forradalmian új Bf-109-es, melynek terveit Messerschmitt, Rethel és Lusser készítette. Az 1935-ben bemutatott, teljesen fémépítésü, zárt kabinos, behúzható futómüves, szabadon hordó, alsó szárnyas – amúgy könnyü szerkezete és teljesítménye miatt igencsak kritizált – gép már kezdetben nagy sikert aratott. 1936-tól pedig már a megerősödő Luftwaffe alapvető repülőgépe lett. 1945-ig számtalan továbbfejlesztett változatát állították szolgálatba; sőt a vadászgépek közül, a repülés történetben egyedülállóan, a messze legnagyobb sorozatban gyártott darabszámot is a Bf-109-es mondhatja magáénak. Ezenkívül említést érdemel még közvetlenül a háború előtt megépített Bf-209-es változat is, amellyel 754,621 km/h-s világrekordot értek el.
Az Me-264 „Amerika bombázó" RE+EN jelzésü egyetlen prototípusa
Eközben a BFW gyár is hatalmas átalakuláson ment keresztül. A cég nevét 1938. június 11-én Messerschmitt AG-re változtatták. Willy Messerschmittet ekkor igazgatónak és főkonstruktőrnek nevezték ki. A kibővített üzem a Luftwaffe legnagyobb kiszolgálója lett a II. világháború során. Itt tervezték és gyártották nagy sorozatban többek között a leghíresebb repülőgépeket is, így például a Bf-109 mellett a kétüléses, kétmotoros Bf-110 és Me-210, valamint 410 romboló és éjszakai vadászrepülőgépeket, valamint a rakétahajtású Me-163-as és a sugárhajtású Me-262-es vadászokat. Ez utóbbi modern típusokkal a Luftwaffe a repülés történetének újabb korszakába lépett. A háború végén – a gyakori müszaki problémák és üzemeltetési nehézségek ellenére – ugyan harcba vetették ezeket a gépeket, de a szövetségesek nyomasztó légi fölénye miatt a harcok végső kimenetelét érdemben már befolyásolni nem tudták. Ám a forradalmian új technikai megoldások napjainkban is meghatározó alapjai a ma üzemben lévő repülőgépeknek.Messerschmitt háborús modelljei közül kétségtelenül a legérdekesebb az Me-321 vitorlázógép, valamint a motorral felszerelt Me-323 változata. Ezek a valóságos gépóriások adott körülmények között egy harckocsit vagy akár 130 embert tudtak bárhova biztonságosan szállítani. A konstruktőr Messerschmitt emellett számtalan érdekes modellt is készített, melyek közül sok csak rajzasztalok vázlatain maradt fenn. Említésre méltó például az amerikai célpontok rombolására tervezett Me-264-es bombázó, ám a prototípus megépítésén kívül alig haladtak valamit a nagy reményeket ébresztő munkával.
A háború után
Messerschmitt két évet töltött hadifogságban, majd ezután országúti kocsik tervezőjeként tért vissza az üzleti világba. Egy buborék formájú, háromkerekü ún. Kabinenrollert álmodott meg, amelynek végül több változatát is elkészítették KR 175-től KR 200-asig terjedő típusjelzéssel. Ez utóbbi sorozatszéria gyártását 1964-ben szüntették be véglegesen. Ezenkívül elkészítette a négykerekü, TG 500 „Tiger” jelzésü modellt is, amely kéthengeres, 490 cm³-es motort kapott. Ezzel – a korábbi példányokhoz képest – már nagyobb sebességet tudtak elérni közúton.A konstruktőr azonban a repüléstől sem tudott végleg elszakadni, hiszen szakmai tapasztalataira több országban is igényt tartottak. Először Spanyolországban irányította a Hispano Aviacion repülőgépgyár tervezési részlegét, ahol még az 1950-es években a HA-200 „Saeta” sugárhajtású oktatógép munkálataiban is részt vett. Ezután segített az egyiptomi megrendelésre tervezett HA-300 szuperszonikus vadászgép kialakításában. Végül azonban visszatért az NSZK-ba, ahol a Nyugatnémet Légierő számára licenc alapján gyártották a Fiat G-91-et és a Lockheed F-104 „Starfightert".A régi Messerschmitt Müvek 1968-ban először a Bölkow, majd 1969-ben a Hamburger Flugzeugbauval egyesült, amely felvette a Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB) nevet. Messerschmitt ténylegesen a cég elnöke lett, de konstruktőrként is folytatott tevékenységet. 1970-ben vonult nyugállományba. Willy Messerschmitt, a német repüléstörténet kiemelkedő alakja 1978. szeptember 15-én halt meg egy müncheni kórházban.
Profilváltás. A Kabinenroller reklámfényképe az 1950–60-as évekből
2022. október 28-án került sor Dani Zoltán székely származású nyugalmazott ezredes nagykanizsai előadására a Halis István Városi Könyvtárban. Az F-117-es lelövésének 25. jubileuma alkalmából idézzük most fel a prezentáció anyagát!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.